Trases diena
Ir agrs rīts. Pulkstenis rāda 7:30. Zaļajā ellē vēl valda testa režīms. Lai Z ģimene varētu sveikt jauno kupeju, tās priekšgājēji izveidojuši apļveida goda vārtus. Cik daudz tomēr izsaka 40 gadu vecuma starpība, bet tajā pašā laikā tik maz. Jo radniecība ir acīm redzama, paternitātes tests te ir lieks.
Zīmīgākās īpašības, kas nospriego loku no vecā līdz pat aktuālajam modelim, ir garais dzinēja pārsegs un strupā aizmugure. Kristāltīra līnija, kuru tieši vācietis pirms vairāk nekā 40 Z sērijas gadiem noslīpēja līdz spožam dzelzim. Albrehts Grafs Goerts, leģendārā BMW 507 radītājs, savu roku pielika arī divvietīgā Datsun 240Z tapšanā. Kad auto 1969. gadā ienāca ASV tirgū, tas aizgāja kā raķete. Pārdevēji izveidoja gaidīšanas sarakstus. Vareni panākumi, kuru pamatā auto vienreizīgums. Kam vēl bija sporta auto ar rindas sešcilindrinieku par mazāk nekā 40 000 dolāru?
Konkurenti izgāzās vai nu ar cenu (Maserati, Ferrari, Porsche), vai ar jaudu (Opel GT, Honda S 800). Tāpēc regulāra eļļas līmeņa pārbaude degvielas uzpildes stacijās kļuva par Z īpašnieku iemīļotāko nodarbi. Rūpju dēļ? Muļķības! Īpašnieka lepnums – sak’, tagad visi paskatieties, kas manam japānim zem haubes. Tas viss ir spēkā arī vēl šodien. Braucot pa ātrgaitas šoseju, onkulis Datsun pierakstās uz kreiso joslu. Un uz ilgu laiku. 200 km/h tas sasniedz bez problēmām. Un ne tikai uz spidometra.
Tehniskie dati pat uzrāda 210 km/h maksimālo ātrumu. Ik pēc noteikta laika 240Z izspļauj liesmas no izpūtēja. Brīvību ugunij! Pārslēga svira trīc. Katru apdzīšanas manevru pavada pagrieziena rādītājs ar nostalģiskiem sienas pulksteņa sitieniem. Veltīgi troksnim pretim bļauj bītli no Hitachi radio: «Baby you can…» Vienīgais, kas dzirdams vēl spēcīgāk, ir nevienmērīgais drošības jostu brīdinājuma signāls.
Jā, pareizi izlasījāt. 240Z pieder pie pirmajiem kaitinošajiem auto pasaules drošības apustuļiem. Iespējams, tas ir arī tā dīvainās gaitas dēļ.
Taisnē tas uzcītīgi tur virzienu. Bet līkumos? Ak Dievs, vispirms Z viegli sagāzelējas, lai pēc tam strauji ielūztu – katrs slaloms kļūst par sviedrus prasošu balansēšanas aktu.
Nissan atklāja pavedinošo skatienu. Sportistam joprojām nav Nissan emblēmas uz pārsega, tā vietā vienkāršs Z. Rindas sešcilidrinieks tika nomainīts ar V6 agregātu ar 228 ZS." src="https://cdn.santa.lv/files/auto-bild/NissanZ_modelu_celojums_cauri_50_gadiem_7-1024x666.jpeg">
Plecu polsteru un aerobikas zābaciņu laikmetā radās kantainais Nissan 300ZX – 2+2 vietas, putekļu sūcējam līdzīga turboskaņa. Aizmugurē tam ir laikmetam atbilstoša nepārtraukta dzelteni sarkana galvas sviedru lente. Tas skatās ar erotiski miegainu skatienu. Tā atveramie starmeši mirkšķina pavedinoši un izskatās kā pusatvērti. Zem motora pārsega rindas sešcilindrinieks deva vietu V6 ar 228 ZS…
Jau ar 280ZX 1978. gadā mazinājās Z koncepta atraktivitāte. Un tikai ar 350Z 2003. gadā Nissan atkal atdzīvināja divvietīgās kupejas konceptu. Jaunajam 370Z, protams, vajadzētu būt konsekventam veco Z tikumu turpinātājam. Un patiesībā tā arī ir. Tas izskatās vēl atraktīvāks nekā priekšgājējs. Auto kļuvis īsāks, toties jūtami platāks, un aizmugure atkal atgādina ātru slēpošanas trasi kā 1969. gadā. Bet vai jaunulis nav nedaudz par dūšīgu?
Raksta turpinājums: