Audi S3 1,8T
- Cena lietotam: 5900 eiro
- Cena jaunam: 32 900 eiro
- Ražošanas gads: 1999.–2003.
- Piedziņa: visu riteņu
- 0–100 km/h: 6,8 s
- Maksimālais ātrums: 238 km/h
- Jauda: 210 ZS pie 5800 apgr.
- Griezes moments: 270 Nm pie 2100 apgr.
- Pašmasa: 1420 kg
- Vidējais patēriņš: 9,2 l/100 km
Veidots uz kopējās platformas ar Audi TT, nelielais S3 pamazām ieguva pircēju interesi, pēc tam tika atzīts par labāko Audi modeli braukšanas īpašību ziņā kopš leģendārā Quattro 20V. Audi S3 var lepoties ar tādu īpašību kopumu, ko konkurentiem savulaik bija grūti piedāvāt. Pirmkārt, tas ir bagātīgi aprīkots un ekstru sarakstā ir gan klimata kontrole, apsildāmie sēdekļi, stabilitātes un kruīza kontrole, ksenona lukturi, Bose audiosistēma utt. Otrkārt, tā ir kvalitāte, kas jūtama gan interjera apdares materiālos, gan eksterjera plūdlīnijās.
Treškārt, dinamika. Sākotnēji tas bija pieejams ar 1,8 l turbomotoru un 210 ZS. 2001. gadā modelis tika atjaunināts, iegūstot 225 ZS dzinēju, gluži kā spēcīgākajai Audi TT versijai. Tas nozīmēja, ka auto ieskrienas līdz 100 km/h 6,6 s, bet maksimāli spēj traukties ar ātrumu 243 km/h. Kas svarīgi – no populārā Quattro nosaukuma gan šim modelim ir tikusi tikai ēna. Tas izmanto Haldex Traction piedziņu, ikdienā lielākoties iztiekot ar priekšējā tilta piedziņu. Izmantojot S3 ikdienā, Haldex sistēma gan nav uzskatāma par trūkumu, palīdzot nedaudz samazināt degvielas patēriņu un riepu dilšanu.
Tirgus
Kā allaž, S3 var iegādāties visdažādākajos toņos – būs pieejama sarkana, melna, sudraba, dzeltena un citas krāsas, tik jāatceras, ka līdz 5000 eiro tie maksās pirms feislifta versijas.
Uzmanies
Kā jau padzīvojušam turbomotoram, iegādes brīdī jāpārliecinās par turbīnas stāvokli. Jāpārbauda, vai augstu apgriezienu diapazonā un tukšgaitā nav redzami dūmi no izpūtēja, kā arī vai no turbīnas līdz ieplūdes kolektoram nav redzamas plaisas. Servisā vēlams pārbaudīt indukcijas spoles, balstiekārtas stāvokli un pilnpiedziņas vadību.
Honda Civic Type-R 2,0
- Cena lietotam: 6900 eiro
- Cena jaunam: 28 400 eiro
- Ražošanas gads: 2001.–2006.
- Piedziņa: priekšas
- 0–100 km/h: 6,8 s
- Maksimālais ātrums: 235 km/h
- Jauda: 200 ZS pie 7400 apgr.
- Griezes moments: 196 Nm pie 5900 apgr.
- Pašmasa: 1170 kg
- idējais patēriņš: 8,9 l/100 km
Otrās paaudzes Civic Type-R līdzdalība dažādās autosporta disciplīnās nav retums. Pateicoties lieliskas sešpakāpju transmisijas un i-VTEC dzinēja kombinācijai, dinamiskais japāņu hečbeks ir viens no labākajiem pirkumiem šajā kategorijā. Protams, interjera apdares materiāli nav augstākās kvalitātes, un vairāk nekā 10 gadus vecam eksemplāram būs dzirdama graboņa, taču šeit svarīga ir dinamika.
Šis Type-R bija pēdējais savā hierarhijā, kas izmantoja daļēji neatkarīgo aizmugures balstiekārtu, un tas nav palicis bez sekām. Trases līkumos tas ir precīzs un ass, stūres vadāmība ir nevainojama un vēl – tas ir visai labi piemērots arī ikdienas lietošanai. Tam ir 2 l benzīna dzinējs ar 200 ZS (Japānas versija ieguva 215 ZS), kas tiek sasniegti 7400 apgriezienos, liekot vadītājam šādā diapazonā atgriezties arvien biežāk. Spurts līdz100 km/h aizņem 6,8 s.
Tirgus
Šis ir viens no modeļiem, kas ik pa brīdim nonāk arī Latvijā. Tiesa, cenas bieži vien ir augstas, taču Vācijā līdz 5000 eiro ir atrodami eksemplāri ar odometra rādījumu mazāk nekā 200 000 km.
Uzmanies
Type-R ir viens no retajiem modeļiem, kam remonta izmaksas lielākoties aprobežojas ar standarta apkopju izmaksām – riepu, sajūga, bremžu u. c. elementu maiņu. Tiem, kuri var nedaudz palielināt pieejamo budžetu, ieteicams meklēt modeļus, kas ražoti no 2004. gada. Tad Type-R ieguva atvieglinātu spararatu, uzlabotu balstiekārtu, precīzāku stūres vadību, jaunu optiku un bamperus.
Renault RS 172 2,0 16V
Renault Sport 172 ir viena no atpazīstamākajām Clio sporta versijām, šā gadsimta sākumā kļūstot par vienu no mazākajiem un ātrākajiem sporta hečbeku sortimentā. Lai arī tā dizains nepretendē uz godalgām, Clio ir lētāks iegādes brīdī, prasīs mazāk līdzekļu, to ekspluatējot, un degvielas uzpildes stacijā liks iegriezties retāk. Lai gan nav pārlieku ērta vadītāja sēdpozīcija, šī franču spridzekļa Trophy versija izpelnījās atzinību. Standarta versijā auto pieejams ar 2 l dzinēju 172 un 182 ZS.
Pirmo ieguva sākotnējie modeļi, bet spēcīgākā versija tika feislifta modelim RS 182. Mūsu budžetā iekļaujas RS 172, kuram 0–100 km/h sprints ilgst 7,2 s. Retāk sastopama ir Trophy versija, kurai tehniski izmaiņu bija visai maz, taču tā ieguva sporta sēdekļus, sacīkšu krāsojumu, zemāku klīrensu, spoileri no Clio 255 V6 un Sachs amortizāciju. Diemžēl šī versija tika ražota vien 550 eksemplāros, tas nozīmē, ka to ir iecienījuši kolekcionāri.
Tirgus
Līdz 4000 eiro var atrast RS 172 versijas, un daļa no tām jau būs sagatavotas dažādām amatieru autosporta disciplīnām. Veiksmes gadījumā 6000 eiro robežās var gadīties redzēt arī RS 182.
Uzmanies
Ja vien ņiprais Clio tiek laikus pieskatīts, problēmu nebūs daudz. Zobsiksna jāmaina ik pēc 100 000 km vai sešiem gadiem, tiesa, darbs zobsiksnas novietojuma dēļ būs visai laikietilpīgs. Ja transmisijas otrā un trešā pārnesuma sinhronizators ir nodilis, labāk izvairīties no nodzīta eksemplāra. Ja testa brauciena laikā, straujāk uzņemot ātrumu vai bremzējot, pārnesuma kloķis nedaudz kustas, tad gan satraukumam nav pamata –pati sviras stabilizatora konstrukcija nav veiksmīga.
Peugeot 206 RC / GTi 180
- Cena lietotam: 3400 eiro
- Cena jaunam: 25 400 eiro
- Ražošanas gads: 2003.–2006.
- Piedziņa: priekšējā
- 0–100 km/h: 7,4 s
- Maksimālais ātrums: 225 km/h
- Jauda: 177 ZS pie 6000 apgr.
