Visa pasaule runā par dīzeļdzinēju izzušanu, CO2 normām, jaunu auto tirdzniecību un lietoto auto ļaunumu. Tikai retais runā par to, ka slavinātais jaunais auto saglabā savu vērtību. Vēl nav nožuvusi zīmoga tinte uz tehniskās pases, kā no mašīnas vērtības jau 15% ir nost. Pēc gada tie ir jau vismaz 30%. Tie, kuriem svarīgi rēķināt savus izdevumus, tādēļ atkal atgriežas pie vecajiem labajiem lietotajiem. Mēs izanalizējām pašreizējo tirgus situāciju un piedāvājam 20 populārus lietotos auto, un parādīsim arī visas to labās un sliktās puses.
1. Volkswagen Golf
Te nu tas ir: Vācijas bestsellers, ražots no 1997. līdz 2004. gadam, kā universāls līdz 2006. gadam; pa Vācijas ceļiem ripo veseli 1,5 miljoni šo auto! Līdzīgais modelis Bora arī ir pieejams kā universāls.
- Stiprās puses: ietilpība, pilnībā cinkota virsbūve, nekādas rūsas. Pazīstama tehnika, ar kuru tiks galā gandrīz jebkurš kaktu serviss.
- Vājās puses: turbīnas un cilindru galvas defekti TDI motora gadījumā, problēmas ar pārnesumkārbu, nepatikšanas ar ass buksēm un bremzēm aizmugurē, kā arī ar elektriskajiem logu pacēlājiem.
- Cena: 1900 eiro
- Mūsu padoms: izvēlieties 1,6 l benzīna dzinēju vai 1,9 TDI no 2000. gada ar Euro 4 atbilstību.
- Vērtējums: 4,5 / 5 zvaigznes
2. Opel Astra G
Te nu tas ir: kopš 1998. gada nelaimīgās Astra F sekotājs, ražots līdz 2004. gadam kā sedans un hečbeks, kā arī kā universāls un kabriolets.
- Stiprās puses: daudz vietas, labi sēdekļi, pietiekami augsts komforta līmenis un droša uzvedība uz ceļa. Pateicoties cinkotai virsbūvei, arī no rūsas vairs nav jābaidās.
- Vājās puses: pārnesumkārbas defekti un bojāti kondicionieru kompresori, neblīvi izpūtēji, defekti šķērsstieņiem, lukturiem. Dīzeļmotori visai jutīgi, augsts eļļas patēriņš.
- Cena: 1200 eiro
- Mūsu padoms: 1,6 l benzīna dzinējs ar 74 kW/100 ZS – kluss un ekonomisks.
Vērtējums: 4 / 5 zvaigznes
3. BMW 3. sērija (E46)
Te nu tas ir: no 1998. līdz 2005. gadam ražotais E46 tiek uzskatīts par visnobriedušāko 3. sērijas posmu. Pilna modeļu palete, sākot no sedana līdz pat kupejai, universālam un kabrioletam, pieejams arī saīsinātais kompaktā modeļa variants.
- Stiprās puses: lieliskas gaitas īpašības, ļoti laba apdare, lieliska vadība.
- Vājās puses: aizmugurē pašaurs, bieži vien stūre raustās (iemesls – bremzes un tilts priekšā), motora defekti četrcilindru benzīna dzinēju gadījumā, bojātas turbīnas dīzeļdzinējiem, rūsa pie Touring aizmugurējā vāka.
- Cena: 2900 eiro
- Mūsu padoms: 320d ar Common-Rail dīzeļdzinēju (110 kW/150 ZS), kas ražoti pēc 2001. gada septembra.
Vērtējums: 4,5 / 5 zvaigznes
4. Mercedes-Benz C-klase
Te nu tas ir: ražots no 2000. līdz 2007. gadam, arī kā T modelis un sporta kupeja. Arīdzan tehniskā bāze kupejai W 209 (CLK).
- Stiprās puses: ērti amortizatori, klusa gaita, stingra virsbūves struktūra, augsts pasīvās drošības līmenis.
- Vājās puses: rūsa uz durvīm un bagāžnieka vāka, izļodzījušās priekšējās asis un šķērsstieņi. Dažreiz CDI dzinējiem vaļīgi inžektori.
- Cena: 2700 eiro
- Mūsu padoms: C 220 CDI (103 kW/143 ZS) ar automātisko pārnesumkārbu, sākot no 2003. gada, – komfortabls, ekonomisks un ātrs.
