Tā jau tā vasara paiet: cilvēks labi atpūšas, bet auto? Pēdējam nākas samierināties ar visa veida pārbaudījumiem. Spilgta saule, sāls gaisā, insekti un mazi akmentiņi, kas atstāj iesitumus krāsā. Vārdu sakot, kas vienam atvaļinājums, tas otram mocības. Taču nu jau garā atpūta ir aiz muguras, bet dziļais rudens un ziema vairs nav aiz kalniem. Laiks auto atdot sākotnējo izskatu un pie reizes pasargāt no problēmām. Mēs šajā sakarā piedāvājam apkopes plānu, kas sastāv no četriem punktiem.
- 1. solis: nost ar lielajiem netīrumiem, tātad – uz mazgāšanas ielu!
- 2. solis: tiekam galā ar lipīgajiem netīrumiem, putnu un kukaiņu dāvaniņām;
- 3. solis: novēršam krāsojuma bojājumus, kas galvenokārt radušies no akmentiņiem;
- 4. solis: lielā spīduma programma – ķeramies pie pulēšanas. Tagad par katru no šiem soļiem sīkāk!
1. Mazgāšana
Pirms ķerties pie smalkāka darba, jāatbrīvojas no lielajiem netīrumiem, tātad – uz mazgāšanas ielu. Tur no sākuma jātiek vaļā no smiltīm, kas atstātas uz virsbūves lakojuma, un var iedarboties kā smilšpapīrs. Uzmanību: ūdens no mazgātājiem plūst ar lielu spiedienu, tālab, lai nesabojātu bleķus un plastmasas detaļas, sprausla no auto jātur ar distanci.
No vaskošanas programmas labāk atteikties, jo tas vēlāk var traucēt.
Durvju arkas, bamperi un citas sarežģītākas formas daļas un detaļas jāmazgā ar rokām, jo mazgāšanas ietaises tām pilnībā netiek klāt. Labāk izmantot lielu ūdens daudzumu, un jāuzmanās, lai zemē nekrīt sūklis, kas ar pielipušiem netīrumiem var sabojāt laku.
2. Problemātiskie netīrumi
Nu tā – lielie dubļi būtu nost, laiks ķerties pie lipīgajiem netīrumiem. Visvairāk problēmu šajā ziņā sagādā putni, insekti un koku sviedri, jo to dāvaniņas ir ķīmiski agresīvas un lakai var nodarīt paliekošus bojājumus, pat saēst to. Par laimi autoveikalos netrūkst tīrīšanas līdzekļu. Svarīgi: sekojiet ražotāju norādījumiem un īpaši ievērojiet iedarbības laiku. Pēc lietošanas noskalojiet netīrumus ar lielu ūdens daudzumu. Pēcāk tīrīto vietu nomazgājiet ar auto šampūnu un nožāvējiet. Nelietojiet tīrītājus tieši saulē vai uz sakarsušām detaļām – šādos apstākļos tie pārāk ātri nožūs.
- Kukaiņi
Piecpadsmitkārtīgs pietuvinājums vietai, kur trāpījis kukainis. Šajā gadījumā krāsojuma bojājums ir tāds, ka, lai to novērstu, ar vienkāršu pulēšanu vien nebūs līdzēts.
- Koku sviedri
Atstājiet vasarā auto zem kokiem un redzēsiet, kā to pārklāj lipīga masa, kas piedevām iekonservē arī visa veida citus netīrumus. Ja vēl klāt tiek tieši saules stari, virsbūves krāsojums ir sprukās.
- Putnu mēsli
Piecdesmitkārtīgs palielinājums ļauj vēlreiz pārliecināties, cik bīstamas ir šīs putnu dāvaniņas. Ja gadījies tiešais trāpījums, vislabāk vietu nomazgāt ar lielu ūdens daudzumu.
3. Lakas bojājumi
Kad auto atbrīvots no visa veida netīrumiem, seko nākamais solis – vizuāla kontrole, kurai jāatklāj lakas bojājumi. Šajā mazajā apgaitā jūs visdrīzāk atradīsiet nevienu vien atgādinājumu par to, ko nākas piedzīvot automobilim – iesitumi no akmentiņiem, skrāpējumi no parkošanās un aizdedzes atslēgas atstātas pēdas. Atkarībā no bojājumu nopietnības jāizvēlas atbilstošs kopšanas līdzeklis.
