"Ar JEEP zīmolu nereti tiek saistīta unikāla pieredze un brīnišķīgi brīži. Tā ir autentiska brīvības, piedzīvojumu un kaisles kombinācija, kas pastāv vēl mūsdienās un ko iedvesmojuši cilvēki, kuri piedzīvojuši uzvaras gan karalaukā, gan ikdienas dzīvē,” norāda Autobrava pārstāvis Uvis Braunfelds.
Atzīmējot auto ražotāja ievērojamo jubileju, “Autobrava” ir apkopojuši desmit interesantus faktus par JEEP ražoto automobiļu vēsturi.
1. Pirmā automobiļa skices tika radītas vien divās dienās
Sākoties Otrajam pasaules karam, 1940. gadā Amerikas Savienoto Valstu valdība nolēma pasūtīt nelielu un vieglu automobili ar visu riteņu piedziņu, kas būtu paredzēts karalaukam un kurā ietilptu vismaz trīs cilvēki. Lai auto ražotāji izstrādātu priekšlikumus ASV valdība deva 11 dienu termiņu, 49 dienas, lai prezentētu braucošu prototipu un vēl 75 dienas, lai nodrošinātu 69 automobiļus testu veikšanai.
No 135 uzņēmumiem, kas pieņēma šo uzaicinājumu, tikai American Bantam jeb JEEP priekštecis spēja laikus iesniegt piedāvājumu. Kompānija izveidoja braucošu prototipu no tobrīd ražošanā esošu automašīnu dažādām detaļām, bet inženieris Karls Probsts prototipa skices radīja vien divās dienās. Prototips komisijai tika prezentēts vien 30 minūtes pirms gala termiņa beigām.
2. Pirmais standartizētais ASV automobilis
Tā kā konkursa uzvarētājs American Bantam nespēja armijai saražot nepieciešamo automobiļu skaitu, ņemot vērā tā finanšu iespējas un ierobežoto ražošanas jaudu, ASV Aizsardzības pavēlniecība parakstīja līgumus par Bantam radīto automobiļu ražošanu ar uzņēmumiem Willys-Overland un FORD. Tie modernizēja Bantam prototipu, taču pēc Aizsardzības resora prasības tika ražots viens vienots variants tikai ar atšķirīgiem nosaukumiem – Willys MB un FORD GPW. Tādējādi tika samazināts rezerves daļu klāsts.
Otrajā pasaules karā Willys saražoja 363 000, bet FORD 280 000 automobiļu armijas vajadzībām. Tika apgalvots, ka, izjaucot vienu Willys un vienu FORD automobili, un apvienojot to detaļas, varēja viegli atkal samontēt divas braucošas automašīnas.
Vēl kāda leģenda vēsta, ka FORD variantu iespējams atšķirt no Willys, jo uz skrūvju galviņām un citām mazām detaļām uzspiests burts F. Leģendā apgalvots, ka Henrijs Fords šādā veidā licis apzīmēt FORD ražoto automašīnu detaļas un skrūves, lai FORD automašīnas varētu atšķirt no Willys un nebūtu jāmaksā kompensācijas par armijas garantijas prasībām, ja automobiļus bija ražojis Willys.
3. Radītas karam, pielāgots ikdienai
Otrajā pasaules karā armijai radās īpaša vajadzība aizvietot jau ierasto transportlīdzekli – zirgu – pret ko jaudīgāku. Ekipējums kļuva smagāks, tādēļ ātrāks, izturīgāks transportlīdzeklis karā kļuva par milzu priekšrocību. Nu jau pirmā asociācija, domājot par militāriem transportlīdzekļiem Otrā pasaules kara laikā, noteikti ir JEEP.
1945. gadā auto ražotājs Willys nāk klajā ar 20 lappušu auto katalogu, kurā vienā no lappusēm redzami Willys MB fotoattēli. Šajos attēlos auto neizmanto armija, bet gan civilie iedzīvotāji ikdienas vajadzībām. Tas patērētājiem lika domāt, ka šis izturīgais militārais auto ir pielāgojams civilajam pielietojumam.
4. Slavenā JEEP radiatora reste
Radiatora reste ar septiņām vertikālajām gaisa atverēm tiek uzskatīta par katra JEEP automobiļa raksturīgo iezīmi. Taču tā nav bijis vienmēr. Willys savām karam paredzētajām automašīnām sākotnēji izmantoja metinātas radiatora restes, bet FORD uzstādīja presētu radiatora resti ar deviņām vertikālām gaisa atverēm, lai padarītu šīs detaļas ražošanu lētāku un tehnoloģiski vienkāršāku.