- Griezes moments: 202 Nm pie 4750 apgr.
- Pašmasa: 1059 kg
- Vidējais patēriņš: 8,5 l/100 km
Par godu Peugeot lieliskajam sniegumam WRC 2000.–2003. g., franču autoražotājs nolēma radīt ikdienas satiksmei paredzētu sporta versiju.
Tirgus
Līdz 5000 eiro nav problēmu atrast lietotu Peugeot 206 RC.
Uzmanies
Degvielas noplūde visbiežāk veidojas benzīna bākas tuvumā. Viens no cēloņiem ir nokalpojusi degvielas sūkņa blīve. Ja problēma ir aktuāla tikai pilnas bākas gadījumā, visdrīzāk degvielas bāka ir rūsējusi un to nepieciešams nomainīt. Ja dzirdama graboņa no transmisijas, būs jāmaina sajūga izspiedēja gultnis. Oriģinālās dzinēja galvas blīves noveda pie problēmām. Veicot kvalitatīvu remontu ar mūsdienu blīvēm, problēma pazudīs.
Peugeot 306 S16 / GTi-6 / Rallye
- Cena lietotam: 4000 eiro
- Cena jaunam: 25 880 eiro
- Ražošanas gads: 1994.–2000.
- Piedziņa: priekšējā
- 0–100 km/h: 7,4 s
- Maksimālais ātrums: 220 km/h
- Jauda: 163 ZS pie 6500 apgr.
- Griezes moments: 193 Nm pie 5500 apgr.
- Svars: 1160 kg
- Vidējais patēriņš: 9,9 l/100 km
Mazā attiecība starp pārnesumiem un dažādas tehniskās pārmaiņas ļāva auto braucēju vidū kļūt atzītākam nekā leģendārajam 205 GTI. Atšķirībā no GTI-6 Rallye nav elektrisko logu un spoguļu, nav kondicionētāja un miglas lukturu, bet ādas apdares vietā ir auduma sēdekļi. Atbrīvošanās no komforta ļāva nomest liekus 65 kg.
Tirgus
S16 modifikācijas ir pieejamas no2000 eiro. GTI-6 un Rallye versijas ir retums lietoto auto tirgū, un to cenas ir augstākas.
Uzmanies
Jāpārliecinās par pēdējo zobsiksnas maiņu. Vēlams, lai komplekts tiktu mainīts tikai pēc 50 000 km. Jāpievērš uzmanība siltā gaisa plūsmai salonā un dzinēja temperatūrai, jo termostata kļūmes vai aizdambējusies dzesēšanas sistēma nav retums.
Peugeot 205 GTI 1,9
- Cena lietotam: 5000 eiro
- Cena jaunam: 27 400 eiro
- Ražošanas gads: 1984.–1994.
- Piedziņā: priekšējā
- 0–100 km/h: 7,8 s
- Maksimālais ātrums: 208 km/h
- Jauda: 131 ZS pie 6000 apgr.
- Griezes moments: 161 Nm pie 4750 apgr.
- Pašmasa: 860 kg
- Vidējais patēriņš: 7,8 l/100 km
Pieejams 1,6 l un 1,9 l benzīna versijā.
Tirgus
Šo modeli var uzskatīt par jau esošu vai potenciālu nākotnes klasiku.
Uzmanies
Eksemplāriem ar lielu odometra rādījumu būs problēmas ar eļļas patēriņu un dūmiem. Mehāniskajai transmisijai otrā pārnesuma sinhronizatori ir vājais punkts, taču par dažiem simtiem eiro ir pieejamas rezerves daļas. Jāņem vērā, ka bremžu mūžs 205 GTI ir aptuveni 30 000 km.
Mini Cooper S 1.6T
- Cena lietotam: 4300 eiro
- Cena jaunam: 27 250 eiro
- Ražošanas gads 2001.–2006.