Uzmanību: pret skrāpējumiem nevajadzētu izturēties vieglprātīgi, jo bezrūpīgs īpašnieks tā varat vērt durvis rūsai.
Ieteikums: ne vienmēr nepieciešams pārkrāsot veselu detaļu, var apstrādāt tikai noteiktu laukumu. Tas palīdzēs ietaupīt laiku un naudu.
4. Pulēšana + konservēšana
Kad novērsti visi dziļākie krāsas bojājumi, beidzot var ķerties pie procesu noslēdzošajiem darbiem. Kopta krāsa ir ne tikai auto vizītkarte, tā ir aizsardzība pret rūsu. Pirms darbā tiek laists pulētājs un vasks, kopšanas līdzekli jāuzklāj plastmasas detaļām, lai izvairītos no nevajadzīgiem pleķiem. Tad var sākt rūpīgo darbiņu: uzklāt tīrītāju un pulēšanas līdzekli un bojātās vietas izpulēt. Ja nelietojat kombinētu produktu, beigās vēl vēlams cietais vasks.
Vienalga, vai darbu darāt ar rokām vai mašīnu, lūkojiet, lai tas nenotiek tiešā saulē vai lielā karstumā, jo pārāk ātra žūšana apgrūtina pulēšanu.
Jauniem auto pietiekama būs apstrāde ar vasku.
Šādi veiciet apkopi
- Viegli skrāpējumi
Vieglus bojājumus, kas visbiežāk ir pašu neuzmanības sekas, piemēram, aiz durvju rokturiem, var izpulēt ar pulēšanas pastu, papildu uzmanību pievēršot pārejas vietām.
- Dziļāki skrāpējumi (ilglaicīgs risinājums)
Krāsas zīmulis būs īstā manta, ko piedevām var dabūt precīzā auto oriģinālās krāsas tonī. Pirms lietošanas rūpīgi jāpārliecinās, ka uzklāšanas vieta ir tīra.
- Dziļāki skrāpējumi (īslaicīgs risinājums)
Pirmās palīdzības risinājums: vaska zīmulis, kas gan nav pieejams bezgalīgi daudzos krāsu toņos. Lai vai kā, pēc pāris mazgāšanām procedūra būs jāatkārto vai jāmeklē kas nopietnāks.
- Lielāki krāsas bojājumi
Aplīmēt, noslīpēt, attaukot, nogruntēt, atkal noslīpēt. Tad uzklāt krāsu. Kad tā nožuvusi, pulēt pārejas vietas. Bet ņemiet vērā, šis nav viegls darbiņš.
Virsbūves krāsojuma nolietojums
- Jauna auto krāsojums
Jauna auto krāsojums pat zem palielināmā stikla izskatās un ir gluds. Tālab auto dzīves pirmajos divos gados pietiek ar regulāru mazgāšanu. Ieteicama varētu būt cietā vaska uzklāšana ik pēc sešiem mēnešiem.
- Krāsojums pēc trim gadiem
Šajā vecumā makrouzņēmums jau rāda izmaiņas krāsas virsmā, tāpēc, ja gribas saglabāt svaigu izskatu, risinājums ir rūpīga tīrīšana un pulēšana. Kombinētie līdzekļi ar cieto vasku palīdzēs ietaupīt laiku.
- Veca auto krāsojums
Veca krāsojuma virsma mikroskopā izskatās pēc mēness virsmas. Krāteri ir tie, kas krāsai liek izskatīties matētai. Šeit jau vairs nepalīdzēs pati centīgākā mazgāšana, bet gan tikai rūpīgs darbs ar tīrīšanu, pulēšanu un iekonservēšanu.
Rezumējums
Nedaudz laika un pareizie līdzekļi ļauj atsvaidzināt praktiski jebkura vecuma un stāvokļa auto izskatu. Turklāt, ievērojot pamācību, tikpat kā nav iespējams kļūdīties. Iepriecinošs blakusefekts: naudiņa ietaupīta un, protams, liels prieks par spīdīgo auto, kas tāds atkal kļuvis, pateicoties paša spēkiem. Skaistuma kūre var būt noderīga pat šķiršanās gadījumā, jo potenciālais pircējs vizuālo stāvokli noteikti novērtēs.