Pirmais Mazda3 modelis dienasgaismu ieraudzīja 2003. gadā un kopš tā brīža pasaulē pārdoti vairāk nekā seši miljoni eksemplāri, no kuriem sestā daļa realizēti Eiropā. Pēc veiksmīgajiem pirmās paaudzes tirdzniecības rādītājiem, vēlāk pieprasījums pēc kompaktā hečbeka kritās. Tas nozīmē, ka ceturtās paaudzes modelim, kas pieejams hečbeka un sedana virsbūves modifikācijās, ir uzdevums atgriezt ticību ne tikai šī modeļa, bet arī visa segmenta nākotnē.
Japāņu dizains
Ir pierādīts, ka cilvēks var mūžīgi vērot trīs liets – uguns liesmu, plūstošu ūdeni un to, kā kāds cits strādā. Mēs šim trio pievienotu arī Mazda 3 dizainu. Kamēr daži tautā iecienīti zīmoli ir savas identitātes meklējumos un jauno modeļu izskatu spēj novērtēt vien kvēlākie zīmola fani, Mazda turpretim ir trāpījis tieši mērķī. Dizains, kuru iekāro pat tie, kuriem japāņu zīmols līdz šim nebija redzeslokā.
Tā sauktā Kodo dizaina valoda pirmo reizi pasaules debiju piedzīvoja 2010. gada Parīzes motoršovā, tolaik izdaiļojot četrdurvju premium konceptu – Shinari sporta kupeju. Salīdzinot ar iepriekšējo Mazda3 modeli, jaunās paaudzes dizainā akcentu un individuālo detaļu skaits samazināts līdz minimumam. Šeit pat nav miglas lukturu. Jaunās pārmaiņas veido pievilcīgas plūdlīnijas, bet garenais jumta spoilers liek stilizētu daudzpunkti. Šāda aina neviļus atgādina jauno laiku Alfa Romeo modeļus. Eksterjers, kas liek mums klusībā pateikties dizaineriem un inženieriem par spējām radīt sērijveida automašīnas, kuru dizains ir radošāks, nekā konkurentu koncepti.
Ja nebilstot ne vārda vēlaties ar šo japāņu mākslas darbu izcelties kopējā satiksmē, mēs ieteiktu izvēlēties Soul Red Crystal sarkanīgo krāsojumu, kas neapšaubāmi ir viens no pievilcīgākajiem šī brīža krāsu toņiem visā auto industrijā. Automašīnu pavadoši garāmgājēju acu skatieni un pozitīvas atsauksmes garantētas.
Par laimi Mazda3 dizains vērtējams ne tikai ar acīm un šis auto patiesi ir radīts braukšanai, tomēr ne visur. Testa nolūkos mērojām aptuveni piecus kilometrus garu izbraucienu pa grants ceļu. Cietās balstiekārtas darbībai bijām gatavi, taču šoreiz pārsteidza kas cits. Nedaudz mitrais ceļa segums nespēja sacelt lielus putekļus, tomēr hečbeks tos savāca gluži kā putekļsūcējs. Atverot bagāžnieka vāku, tā ailēs bija redzama pamatīga putekļu kārta, kas bija sakrājusies no īsā grants posma. Tas raisa pārdomas par to, kā šī aile savāks smalko sniega pulverīti ziemas periodā, vēlāk sagādājot problēmas atvērt nodalījumu.
Interjers
“Mazāk ir vairāk” stila koncepts ieturēts arī Mazda3 interjerā. Ar minimālismu netiek saprasta visu funkciju pārcelšana uz skārienjūtīgo ekrānu, bet gan diskrēti katrai ierīcei atrodot īsto vietu. Pareiza pieeja! Šeit atrodas tikai pats nepieciešamākais, vadītājam ļaujot pilnībā koncentrēties uz nākamo līkumu sēriju. Paneļa augšpusē novietots 8,8 collu displejs, bet zemāk klasiska dizaina klimata kontrole ar stūres, stikla un sēdekļu apsildes slēdžiem. Līdzās ātrumpārslēgam novietota audio sistēmas kontrole un apaļīgs slēdzis multimediju sistēmas vadībai. Sistēmas pārvaldīšana ir intuitīva un ērtāka, nekā vairumā skārienjūtīgo ekrānu.
Par apdares materiālu kvalitāti nebija pamats gausties arī iepriekšējā modelī un jaunā paaudze turpina priekšteča ceļu. Mīksti apdares materiāli uz svarīgākajiem interjera elementiem un kvalitatīva skaņas izolācija, teju pilnībā absorbējot ne tikai vēja, bet arī ceļa radītos trokšņus.
Trūkumi? Masīvās aizmugures statnes veido visai lielas aklās zonas auto sānos. Brīžos, kad novietosiet auto stāvvietā, nāksies paļauties uz standartaprīkojumā iekļautajiem distances sensoriem, atpakaļskata kameru (Vision Plus pakotne) vai 360 grādu kameru (Luxury pakotne). Kamēr priekšā sēdošajiem par vietas trūkumu nebūs jāsūdzas un aizmugurē kāju vieta ir pietiekama, garākiem pasažieriem nāksies sadzīvot ar zemo jumta līniju, braucēju galvām atrodoties ļoti tuvu griestiem.
Bagāžnieka nodalījumā mantām atvēlētā vieta būs pietiekama, lai papildus pārtikas maisiem varētu ievietot dažas somas, taču būs jāņem vērā visai augstais ielādes slieksnis, apgrūtinot smagāku mantu iekraušanu. Kopējā bagāžnieka ietilpība būs nedaudz mazāka nekā Volkswagen Golf.
Hečbeka gaita
Stūre precīzi reaģē uz vadītāja roku kustībām, padarot japāņu hečbeku par ļoti atraktīvu kompanjonu līkumotos ceļos. Mūsdienās vairs nav daudz automašīnu, kurās sēdekli iespējams nolaist līdz izteikti zemai pozīcijai, taču Mazda3 pratīs izdabāt praktiski visu augumu vadītājiem.
Par atsaucīgo gaitu jāpateicas arī stingrajai balstiekārtai, kas Mazda3 pārliecinoši notur uz ceļa. Sportiskā piekare un 18 collu diski ar zemprofila riepām ieviesīs visai nopietnas korekcijas komforta ziņā, ko īpaši varēs just uz grants ceļa un pilsētas bruģa. Tiklīdz tiksiet uz kvalitatīva asfalta seguma, gaitas un vadāmības ziņā Mazda3 ir viens no savas klases paraugskolniekiem.
Mazda3 dzinēji
Atšķirībā no konkurentu piedāvātajiem mazlitrāžas benzīna turbodzinējiem un dīzeļu agregātiem, Mazda3 sākotnēji tiek apgādāts tikai ar 2,0 litru Skyactiv-G atmosfērisko benzīnmotoru, kas attīsta 122 ZS. Lai četrcilindru motoru padarītu efektīvāku, tas izmanto 24V hibrīda sistēmu un cilindru deaktivizāciju tehnoloģiju, kas tiek aktivizēta vienmērīgas braukšanas režīmā. Cilindru deaktivizācija ir nemanāma, tāpēc šīm darbībām var sekot līdzi centrālajā displejā, kurā ilustratīvi tiek attēlota cilindru darbība.
Šeit viss būs atmosfērisko dzinēju labākajās tradīcijās – straujāks paātrinājums iespējams brīdī, kad tahometra bultu pietuvojas motora apgriezienu viducim. 100 km/h izdosies sasniegt ne ātrāk kā 10,8 sekundēs. Ikdienišķai pilsētas satiksmei ar 122 ZS jaudu būs pietiekami, taču šis dzinējs Mazda3 sportiskajam un jauneklīgajam imidžam ir gluži vienkārši pārlieku mierīgs. Kas attiecas uz degvielas patēriņu, ražotājs norādījis 6,5 l/100km rādījumu. Mūsu testa brauciena noslēgumā rādījums bija par pusotru litru lielāks.
