Būtībā teiciens iet kā smērēts jeb senā patiesība par eļļošanu un braukšanu joprojām darbojas arī mūsdienās. Tomēr plašās izvēles dēļ situācija nav tik vienkārša. Ņemt to, kas trāpās pa rokai, vai lētāko? Labāk ne, citādi slikti klāsies ne tikai mašīnai. Neatbilstošas eļļas dēļ jūs varat zaudēt pat ražotāja garantiju. Auto Bild apkopojis svarīgākos jautājumus un atbildes par motoreļļu.
1. Kādas funkcijas motoreļļa pilda līdztekus eļļošanai?
Motoreļļas uzdevums ir saistīt sadegšanas pārpalikumus un metāliskas nodiluma daļiņas. Turklāt tā dzesē īpaši uzkarsušās dzinēja daļas un pasargā eļļojamo metāla virsmu no korozijas.
2. Kāda ir atšķirība starp sintētisko un minerāleļļu?
Sintētiskās eļļas ražošanas process ir sarežģītāks nekā minerāleļļai, jo sintētiskajai tiek radīts īpašs molekulārais sastāvs, kas pat pie paaugstinātas slodzes nepieļauj viskozitātes zudumu, samazina nodilumu, gādā par labāku īpaši noslogoto detaļu dzesēšanu un pieļauj garākus eļļas maiņas intervālus. Bez sintētiskajām eļļām pieejamas arī motoreļļas ar sintētiskām daļām (sauktas par pussintētiskajām eļļām).
3. Kam jāpievērš uzmanība, izvēloties pareizu motoreļļu?
Svarīgākais ir noskaidrot, kādas motoreļļas lietošanu pieļauj automobiļa ražotājs (skatīt lietošanas/servisa grāmatā). Atbilstošie kodi (piemēram, VW 502000 vai Mercedes 229.3) atrodami uz lielāko eļļas ražotāju etiķetēm. Ja neatbilstošas eļļas dēļ tiek bojāts dzinējs, auto ražotāja pārstāvis var atteikt garantijas remontu un tās turpmākā darbība var tikt ierobežota.
Ja ražotājs nav devis nekādas instrukcijas, tad jāvadās pēc Eiropas ACEA specifikācijām. A1–A5 paredzētas vieglajiem automobiļiem ar benzīna dzinējiem, B1–B5 – vieglajiem automobiļiem ar dīzeļdzinējiem. C1–C4 eļļas domātas dzinējiem, kas papildus apstrādā izplūdes gāzes. Piemēram, dīzeļdzinējiem ar cieto daļiņu filtru – tiem, kuri izpilda Euro 4 vai augstāku izplūdes gāzu normu. Moderniem dzinējiem labi piemērotas ir vissezonas eļļas ar šādām SAE klasēm (viskozitātes klasēm) – 0 W-30, 0 W-40, 5 W-30, 10 W-40 vai 15 W-40 (skaidrojumu skatīt zemāk).
4. Vai motoreļļa palīdz taupīt degvielu?
Jā, mazas viskozitātes eļļas samazina berzi dzinējā, tādējādi ietaupot degvielu Vidējais degvielas patēriņa samazinājums var būt ap četri procenti, savukārt pilsētas apstākļos iespējams pat līdz sešiem procentiem. Par mazu viskozitāti liecina apzīmējums 0 W un 5 W eļļas marķējumā.
5. Kāpēc dīzeļiem ar cieto daļiņu filtru nepieciešama speciāla eļļa?
Lai dīzeļdzinēja cieto daļiņu filtru nepiesārņotu dzinēja sadegšanas procesa pārpalikumi, tiem jālieto tā sauktās Low- Ash motoreļļas (SAPS eļļas). Tās ir eļļas, kas sadeg praktiski bez pārpalikumiem. Arī šajā gadījumā jāpievērš uzmanība auto ražotāja norādījumiem. Tā kā šāda tipa motoreļļas visur vēl nav pieejamas, tad ieteicams bagāžas nodalījumā līdzi vadāt litru katram gadījumam.
6. Cik bieži būtu jāpārbauda eļļas līmenis?
Labāk eļļas līmeni pārbaudīt reizi vairāk nekā reizi mazāk. Atkarībā no auto vecuma un braukšanas intensitātes ieteicamais intervāls ir reizi pāris nedēļās vai reizi 1000 kilometros. Ja zināms, ka auto paaugstināti tērē eļļu, piemēram, vecāka gada auto, tad pārbaudi jāveic biežāk. Ja iedegas eļļas kontroles lampiņa, norādot par pazeminātu līmeni vai spiedienu, tad nekavējoties jāpārbauda līmenis un pēc iespējas ātrāk jāpielej trūkstošais.
7. Kāpēc nepieciešama regulāra motoreļļas maiņa?
Motoreļļa noveco un nolietojas. Eļļā esošās piedevas ar laiku noārdās, putekļu, metālisko nodilumu un sadegšanas pārpalikumu dēļ tā kļūst netīra. Benzīna dzinējiem retas un īslaicīgas braukšanas rezultātā eļļa mēdz atšķaidīties ar nesadegušām degvielas sastāvdaļām un pasliktināt tās īpašības. Dīzeļdzinējiem savukārt par eļļas sabiezināšanos var gādāt cieto daļiņu uzņemšana. Svarīgi: ar biežu eļļas pieliešanu vien nepietiek, nepieciešamas regulāras un noteiktajiem intervāliem atbilstošas motoreļļas maiņas.
8. Vai ir kaitīgi savā starpā jaukt dažādu ražotāju eļļas?
Nē, ja vien tās atbilst auto ražotāja norādījumiem. Augstvērtīgāku eļļu piejaukšana lētākām ir pieļaujama jebkurā gadījumā.
9. Vai motoreļļu piedevas uzlabo dzinēja darbību, piemēram, samazina degvielas patēriņu?
Nē, jo speciālo eļļas ražotāju izstrādājumi jau no rūpnīcas ir apveltīti ar visām nepieciešamajām piedevām.
10. Terminu skaidrojums
- Piedevas
Piedevas (angliski – additive) ir ķīmiskas vielas, kas tiek pievienotas eļļai, lai uzlabotu tās īpašības. Tās gādā par lēnāku novecošanu, aizsargā dzinēju no pastiprinātas dilšanas un atbrīvo to no kaitīgiem nogulsnējumiem. Modernās motoreļļās piedevu daļa sniedzas no 15 līdz 30%.
- SAE klases
Motoreļļas tiek iedalītas SAE (Society of Automotive Engineers) klasēs, kuras raksturo to viskozitāti. Savukārt viskozitāte raksturo šķidruma iekšējo berzi. Pirms W (kā ziema – angliski Winter) burta esošais cipars, piemēram, 5 W, apraksta definētu auksto plūstamību pie maksimāli zemām temperatūrām. Skaitlis aiz W, piemēram, 40 raksturo viskozitāti 100 grādu temperatūrā. Papildus tam tiek izmērīta arī augsto temperatūru viskozitāte pie 150 grādiem un lieliem dzinēja apgriezieniem. Tādējādi motoreļļu ar 5 W 40 SAE klasi ziemā var izmantot vismaz mīnus 30 grādos, bet vasarā vairāk nekā 35 grādos. Izvēloties SAE klasi, svarīgi ir auto ražotāja norādījumi (skatīt lietošanas/servisa grāmatā).
- Oksidācija
Šajā procesā tā sauktie brīvie radikāļi reaģē ar eļļas molekulām un rodas nogulsnējumi. Oksidācijas kavētāji neitralizē brīvos radikāļus, līdz ar to novēršot priekšlaicīgu motoreļļas novecošanu.