Nē, patiešām, sapņu auto izskatās citādi. Ne tik mazi un puniem klāti, ne tik nolietoti un nodzīvoti. Bet kurš gan labprāt izvēlēsies tik vecu Cinquecento? Nu, mēs no Auto Bild, piemēram! Jo mūsu šefs grib zināt, cik lēta var būt braukšana ar automašīnu. Un pasniedzas līdz naudas kastītei: «Te jums būs 350 eiro, pa vienu eiro dienā. Nopērciet automašīnu, kas brauc uz priekšu.» Hei, šef, mēs atradām! Un iemīlējāmies. Iemīlējāmies Paulā.
Mūsu redaktors Bernds Folkenss šo mazuli pirks par 40 eiro. Pema no Hamburgas ir gatava šķirties no lētā auto pēc tam, kad abi ar auto ir bijuši pāris piecus gadus. 40 eiro par automašīnu! Kolēģis Bernds ir drosmes pilns: «Te jau paliek pāri daudz naudas rezerves daļām!»
Fiat Cinquecento, ražotam 1993. gadā, ir 0,9 litru motoriņš ar 40 ZS – mīļš pilsētas auto. Un samīļots Pauls ir ticis atliku likām, par to liecina daudzie puni pēc neveiksmīgiem noparkošanās mēģinājumiem.
Tehniskā apskate? Par to nerunāsim, tās termiņš bija jau ļoti sen. Tehnika? Nu, teiksim tā: Pauls brauc.
Tas regulāri ir bijis servisā, vismaz Pema tā saka. Bet jaunai atgāzu zonas uzlīmei Vācijā vēl būtu nepieciešamas vairāku simtu eiro investīcijas. Mēs mēģināsim izdarīt lētāk! Bernds vēlas pēc iespējas vairāk lietu iegādāties šrotā un pats nomainīt, galu galā viņš ir mehāniķis. Mūsu pirmā aptuvenā kalkulācija:
- Pirkuma cena: 40 eiro
- Cilindra galvas blīve: 35 eiro
- Gaisa filtrs: 10 eiro
- Spogulis: 5 eiro
- Četras jaunas riepas: 120 eiro
- Tehniskās apskates uzlīme: 20 eiro
Kopā tie ir 230 eiro, pāri paliek 120 eiro negaidītiem izdevumiem. Vai ar to pietiks? Jūs to uzzināsiet. Pauls mūs tagad pavadīs veselu gadu.
Testa brauciens
Mūsu Fiat
Lūdzu, mīļās dāmas, tikai nedusmojieties! Bet, tikai paskatoties uz mūsu mazo, jauko Paulu, vīrietis varētu padomāt: «Tipisks sieviešu auto, no vienas vietas ar puniem un netīrs kā Reperbānis.» Nu, ar to jau vēl arī varētu sadzīvot, galu galā iepriekšējā īpašniece arī dzīvoja Sanpauli ielā, kas atrodas tieši blakus grēcīgajam rajonam. Visdīvainākais atradums automašīnā: sauja patronu čaulīšu. Vismaz Paula virsbūvē nav nekādu šāviņa pēdu.
Mūsu testa brauciens
Lai gan tehniskajai apskatei termiņš jau beidzies sen un pati mašīna ilgi ir nostāvējusi, motors uzreiz sāk darboties un gaita ir vienmērīga. Degvielas patēriņš – seši litri, tas ir zems. Diemžēl mūsu Pauls pārāk daudz dzer ūdeni, droši vien pie vainas ir bojāta cilindra galvas blīve. Arī bremžu pedālis jāspiež pārāk intensīvi, pirms Fiat beidzot apstājas.
Mūsu spriedums
Iepriekšējā īpašniece Paulu ir regulāri vedusi uz servisu, tādēļ tehniskais stāvoklis ir labāks, nekā cerēts, pamatos labs, un Pauls vēl ir glābjams. Lai izietu tehnisko apskati, šis tas gan vēl jāpaveic, bet profesionāļiem vajadzētu pietikt ar divām līdz trim dienām.
Tas sanikno
Vispirms par labajām lietām: rūsa nav Cinquecento lielākā problēma. Tā grīda gan divās vai trīs vietās sarūsējusi, taču lielāko daļu iespējams novērst ar drāšu birsti un krāsu – pateicoties cinkotam metālam. Bet citādi izskatās izpūtējā – atslēgas vārds auto īsām distancēm: kondensāta dēļ ir sarūsējis slāpētājs.
Motors un transmisija kaitina pārliekā eļļas patēriņa dēļ, to pamanīs katrs tehniskās apskates eksperts. Citas 0,9 litru motora vājās vietas: tā kā mazulim ir maza jauda, neiejūtīgi braucēji bieži vien brauc, gāzes pedāli spiežot līdz galam, – ilgtermiņā tam nav labu rezultātu. Ja aizmugurē grab, tad tas ir bojātu amortizatoru dēļ. Vēl zināms par nodilušiem riteņu gultņiem, pārdegušiem aizmugurējā stikla tīrītāju motoriņiem. Bagāžnieka vāka slēdzis ir neizturīgs, tas ir tikai lēta plastmasas konstrukcija.
Rezumējums
Plāns ir godkārīgs: mēs gribam sataisīt mūsu Paulu par mazu naudu un braukt ar to par vienu eiro dienā visa gada garumā. Bet uzmanīgi – ja pats neesat nekāds lielais mehāniķis, tad labāk rokas nost no lētajiem auto. Citādi beigās šāda mašīna var izrādīties īsta eiro kapsēta.