Beidzoties Otrajam pasaules karam, auto ražotājs Willys samazināja priekšējo gaisa atveru skaitu līdz septiņām un patentēja šīs restes kā preču zīmi, kas šobrīd ir tik ļoti raksturīga JEEP automobiļiem.
5. Viens JEEP automobilis vairākiem nolūkiem
Papildus militārajām misijām JEEP automobiļi pēc kara kļuva par amerikāņu ģimeņu neatņemamu sastāvdaļu. Tos izmantoja nelieliem izbraucieniem pa pilsētu, braucieniem iepirkties, uz darbu vai lai vestu bērnus uz skolu.
Tajā pašā laikā JEEP arī kalpoja kā kravas automobilis, ko izmantoja par metināšanas iekārtas uzlādes vietu un četru riteņu traktoru.
6. Vienīgais automobilis ar izņemamām durvīm
Militārajās misijās oriģinālajām JEEP Willys MB automašīnām nebija durvju, viena būtiska iemesla dēļ – lai karavīri ērtāk varētu iekāpt un izkāpt no auto. Šī 80 gadus vecā tehnoloģija saglabāta līdz mūsdienām.
Viena no unikālajām tehnoloģijām, kas ir saglabāta līdz pat mūsdienām, ir iespēja izņemt durvis. Tas savukārt padara JEEP Wrangler automašīnas par lieliskiem transportlīdzekļiem dabas vērotājiem, jo durvis netraucē apskatīt tās skaistumu.
7. Krievu izteicieni amerikāņu reklāmās
Neaizmirstama bijusi arī JEEP debija reklāmas nozarē. Proti, jau kara laikā Willys Overland publiskoja JEEP reklāmas plakātus ar kara attēliem, lai arī automašīnas vēl nebija pārdošanā, bet tikai paredzētas armijai.
Šie automobiļi tika prezentēti, izmantojot dažādus drosmīgus izteicienus. Proti, “Kā sikspārnis no elles!”, kā arī krievu izteicienus, tostarp “Zamečateļno!”, kas nozīmē “Lieliski!”. Krievu izteiciens izvēlēts, balstoties uz Krievu armijas pirmo reakciju par JEEP automobiļiem, un amerikāņu auto ražotājs šos izteicienus iekļāva arī mārketingā.
8. Satriecoši modeļu piegāžu scenāriji
Arī jaunu modeļu piegādes scenāriji neatpalika no reklāmas stratēģijām. Pirmsākumos JEEP jaunie modeļi tikuši prezentēti visnegaidītākajos veidos, piemēram, "izmetot” JEEP automašīnas no lidojušas lidmašīnas koka kastēs, izbraucot cauri stikliem vai braucot pa vertikālu debesskrāpja sienu.
Tāpat arī kādā reklāmā automašīna tika piepildīta ar sešām tonnām zemes, kas pēc tam tika izskalota ar ūdens šļūtenēm – tā tika patērētājiem tika prezentēts pirmais četru durvju JEEP Wrangler.
9. SPORTWAGON koncepta autors
Līdz brīdim, kad 1984. gadā tirgū debitēja Chreokee XJ, visiem amerikāņu SUV bija divu durvju virsbūves, kas piestiprinātas izturīgai rāmja šasijai. Inženieri izmantoja jaunu tehnoloģiju, lai izveidotu JEEP Chreokee XJ, un samazināja automašīnas svaru, atsakoties no atsevišķa rāmja un iestrādājot to virsbūves konstrukcijā. Automašīnas aizmugurē tika ietaupīts papildu svars, kravas nodalījuma vākam izmantojot stiklšķiedru.
Jā, pēc automašīnas konstrukcijas svara samazināšanas un četru durvju uzstādīšanas JEEP un Chreokee XJ pirmo reizi izmantoja nosaukumu Sportwagon, lai raksturotu šāda veida virsbūvi.
10. Pirmais elektromotors starp iekšdedzes dzinēju un automātisko pārnesumkārbu
JEEP inženieri, izstrādājot jauno hibrīdu JEEP Wrangler 4 xe, bija pirmie tirgū, kas izstrādāja SUV ar pilnvērtīgu 4×4 transmisiju, ko darbina iekšdedzes dzinējs un 145 AG elektromotors, kas uzstādīts aiz tā pirms automātiskās pārnesumkārbas. Šis “Wrangler” modelis aprīkots ar vēl vienu 61 ZS elektromotoru. Tas paredzēts, lai darbinātu iekšdedzes dzinēju, sniegtu papildu jaudu, tam paātrinoties vai lādējot akumulatoru.