Skyactiv-G motoru iespējams savienot ar sešpakāpju mehāniku vai mūsu testēto automātisko transmisiju. Atšķirībā no sāncenšiem, Mazda neizmanto divsajūgu tehnoloģiju, bet paļaujas uz vecajām un vienkāršajām vērtībām. Kamēr nesteidzīgi baudīsiet braucienu, AT dzīvo veiksmīgā saskaņā ar dzinēju, taču straujākā spurtā transmisija pārlieku ilgi liek aizkavēties augstos motora apgriezienos. Sportiska braukšanas stila piekritējiem labāk izvēlēties mehānisko transmisiju.
Mazda3 šasija ir gatava uzņemt jaudīgāku agregātu un Mazda to jau pavisam drīz piedāvās pircējiem. Skyactiv-X (181 ZS) būs pirmais benzīna motors, kurā izmantota kompresijaizdedze, degmaisījumam aizdegoties nekavējoties, kolīdz virzulis to saspiež. Tas nozīmē, ka jaunais dzinējs apvieno benzīna un dīzeļdzinēja priekšrocības. Arī degvielas patēriņa rādītāji būs mazāki.
Mazda apgalvo, ka, salīdzinot ar esošajiem Skyactiv-G motoriem, jaunie agregāti būs par 20 – 30% ekonomiskāki.
Līdz ar Skyactiv-X pievienošanos Mazda3 būs pieejams arī AWD pilnpiedziņas versijā. Par plug-in hibrīdversiju un elektromotoru pievienošanos ziņu diemžēl nav.
Aprīkojums
Mazda3 sākumcena ir 21 590 eiro, kamēr Volkswagen Golf startē no 17 647 eiro, Škoda Octavia no 16 400 eiro, Opel Astra no 16 839 eiro, bet Ford Focus sākot ar 15 490 eiro. Vērtējot sākuma slieksni, japāņu hečbeks izceļas ar augstu cenu, taču, atšķirībā no konkurentu piedāvājuma, lielai daļai pircēju varētu pietikt ar bāzes versiju.
Pamataprīkojumā (Vision) ietilpst 16 collu vieglmetāla diski, LED priekšējie lukturi, stūres un priekšējo sēdekļu apsilde, melna griestu apdare, vējstikla projekcija un 8,8 collu ekrāns ar navigāciju. Svarīgāk par iepriekšminēto būs apjomīgais drošības sistēmu klāsts – adaptīvā kruīza kontrole, viedā pilsētas bremzēšanas palīgsistēma, aklās zonas sensors, perpendikulārās satiksmes brīdinājums, ceļa zīmju atpazinējs, joslu asistents un daudz citu dažādu palīgu. Katra no šīm ekstrām konkurentu modeļos paaugstinās pirkšanas vērtību līdz attapsieties, ka līdzšinējā cenu starpība būs ievērojami sarukusi.
Ja varat atlicināt naudu papildaprīkojumam, mēs ieteiktu pievērst uzmanību Dynamic versijai, kurā iekļauti 18 collu diski, adaptīvie LED lukturi, pārnesumu maiņas lāpstiņas pie stūres un Bose audiosistēma. Pēdējo vēlamies izcelt īpaši – 12 skaļruņu sistēmas basu radītās vibrācijas aizstās nepieciešamību pēc sēdekļiem ar masāžas funkciju.
Plusi
- Lielisks dizains
- Gaitas īpašības
- Bagātīgs standartaprīkojums
Mīnusi
- Automātiskās transmisijas darbība
- Piemērots tikai šosejai
- Aizmugurē valda šaurība
Rezumējums
Būdams izskatīgāks par konkurentiem un apveltīts ar ļoti labām gaitas īpašībām, Mazda3 kļūst par alternatīvu konservatīvajiem vācu dižgariem. Esam pārliecināti, ka sāncenši ar bažām gaida Skyactiv-X motora ierašanos, kas padarīs Mazda3 par simpātisku pirkumu vēl plašākai auditorijai.