Uzlādes piedzīvojums
Šī nebūt nebija pirmā reize, kad testējam elektroauto, taču šoreiz pavisam nejauši iekļuvām īstā piedzīvojumā. Tas mazāk saistīts ar pašu automašīnu, kā ar elektroauto uzlādes tīklu lietojamību atsevišķās situācijās.
Elektroauto īpašnieki savus spēkratus visbiežāk uzlādē mājās nakts laikā. Mēs tik apzinīgi nebijām un atrodoties Cēsīs, no rīta startējām ar aptuveni 50 km atlikušo nobraukuma distanci. Dodoties uz vienīgo Cēsu e-mobi ātrās uzlādes staciju, mirkli pirms mums vajadzīgo uzlādes kabeli aizņēma cits auto. Nevēloties gaidīt, aplikācijā nolūkojām tuvāko brīvo uzlādes staciju un devāmies uz 24 km attālo Augšlīgatni. Jau atkal, 10 sekundes pirms mums, pie stacijas piebrauc cits elektroauto un sāk ātro uzlādi. Aizsvīdušie logi liecināja, ka pēdējos kilometrus, bailēs par akumulatora iztukšošanos, attiecīgais Nissan Leaf bija veicis bez ieslēgtas salona ventilācijas. Un to pierādīja arī uzlādes stacijas displejs, kas vēstīja par 6% baterijas atlikumu.
Citi lasa
Iekāpjot atpakaļ Sportback, displejā redzams, ka varam veikt aptuveni 20 km, tāpēc nolēmām turpat iztikt ar lēnās uzlādes kabeli (Type 2). Līdz šim uzskatījām, ka stacija sadalīs jaudu uz abiem auto (kā tas ir Elektrum stacijās), taču e-mobi displejs itin nekādi nereaģēja, norādot, ka būs vien jāgaida, kamēr tiks veikta Leaf uzlāde. Kas pirmais brauc, tas pirmais maļ.
Šajā brīdī varējām vismaz 30 – 60 minūtes gaidīt rindā bez aizraujošām izklaides iespējām vai meklēt citu uzlādes staciju. Tuvākā stacija atrodas Siguldā aptuveni 13 km attālumā. Lai iegūtu maksimālo kilometru skaitu, izslēdzam klimata kontroli, centrālos ekrānus un visus citas iespējamos elektrības patēriņa avotus un dodamies ceļā.
Galvā rēķinot auto evakuatora izmaksas, kas palīdzētu apstāšanās gadījumā, vienlaikus priecājāmies par to, kā reālā nobrauktā distance sakrīt ar instrumentu panelī redzamo atlikušo kilometru skaitu.
Lai vēl vairāk paspilgtinātu emocijas, maršrutā vadījāmies pēc Waze navigācijas, kurā galamērķi iestatījām kā “elektroauto uzlādes stacija Siguldā”. Ierodoties dzelzceļa stacijas laukumā, uzlādes punktu tā arī neatradām un veikli devāmies uz mums zināmo punktu pie kultūras centra Devons. Akumulatora atlikums galapunktā – 2% un 10km nobraucamā distance. Laiks doties stundu ilgā pastaigā!
Ņemot vērā to, ka Latvijā ir nedaudz vairāk kā 1000 elektroauto un vairāk nekā 100 uzlādes punkti (nākamgad jau ap 150), tad, rēķinot staciju attiecību pret auto skaitu, esam ļoti labās pozīcijās. Lai piepildītos mūsu piedzīvotais scenārijs, zvaigznēm jāsastājas īpaši pareizi. Pirms došanās ceļā, auto pa nakti nepieciešams uzlādēt un vietu pie ātrās uzlādes stacijas pirms ierašanās aplikācijā var rezervēt. Tiesa, nedēļas nogalēs, kad cilvēki dodas garākos izbraucienos, ārpus Rīgas esošās stacijas būs pieprasītākas kā darba dienās.
Turklāt, novērojām vēl vienu niansi. Pēc uzlādes Siguldā izlēmām izmest 100km loku caur Valmieru un doties atpakaļ uz Cēsīm. Atverot e-mobi aplikāciju, vienīgā uzlādes stacija Valmierā jau pusdienlaikā rādījās aizņemta. Vakarā ierodoties attiecīgajā stacijā atklājām, ka kāds Tesla īpašnieks to vēl joprojām bija aizņēmis un ilgi pēc uzlādes pabeigšanas auto atstājis pieslēgtu.
Šādā gadījumā varam tikai klauvēt pie vadītāja sirdsapziņas, domājot par elektroauto īpašnieku solidaritāti, jo auto uzlāde vairs netiek veikta, taču mēs vajadzības gadījumā nevarētu pieslēgties.
Secinājumi ir dažādi, bet viens ir skaidrs – nedariet tā, kā mēs un uzlādējiet auto laicīgi.
Testa turpinājums: