Jaunais «Multivan» veidots uz «Modular Transverse Matrix» (MQB) platformas, kas par pamatu tiek izmantota arī jaunakā «Golf», «Tiguan» un «Caddy» modelī.
Vizuāli tas atsvešinājies no iepriekšējo paaudžu «Multivan» tiktāl, ka virsbūves apmēri ir vienīgais, kas to saista ar praktiskāko modeli no VW saimes. Arī interjers ir pavisam cita pasaule. Tā vien šķiet, ka tas vēlētos būt «ID.Buzz», bet šoreiz tam jāpilda pārejas modeļa loma, savienojot iekšdedzes dzinēju pasauli un elektrifikāciju.
Tas neapšaubāmi pauž modernu redzējumu. Diez vai tā dizains kļūs tikpat ikonisks kā T1 vai T3, tomēr arī jauno veidolu novērtējuši eksperti, piešķirot tam prestižo «Red Dot: Best of the Best» apbalvojumu.
Stilīgu gaismiņu šeit netrūkst. Par redzamību naktī rūpējas «IQ.Light» LED matricas priekšējie lukturi, kas ar tālajām gaismām neapžilbina pretīmbraucošos un izgaismo līkumus, aizmugurē atrodas LED optika, bet, atverot durvis, uz zemes tiek projicēts «Multivan» siluets.
Salonā izvietotas vairākas LED diodes un šis apgaismojums nakti var pārvērst dienā. Tas ir īpaši noderīgi, atverot bagāžnieka vāku. Šim segmentam pavisam neraksturīga ir priekšējā LED līnija, kas no VW logotipa stiepjas uz abiem automašīnas sāniem. Naktī rezultāts izskatās līdzīgs «Hyundai Staria».
Moderns ir arī tā interjers. Jau bāzes versijā šeit būs digitālais instrumentu panelis («Digital Cockpit»), bet izmantojot «We Connect» viedtālruņa lietotni iespējams aktivizēt un kontrolēt tādas funkcijas kā tehniskās palīdzības izsaukšanu, durvis un gaismas, kā arī brauciena datus.
Nedaudz neierasti, ka uz stūres izvietotas fiziskās, nevis skārjūtīgas pogas, tomēr, kā atklāja «Volkswagen» pārstāvji, zīmols nolēmis atteikties no skārienpogu izmantošanas uz stūres, kas ir pozitīva iezīme.
Ja VW koncerns tuvākajā laikā izlabos klimata kontroles skārienjūtīgo sleju, kuras izmantošana tumšajā diennakts laikā ir apgrūtinoša, un tiks galā ar multimediju sistēmas niķiem, tad braucējiem ergonomikas jomā vairs nebūs par ko sūdzēties.
Vizuāli jaunais šķiet mazāks par priekšteci un kādam varētu rasties vēlme tam pielikt Sharan+ modeļa nosaukumu, taču nekas nenorāda uz to, ka salonā trūktu brīvās vietas. Turklāt tam ir pieejama arī pagarinātā versija, kas stiepjas līdz 5,18m.
Saliekot mantas līdz pat griestiem un līdz ar pirmo sēdekļu rindu, maksimālā ietilpība sniedzas līdz 4053 litriem – šajā busiņā var salikt daudz un vēl vairāk. Ja salona ietilpības limitus tomēr izdodas pārsniegt, «Multivan» vilktspēja, atkarībā no versijas, ir 2000 kg, tāpēc mantas var piekabināt arī aiz mašīnas.
Aiz trešās sēdekļu rindas pagarinātajai versijai būs 763 l telpa, bet bāzes modifikācijā 469 l. Lielam ģimenes auto tas nav daudz, taču šī iemesla dēļ iespējams kombinēt sēdvietu izvietojumu un nolocīt vai izņemt katru sēdekli atsevišķi. Tāpat tos iespējams pagriezt vienu pret otru, lai pasažieriem vieglāk būtu komunicēt vienam ar otru. Interesanti, ka ārējās malas sēdekļi pirmo reizi ir apsildāmi – piemērots risinājums mūsu apstākļiem. Tāpat bīdāmās sānu durvis iespējams atvērt ne tikai elektroniski, bet pat ar žestu kontroli. Viss, kas jums ir jādara – jātur kāja zem atvēršanas sensora, jāpagaida, līdz automātiski atveras durvis, un jāieņem sēdvieta. «Multivan» pieejams ar līdz pat septiņām sēdvietām. Aizmugures sēdekļi ir vieglāki un izņemami atsevišķi, būtiski atvieglojot sadzīvošanu ar krāsaino busiņu ikdienā.
Multivanā var ne tikai sēdēt, bet arī paēst vai uzspēlēt kādu galda spēli. Salona vidusdaļā uz sliedes novietots bīdāms multifunkcionālais galdiņš. Priekšā sēdošajiem tas var kalpot kā mantu glabātuve, bet, pabīdot uz otro rindu, tā ir pilnvērtīga virsma visdažādākajām izpausmēm. Jā, tieši tāpat kā iepriekšējā paaudzē, arī šeit galdiņš kļūst ļoti vokāls, ja braucat pa nelīdzenu virsmu.
Dienas beigās secinājums ir viens – «Multivan» ir krietni, krietni praktiskāks par jebkuru minivenu, nemaz nerunājot par pircēju iecienītajiem SUV, kuru cenas mēdz būt augstākas nekā «Multivan» piedāvājums.
Vai atminaties, ka «Multivan» pamatā ir MQB platforma? Tas nozīmē, ka būs jūtamas dažas manieres no vieglā auto. Jā, tas šūposies ceļa ieplakās un nedaudz svārstīsies līkumos, bet tas neuzvedas kā skolas autobuss. Tieši otrādi. Pie «Multivan» stūres varam atrasties augstāk kā citi, vienlaikus neliekot samierināties ar gūzmu kompromisiem, it īpaši, ja tiek izvēlēta papildaprīkojumā esošā adaptīvā balstiekārta (1255 – 1533 eiro).
Būdams klasiskais busiņš, «Multivan» neiztiek bez dīzeļdzinēja. Dzinēju klāstā ir ne tikai 2,0 litru TSI benzīna turbomotors (204 ZS), bet arī tāda paša tilpuma četrcilindru dīzelis, kas attīsta 150 ZS. Pilnībā elektriskās versijas loma uzticēta ID.Buzz, tāpēc «Multivan» pirmo reizi ticis pie eHybrid versijas – 1,4 litru spraudņa hibrīda modifikācijas (218 ZS), ko izmēģinājām arī mēs.
Jāatzīmē, ka dīzeļa un benzīna versijas jau standartā tiek komplektētas ar DSG7 automātisko transmisiju, bet hibrīds sajūgts ar sešpakāpju DSG. Mehānika palikusi pagātnē. Pirmo reizi «Multivan» modelī pārnesumu pārslēgšana tiek veikta ar vadu (shift-by-wire), tādējādi ātrumu pārslēgs vairs nav mehāniski savienots ar ātrumkārbu. Tas nozīmē, ka pārnesumu maiņu iespējams veikt ārkārtīgi vienkārši ar nelielu DSG pārslēgšanas pogu instrumentu panelī. Tas atbrīvojis telpu paneļa vidusdaļā un piestāv kopējam konceptam.
Plug-in hibrīds teorijā ļauj veikt 50 km distanci tikai ar elektrību un bezizmešu režīmā varam pat sasniegt 130 km/h ātrumu. Realitātē var rēķināties ar aptuveni 30 km nobraucamo distanci. Iedarbināšanas brīdī tas ir kluss un paļaujas tikai uz akumulatoru. Šādam tādam maršrutam pilsētā ar zaļo enerģiju varētu pietikt, tomēr efektīvāk ir izmantot 13 kWh litija jonu akumulatoru, lai tas asistētu iekšdedzes motoram.
Ņemot vērā, ka braucām vairākus simtus kilometru garas distances un akumulatoru lādējām vien naktī, visai daudz sanāca paļauties uz benzīna motoru. Gala rezultātā ar vienu uzlādi/uzpildi varam nobraukt aptuveni 600 km ar 6,8 l/100 km patēriņu, tomēr tas ir tikai šī testa subjektīvais rezultāts.
Pēc ražotāja norādījumiem, ja pratīsit sabalansēt akumulatora enerģiju ar periodisku iekšdedzes dzinēja pieslēgšanos, uz katriem 100 km iztērēsit vien 1,5 l/100km. Teorētiski.
Ātrās uzlādes stacijas šai hibrīda sistēmai nav piemērotas. Tā vietā uzlādi var veikt mājās vai pie darba, piemēram, izmantojot ID. Charger uzlādes staciju, kas pieejama par 845 eiro. Tā nodrošina līdz 11 kW uzlādes jaudu, komplektā ietverot arī uzlādes kabeli ar garumu līdz 4,5m. Ar tukšu bateriju braukt nebūs izdevīgi, tāpēc par uzlādes iespējām ir vērts padomāt laikus.
Lai arī hibrīda versija ir dārgākā no visām (sākot no 52 141 eiro), tā patiesi šķiet piemērota izvēle šim modelim.
«Multivan» pieejams 11 virsbūves krāsās, ko papildina arī trīs divtoņu izvēles, abus toņus atdalot hroma joslai, kas stiepjas no priekšējiem lukturiem līdz aizmugurei. Ja jums iepaticies, kā izskatās mūsu testa auto, oranžīgais tonis pieejams par papildus naudu – 2760 eiro. Nevar nepieminēt panorāmas stikla jumtu, kas pieejams par 1053 eiro. Pēc sava izmēra tas ir lielākais stikla jumts, kāds pieejams šajā segmentā un attaisno katru iztērēto eiro. No tā paveras patiesi iespaidīgs skats!
Ģimenes automašīnā nav nekā svarīgāka par drošību, tāpēc tam ir vairāk nekā divdesmit palīgsistēmas. Viena no tām ir «Travel Assist», kas nodrošina daļēji automatizētu braukšanu līdz 210 km/h, apvienojot adaptīvo kruīza kontroli un līniju asistentu.
Pa salonu pastaigāties gan nevarēs un vadītājam joprojām ir jākontrolē uz ceļa notiekošais, tomēr tas būtiski atvieglo braukšanu un drošību vidēji garos un garos braucienos. Pamataprīkojumā iekļauta arī «Car2X» lokālā brīdinājuma sistēma, sadursmes novēršanas brīdinājuma sistēma «Front Assist» kopā ar «City Emergency Braking», dinamiskā ceļa zīmju noteikšana, braukšanas joslu uzturēšanas asistents «Lane Assist» un kruīza kontroles sistēma.
Aktuālā «Volkswagen Multivan» cenu lapa (09.11.22):