Vērtējums: 4 / 5 zvaigznes
5. Audi A4
Te nu tas ir: labi nostrādāts biznesa auto, ražots no 2000. gada beigām līdz 2007. gadam, vizuāli uzlabots 2005. gadā, pieejams arī kā universāls Avant un kabriolets.
- Stiprās puses: ļoti uzticams, lieliski sēdekļi, liela motoru izvēle.
- Vājās puses: pašaurs aizmugurē, jutīga Multitronic pārnesumkārba, TDI izciļņvārpstas (V6 gadījumā) un cilindru galvas (sūkņsprauslas gadījumā) problēmas, kā arī defekti gaisa masas mērītājiem.
- Cena: 2800 eiro
- Mūsu padoms: 2,0, 96 kW/130 ZS, vienkāršs un kluss.
Vērtējums: 5 / 5 zvaigznes
6. Volkswagen Touran
Te nu tas ir: ģimenes auto uz Golf V bāzes, iespējami līdz pat 7 sēdekļi, ražots no 2003. gada, vizuālā uzlabošana 2006. gada beigās.
- Stiprās puses: daudz vietas, labi sēdekļi, pielāgojams salons, augsts braukšanas drošības līmenis.
- Vājās puses: tipiskas TDI problēmas, piemēram, turbīna, cilindra galva, gaisa masas mērītājs, sūkņsprausla. Defekti lukturiem, dzesētāja ventilatoriem (2003. gada modeļiem), daudzi sūdzas par grabēšanu.
- Cena: 3000 eiro
- Mūsu padoms: 1,9 TDI (77 kW/105 ZS) no 2004. gada.
Vērtējums: 4 / 5 zvaigznes
7. Volkswagen Passat
Te nu tas ir: 2000. gadā uzlabotā, ievērojami labākā defektiem bagātā 1996. gada Passat versija, kā universāls ar TDI motoru, bieži vien neadekvāti dārgs.
- Stiprās puses: Galvenokārt vieta. Priekšā, aizmugurē, bagāžniekā, kā universālam jebkurā gadījumā. Bez tam arī apdare ir laba, droša izturēšanās uz ceļa un augsts drošības līmenis.
- Vājās puses: jutīgi TDI motori (tāpat kā Golf un Touran gadījumā), aizdedzes spoles, gaisa masas mērītāji, bojātas bremžu caurulītes.
- Cena: 1900 eiro
- Mūsu padoms: sedans ar divlitru benzīna dzinēju – izdevīgs pirkums un (lielākoties) labs.
Vērtējums: 4 / 5 zvaigznes
8. Volkswagen Polo
Te nu tas ir: 2001. gadā nonāca tirgū kā pilnīgi jauns izstrādājums, 2005. gada aprīlī vizuālā uzlabošana, modeļa maiņa notika šovasar.
- Stiprās puses: ļoti laba šasija, augsts komforta līmenis, ērti sēdekļi.
- Vājās puses: sasalstoši 1,0 un 1,4 l alumīnija motori (modeļu atsaukums no rūpnīcas), trīscilindru dzinēja ķēde, šķērsstieņa bukses priekšā, netīri bremžu trumuļi aizmugurē, uzkrītoši daudz krāsojuma defektu.
- Cena: 1800 eiro
- Mūsu padoms: 1,4 litru 16V (55 kW/75 ZS) ar kondicionētāju – vairāk no auto nemaz nevar gribēt.
Vērtējums: 4,5 / 5 zvaigznes
9. Ford Focus
Te nu tas ir: dizaina ziņā strīdīgais Escort pēctecis, ražots no 1998. gada beigām līdz 2004. gadam, pieejams arī kā universāls un sedans.
- Stiprās puses: pietiekami daudz vietas, toreiz labākā šasija savā klasē.
- Vājās puses: ļoti jutīgi dīzeļdzinēji, gandrīz nemaz nav pieejama ESP, starteri un ģeneratori ar defektiem, virsbūves blīvējumā trūkumi, rūsa uz apmalēm, atslēgas ķeras.
- Cena: 1100 eiro
- Mūsu padoms: 1,6 litru benzīna dzinējs (74 kW/100 ZS) Futura variantā – viss, ko sirds vēlas.
Vērtējums: 3,5 / 5 zvaigznes
10. Mercedes-Benz A-klase
Te nu tas ir: 2004. gadā uzsākta pirmās A klases, kas izgāzās slavenajā testā ar alni, pēcteča ražošana, atkal ar ģeniālu salona koncepciju, tikai šoreiz labāk nostrādāts. Piedāvājumā arī trīsdurvju modelis.
- Stiprās puses: daudz vietas, augsti drošības standarti, neliels vērtības kritums.
- Vājās puses: lēkājoši amortizatori, rūsa uz bremžu diskiem, klabēšanas skaņas, stūres statnis mēdz rīvēties, piedziņas vārpstu manšetes nav pienācīgi noblīvētas.
- Cena: 3000 eiro
- Mūsu padoms: A 180 CDI (80 kW/109 ZS) – vislabākais motors.
Vērtējums: 4 / 5 zvaigznes
11. Audi A3
Te nu tas ir: Premium segmenta kompaktais auto, ražots no 1996. gada uz gadu vēlāk debitējušā Golf IV bāzes, taču salonā ievērojami šaurāks. No 2000. gada arī piecdurvju versijā.
- Stiprās puses: ļoti laba apdare, ērta, precīza braukšana, plaša motoru palete, pieejams arī ar pilnpiedziņu.
- Vājās puses: TDI ar problēmām (kā Golf un Touran), zobsiksnu plīsumi, defekti logu pacēlājiem, asu bukses izļodzījušās gan priekšā, gan aizmugurē.
- Cena: 2000 eiro
- Mūsu padoms: A3 1,6 (75 kW/102 ZS) no vizuālā uzlabojuma brīža 2000. gada augustā – veikls un nepretenciozs
Vērtējums: 4,5 / 5 zvaigznes
12. Peugeot 206
Te nu tas ir: brīžiem populārākais importētais auto Vācijā, ražots no 1998. gada, kā 206+ pieejams vēlarvien. Trīs un piecu durvju modelis, kā arī universāls SW un kabriolets CC.
- Stiprās puses: veiklība uz ceļa un diezgan augsts komforta līmenis.
- Vājās puses: ne pārāk laba apdare, daudz elektronikas defektu, klaboša šasija, stūres brīvkustība, defekti apgaismojumā, bojātas bremžu caurulītes, nedarbojas imobilaizers.
- Cena: 1400 eiro
- Mūsu padoms: 1,4 l (55 kW/75 ZS) ar gaisa kondicionētāju, sākot no 2001. gada, – tad kvalitāte daudzmaz uzlabojās.
Vērtējums: 3 / 5 zvaigznes
13. Opel Corsa C
Te nu tas ir: šī rūsējošā Corsa B pēcteča ražošana uzsākta 2000. gada augustā un norisa līdz 2006. gada beigām.
- Stiprās puses: ļoti ietilpīgs, labi sēdekļi, augsts komforta līmenis, izturīgi apdares materiāli, droša izturēšanās uz ceļa, diezgan ekonomiski motori.
- Vājās puses: plīstošas vadības ķēdes, nelīdzeni sajūga diski, kā rezultātā daudz pārnesumkārbas defektu, dīzeļdzinēji bez kvēpu filtra, piedziņas vārpstas manšetes noslīdējušas, eļļas zudumi, pārdeguši lukturi.
- Cena: 1500 eiro
- Mūsu padoms: 1,2 16V (59 kW/80 ZS) Njoy komplektācijā no 2003. gada – te ir viss, ko par šādu naudu vien var vēlēties.
Vērtējums: 4 / 5 zvaigznes
14. Škoda Fabia I
Te nu tas ir: ar savu debiju 1999. gadā Fabia pārņēma Polo 9N tehniku, tikai divus gadus agrāk, tādēļ tā vēl šodien ir viena no modernākajām mazajām mašīnām.
- Stiprās puses: ļoti uzticama, Auto Bild sūdzību grāmatā nav gandrīz nevienas sūdzības, labs komforta līmenis, ērti sēdekļi.
- Vājās puses: pārnesumkārbas defekti, priekšējā tilta gumijas bukses, riteņu gultņi, zobsiksnas.
- Cena: 1900 eiro
- Mūsu padoms: 1,4 l 16 V (55 kW/75 ZS), vislabāk ar kondicionieri.
Vērtējums: 4 / 5 zvaigznes
15. Ford Fiesta
Te nu tas ir: kopš prezentācijas 2001. gada beigās modelis JH1 iezīmē veselu lēcienu laikā attiecībā pret sava priekšteča kvalitāti.
- Stiprās puses: daudz vietas, veiklība uz ceļa.
- Vājās puses: neblīvi stūres pastiprinātāji vai to defekti, motoru bojājumi, rūsa uz apmalēm, lambda devēja defekti.
- Cena: 1500 eiro
- Mūsu padoms: 1,4 l (59 kW/80 ZS) kā labi aprīkots Viva vai Fun modelis.