- Piedziņa: priekšējā
- 0–100 km/h: 7,4 s
- Maksimālais ātrums: 218 km/h
- Jauda: 163 ZS pie 6000 apgr.
- Griezes moments: 210 Nm pie 4000 apgr.
- Pašmasa: 1140 kg
- Vidējais patēriņš: 8,4 l/100 km
Tas vairs nav 50 gadus vecs modelis, ar kuru Misters Bīns pārvietojās Londonas ielās. Tagad tas kļuvis par vizuāli mierīgu, bet veiklu hečbeku, sevī slēpjot turbomotora azartu. Tam ir 1,6 l turbomotors ar 163 ZS (2004. gadā sasniedza 170 ZS), kas 100 km/h sasniedz 7,3 s. Tam ir 6MT, bet pēc 2005. gada to var iegūt ar automātisko un pārnesumu maiņas lāpstiņām uz stūres. Modeļa popularitāti gan mazinājis ne vien tā nesportiskais izskats, kas dažiem atgādina VW Beetle, bet arī neizturība un remonta izmaksas.
Tirgus
Raugoties no gaišās puses, nelielais pieprasījums pēc šīs modifikācijas nozīmē, ka to var iegādāties par saprātīgu cenu. 2002. gada modeli mūsu budžetā nebūs problēmu atrast.
Uzmanies
Dzesēšanas šķidruma trauks var tecēt, un dažādas noplūdes var būt vērojamas arī no stūres pastiprinātāja, kloķvārpstas devēja blīves un kartera. Pasažieru sēdeklim var būt bojāts Airbag sensors, AT pēc 200 000 km var būt nepieciešams remonts ar lielām investīcijām, var gadīties elektronikas ķibeles, kuras lielākoties spēj atrisināt tikai dīleris.
Ford Fiesta ST 2,0
- Cena lietotam: 4100 eiro
- Cena jaunam: 18 650 eiro
- Ražošanas gads: 2005.–2008.
- Piedziņa: priekšējā
- 0–100 km/h: 8,4 s
- Maksimālais ātrums: 208 km/h
- Jauda: 148 ZS pie 6000 apgr.
- Griezes moments: 190 Nm pie 4500 apgr.
- Pašmasa: 1137 kg
- Vidējais patēriņš: 9,9 l/100 km
Tas apvieno jaudīgu dzinēju, nedaudz novecojušu interjeru, pieņemamu bagāžas nodalījuma ietilpību, konkurētspējīgu cenu, saprātīgas uzturēšanas izmaksas un šī topa galveno priekšnoteikumu – sportiskas braukšanas manieres. Tam ir 2 l Duratec benzīna dzinējs ar 148 ZS, kas ir visai smagnējs un dragreisa taisnēs rūtaino finiša karogu nesasniegs pirmais, tomēr sniegs vairāk nekā pietiekamu braukšanas gandarījumu. 8,4 s spurts, maksimālais ātruma limits ir 208 km/h. Par papildu samaksu pieejami arī jaudas uzlabojumi, ļaujot sasniegt ne mazāk kā 185 ZS, taču šādas tūnēšanas izmaksas būs mērāmas vairāk par 2000 eiro. Kas attiecas uz Fiesta ST balstiekārtu, tad tā ir visai stingra, kas atspēkojas precīzā vadāmībā, neizrādot virsbūves svārstības.
Tirgus
No 4100 eiro dažkārt tiek piedāvāti Fiesta ST ar oriģinālajiem 17 collu diskiem, pusādas salonu, kas ietilpst ST pakotnē.
Uzmanies
Var būt nepieciešams priekšējās balstiekārtas remonts. Problēmas var rasties ar stūres pastiprinātāju, katalizatoru, droseļvārstu, elektroniskajiem devējiem, piemēram, Airbag sensoru, laikus nenomainīts ūdenssūknis sāks svilpot, papildus radot arī pārkaršanas problēmas. Ja rodas aizdomas par stūres pastiprinātāja problēmām, bieži vien palīdzēs šķidruma nomaiņa.
