Štutgartiešu dižpārdoklis līdz šim notirgots desmit miljoni eksemplāru, Latvijas ceļus izbraukājuši ap 10 000 spēkratu, kas kopš 1993. gada greznojas ar burtu E. Tiesa, tūlīt pēc Otrā pasaules kara tika attīstīta Mercedes-Benz vidējas klases līnija (W120, W110, W114, W123, W124 jeb 300E 1984. g.), un kāds pat saskaitījis desmit E klasei atbilstošu auto paaudžu.
Jaunais vidējais luksusa sedans tapis četrus gadus un ir būvēts uz MRA platformas (kopēja ar C klasi), garumā izaudzis par 43 mm, riteņu bāzē – par 65 mm salīdzinājumā ar W212, taču augstums un platums samazinājies. E klase kļuvusi nedaudz piezemētāka, bet ieguvusi šo to, ar ko vēl nespēj lepoties neviens luksusa segmenta limuzīns, lielo S brāli ieskaitot.
Drošības sistēmas
Katra jauna Mercedes-Benz parādīšanās līdz šim bija notikums autopasaulē. Atceramies C vai S klasi, kas toreiz bija soli priekšā. Pāris gadu laikā citi ražotāji pievelkas. Daimler AG inženieri savā lolojumā salikuši pašu labāko, tikai jautājums ir par to, cik tas ikdienā nepieciešams mūsu mazo valsti apceļojošam benzomānam. Ja jūs nebaida, ka kāds zem motorvāka piestūrē auto jūsu vietā (straujos līkumos tas jādara pašam) vai pat maina joslas patstāvīgi (paturot pagrieziena rādītāju 2 s) vai bremzē, ja pilsētā nepamanāt gājēju.
Par 1400 eiro auto pats atrod parkošanās vietu, pajautājot, kurā no atrastajām vietām novietoties (agrāk bija jāpārslēdz virziena selektors). Ja radari pamana neapzinātu kamikadzi, auto neizbēgamas sadursmes gadījumā pabīda krēslu tālāk no trieciena vietas un raida skaņu, lai saudzētu bungādiņas. Ja nebūtu juridisko šķēršļu par to, kam jāuzņemas atbildība par autopilotu, jau sen būtu radīts auto, kura vadītājs varētu grauzt popkornu (piedodiet, ēst lašmaizes), nepieskaroties stūrei. Bet nu par realitāti.
LED lukturi
Multibeam LED lukturi ar zonu izslēgšanas un pielāgošanās funkciju (1950 eiro), kurus varam nosaukt par šobrīd pārliecinošākajiem sērijveida auto gaismekļiem. Tas nozīmē, ka varat droši nakts melnumā joņot, neizslēdzot tālās gaismas – auto gan pretimbraucēju, gan jums priekšā braucošo auto apkalpos individuāli, un tie neizrādīs ne mazāko apžilbinājuma pazīmi – attiecīgo diožu staru kūlis tiks izgriezts. Lietainā laikā šīs pašas tolerances dēļ dators piekoriģēs apakšējās diodes, lai tās neatspīdētu slapjajā asfaltā.
Arī atstarojošo ceļazīmju intensitāte tiek pieklusināta. Braucēji no aizmugures pamanīs, ka esat īpašs eksemplārs, jo aizmugurējo lukturu diodes ir ieguvušas mirguļojošo efektu, gluži kā dārglietu veikala skatloga aksesuāri. Taču arī tā ir tikai fasāde. Šeit ir tas retais gadījums, kad samērā konservatīvā āriene slēpj sevī pārliecinošu un izcili ergonomisku interjeru.
Salona dizains
Salonā varat justies kā alternatīvajā Benz pasaulē – nekādu trokšņu no ārpasaules. No S klases par 3872 eiro aizlienēts vienlaidu displeju panelis ar diviem 12,3 collu ekrāniem. Bāzes versija pieejama ar analogo mērskalu un mazo displeju, 2843 eiro maksā centrālais lielais displejs ar Comand Online. Uz stūres skārienjutīgas pogas, kuru apakšsaturu varat manīt kokpita displeja mērskalas abās pusēs.