Vērtējums: 4 / 5 zvaigznes
16. Škoda Octavia
Te nu tas ir: tā priekštecis izraisīja čehu (auto) revolūciju, Octavia II to papildina ar Golf V tehniku.
- Stiprās puses: daudz vietas (jo īpaši universāla versijā), vienreizējs dizains.
- Vājās puses: problēmas ar TDI (sk. citus VW modeļus), lukturu defekti, neblīvas piedziņas vārpstu manšetes, grubuļaini bremžu diski.
- Cena: 3000 eiro
- Mūsu padoms: 1,6 FSI (85 kW/115 ZS) Ambiente komplektācijā ar klimatkontroli un elektriskajiem logu pacēlājiem – ar to vajadzētu pietikt.
Vērtējums: 4 / 5 zvaigznes
17. Renault Megane
Te nu tas ir: ar Megane M tipu (2002.–2008. gads) Renault veica dizaina eksperimentu – un izgāzās. Pie vainas bija arī nepavisam ne nevainojamā tehnika.
- Stiprās puses: veikla, komfortabla šasija, astoņi gaisa spilveni, piecas zvaigznes Euro NCAP drošības testā, bagātīgs standartaprīkojums.
- Vājās puses: daudz nepatikšanu ar elektroniku, defekti manuālajām un automātiskajām pārnesumkārbām, sarūsējuši bremžu diski, problēmas ar šķērsstieņiem.
- Cena: 1700 eiro
- Mūsu padoms: 1,6 (83 kW/113 ZS) no 2004. gada Confort Authentique vai Expression komplektācijā – labs aprīkojums un komforts.
Vērtējums: 3 / 5 zvaigznes
18. Mini One
Te nu tas ir: 2001. gadā parādījās šis retro automobilis ar modernu tehniku, nelielu salonu, bet ļoti ērtu vadītāja vietu.
- Stiprās puses: braukšanas prieks, ja vien to nebremzē pārāk vārgi motori.
- Vājās puses: jutīgi motori (Chrysler), daudz pārnesumkārbas defektu līdz 2004. gadam, klabēšana, rūsa, izkustējusies stūre, izļodzījušies logu mazgātāji.
- Cena: 3000 eiro
- Mūsu padoms: Cooper (85 kW/115 ZS) – tādam ir jābūt uzrakstam, ja vēlaties, lai braukšana sagādā prieku.
Vērtējums: 3,5 / 5 zvaigznes
19. Toyota Yaris
Te nu tas ir: Starlet pēctecis, ražošana sākta 1999. gadā un turpināta līdz 2006. gadam.
- Stiprās puses: ērta šasija, bīdāmais aizmugurējais sols nodrošina salona pielāgojamību, Auto Bild sūdzību grāmatā nav gandrīz neviena ieraksta.
- Vājās puses: līdz 2003. gadam graboši apdares materiāli, 1,0 litru motoram eļļas zudumi, pārnesumkārbas defekti.
- Cena: 1800 eiro
- Mūsu padoms: 1,3 litru modelis (64 kW/87 ZS) pēc vizuālajiem uzlabojumiem 2003. gadā.
Vērtējums: 4 / 5 zvaigznes
20. Honda Jazz
Te nu tas ir: no 2002. līdz 2008. gadam ražotais minivens ar slavējamu telpas ekonomiju un ļoti labiem, spēcīgiem 1,3 un 1,4 l motoriem.
- Stiprās puses: ģeniālais nolokāmais, bīdāmais un grīdā iegremdējamais aizmugurējais sēdeklis.
- Vājās puses: kāds tur vēl džezs, stingrās atsperes liek justies drīzāk kā rokkoncertā. Neprecīza stūre, rūsa uz apmalēm, dažas CVT pārnesumkārbas ar defektiem, problēmas ar degvielas sūkni.
- Cena: 2200 eiro
- Mūsu padoms: 1,4 (61 kW/83 ZS) no 2004. gada ar manuālo pārnesumkārbu un ESP.
Vērtējums: 4 / 5 zvaigznes
Rezumējums
20 populāri lietotie auto – protams, tā būs masveida prece. Individualitātei šajā gadījumā nav nozīmes. Toties skaidrs ir viens: kas bija pieprasīts jauns, to būs vieglāk pārdot arī lietotu. Tas liek vērtības zudumam un kopējām izmaksām turēties zināmās robežās – kas ir svarīgi laikos, kad brauciens ar auto jau kļūst par luksusu. Bez tam – liels daudzums šādu auto uz ielas nozīmē arī zemākas rezerves daļu cenas, kas arī palīdz ietaupīt.