Volkswagen Polo GTI 1,6 16V
- Cena lietotam: 2000 eiro
- Cena jaunam: 21 000 eiro
- Ražošanas gads: 1998.–2003.
- Piedziņa: priekšējā
- 0–100 km/h: 8,7 s
- Maksimālais ātrums: 205 km/h
- Jauda: 125 ZS pie 6200 apgr.
- Griezes moments: 152 Nm pie 3400 apgr.
- Pašmasa: 1010 kg
- Vidējais patēriņš: 7,1 l/100 km
Šis tops nebūtu iedomājams bez viena no hečbeku klasiķiem – Volkswagen. Pieejamākais no vācu sportiskā arsenāla cenas ziņā noteikti ir Polo GTI. Ar 1,6 l benzīna dzinēju aprīkotais Polo attīsta 125 ZS, 0–100 km/h veic 8,7 s. Maksimālais ātrums 205 km/h. Lai arī daži īpašnieki ir sūdzējušies, ka lietus laikā no dinamiskas braukšanas vēlams izvairīties, mazais Polo saglabā sevī sportisko niknumu, ļaujot izklaidēties arī trasē.
Tirgus
Novecojušo dizainu kompensē mazā cena no 2000 eiro, bet ļoti labi aprūpētu GTI ar mazu nobraukumu var iegūt savā īpašumā jau par 4500 eiro.
Uzmanies
Mehāniskā transmisija ir šī auto vājais punkts, it īpaši, ja iepriekšējais saimnieks bieži veicis strauju un asu pārnesumu maiņu. Sajūga pedāļa izspiešana var sagādāt problēmas, jo pedāļu stiprinājumiem ir tendence iziet no ierindas. Ksenona spuldzes ātri vien izdeg. Svarīgi atzīmēt – ja nepieciešams kāda mezgla remonts, ir vērts vispirms cenu noskaidrot pie dīlera, jo dažu mezglu analogo detaļu izcenojums ir teju līdzvērtīgs oriģinālajām.
Škoda Fabia vRS 1,9 TDI
- Cena lietotam: 4200 eiro
- Cena jaunam: 16 820 eiro
- Ražošanas gads: 2003.–2007.
- Piedziņa: priekšējā
- Maksimālais ātrums: 204 km/h
- 0–100 km/h: 9,5 s
- Jauda: 130 ZS pie 4000 apgr.
- Griezes moments: 310 Nm pie 1900 apgr.
- Pašmasa: 1320 kg
- Vidējais patēriņš: 5,1 l/100 km
Šis nebūt nav pirmais sportiskā tipa hečbeks ar dīzeļdzinēju, taču pirms vairāk nekā 10 gadiem tas bija vienīgais, kuram nebija benzīna dzinēja alternatīvas. Tas iztiek tikai ar 130 ZS 1,9 TDI versiju, kļūstot par šā TOP 10 mazjaudīgāko dalībnieku. Atbilde meklējama elastīgajā 1,9 TDI.
Tirgus
Labāk izvēlēties kādu standarta versiju, nevis jau čipotu eksemplāru. Līdz 4500 eiro ir iespējams atrast 130 ZS un pat ar visai mazu odometra rādījumu.
Uzmanies
Iespaidīgā dinamika nepaliek bez sekām. Visvairāk cieš turbīna, diagnostikā jāpārbauda arī sprauslu stāvoklis. Sportiskā maniere ātrāk liks mainīt sajūgu un spararatu, tāpat jānovērtē arī dzesēšanas sistēmas darbība. Balstiekārtas detaļas neizmaksās dārgi, un vienīgais vājais mezgls ir šķērssviras bukses.
Rezumējums
Roka būs jāpieliek visiem, it īpaši, izvēloties lētu vai sportistu rokās bijušu eksemplāru. Visus aplūkotos modeļus vieno viena atziņa – liels braukšanas gandarījums par nelielu samaksu