Salona detaļas dizainiski un ergonomiski nostrādātas nevainojami, taču ir arī mīnusi. Izmantots daudz pulētā materiāla, kas diemžēl jāatzīst, ir tikpat nepraktiski kā nospeķots tālrunis.
Lakotās virsmas varētu ciest arī no nejauši nomestām atslēgām vai citiem sīkpriekšmetiem. Ja esat pieraduši pie ātrdatoriem, iestatījumi pagaidām mainās samērā lēni (pāris sekunžu Please wait). Kaitinošā kruīzkontroles atmiņas ātruma pazušana no displeja joprojām nav novērsta. Tādus patīkamus sīkumus kā ērtos klubkrēslus, 64 salona gaismas toņus vai 23 skaļruņu audiosistēmu sīkāk neiztirzāsim. Ak, jā, vai esat kādreiz sajutuši apsildāmus elkoņu balstus?
Dzinējs un cita tehnika
Jaunais divu litru dīzeļmotors E220d modifikācijā ar 194 ZS un 400 Nm Eco režīmā ir diezgan askētisks un izdzer vien 3,9 l/100 km. Braukšana ir ļoti maiga un delikāta, taču par resursu trūkumu sūdzēties nevar. Ja kungs ir solīdā uzvalkā, tas nenozīmē, ka tā muskuļi kļūtu mazāki vai spējas samazinātos. Izrādās, ka nelielas adrenalīna devas iegūšanai nav nepieciešams sporta auto – pietiek ar biznesa klases sedanu, kuru attiecīgajā brīdī pārslēdzat Sport+ režīmā. Sevišķi to var attiecināt uz jaudīgo dīzeļa versiju ar 620 Nm griezes momentu.
Priekšā uzstādīta divu sviru piekare, kas uzlabo stūrēšanu un kontaktu ar līdzenu asfaltu, aizmugurē – daudzsviru. Vārdu līdzenu akcentējam ar nolūku, jo lāpīto vai vēl nelāpīto segumu E klase ar riebumu labprātāk apbrauktu. Pieejama gan atsperu, gan AirBody Control pneimopiekare, taču lietas būtību tas radikāli nemaina, šeit jādomā par riepu un disku izmēru sabalansētību. Dubļu brišana ne parāk augstā klīrensa dēļ nebūs E klases prioritāte.
Ja savu garāžu esat uzbūvējis šaurākam auto vai lielveikala autostāvvietā kāds jūsu E klasi ir iemūrējis, neuztraucieties – izmantojot atslēgu un tālruņa lietotni, varat to izrullēt vai ierullēt (telefona displejā jāveic apļveida kustības) attiecīgajā nišā, atrodoties ārpus auto.
Kas vēl? Pagaidām nevaram liecināt, kā šis superauto uzvedas uz sniega un ledus, bet visam savs laiks.
Modeļi ar 4MATIC pilnpiedziņu, kā arī ar hibrīda dzinēju būs pieejami rudenī, universālis un AMG versijas – nākamgad, kupeja un kabriolets –nedaudz vēlāk. Bavārijas konkurents savu iznācienu plāno šā gada beigās, taču šķiet, ka štutgartieši tam jau ir laikus gatavi. Un ne tikai tam. Kāds jau joko, ka Mercedes-Benz ražo triju izmēru limuzīnus – C, E un S.
Iespaids
Auto ir gudrāks un reaģē ātrāk par šoferi, bet atcerieties, ka atbildību nesat jūs, nevis dators.
Rezumējums
Mūsu asprātīgie austrumu kaimiņi jauno dizaina līniju jau nodēvējuši par Matryoshka style.
Testa auto Mercedes-Benz E-klase: 65 830 eiro