Pasaulē pirmais. Tas ir īpašs tituls pat tad, ja ceļā uz to nenācās sacensties ar īpaši daudz pretendentu. Ideja par vēl futūristiskāka dzīvesstila auto izveidi Nissan radās jau 2007. gadā, tomēr piezemētākā veidolā šī ideja tika realizēta vien desmit gadu vēlāk, par pamatu izmantojot e-NV200 elektroauto.
Tagad var teikt, ka japāņu autoražotājs jau laikus bija uztvēris, ka arī nākamajā desmitgadē brīvība, funkcionalitāte un paradumu maiņa būs aktuālas vērtības.
Laužot uzskatus par to, kādai jāizskatās ikdienas darba videi, pēdējos gados attālinātais darbs kļuvis iecienīts visā pasaulē, jaunajam vīrusam kalpojot par katalizatoru alkās pēc personīgās telpas un distancēšanās. Šim faktoram pievienojas arī mērķi par dabai draudzīgu pārvietošanos, vairāku pilsētu centros nosakot nulles emisiju satiksmi. Tas noved pie elektroauto buma ideoloģijas, kas līdzās veloceliņu aktīvākai iekļaušanai pilsētu infrastruktūrā, lai arī nedaudz sintētiski uzspiesta, tomēr lēnām kļūst sabiedrībai arvien saprotamāka.
Citi lasa
Sadarbojoties ar Lielbritānijā bāzēto Studio Hardie darbnīcu, Nissan transformējis elektrisko komercauto par braucošu biroju, dodot tam attiecīgu nosaukumu – e-NV200 WORKSPACe.
Iepriekš nekad nebijām braukuši ar elektrisku komercauto. Arī stūre nepareizajā pusē bija jauna pieredze, liekot papildus galvā pārrēķināt jūdzes uz kilometriem stundā, tomēr smadzenes ātri vien visu saliek pa plauktiņiem, un jau pēc dažām minūtēm piesardzīgi slīdam pa drosmīgāko ielu Rīgā – mainīgā platuma Krišjāņa Valdemāra ielu.
Braucot šķiet, ka esam sēdušies pie stūres kādam no veco laiku Top Gear projektiem, kur Džeims Mejs ikdienišķam auto piešķīris pavisam citu sūtību. Atskaitot fonā krītošos telpaugus un šķindošās kafijas tasītes, kurām netīk Rīgā bieži sastopamās tramvaja sliežu pārejas, brauciens ar elektrisko biroju ir ļoti rāms. Elektriskās piedziņas klusums ir visai neparasts, taču tas nebūt nav sarežģītākais, pie kā pierast.
Atverot busiņa sānu durvis un ielūkojoties 4,2 m3 kravas nodalījumā, mūsu priekšā paveras spilgti oranži krēsli un kafijas automāts. Labs sākums, lai kļūtu par baristu un cienātu klientus ar tasīti karstas kafijas. Lai līdz ciemiņiem tālu nebūtu jāsniedzas, oranžo krēslu izvietojumu var mainīt. Katrs var vadīties pēc saviem fenšui zelta likumiem.
Tāpat šeit atrodas izvelkama galda virsma, dators ar skārienekrānu, bezvadu uzlādes platforma viedtālrunim, kvalitatīvu zīmuļu izlase, bezvadu internets, Bluetooth skaļrunis un mazs ledusskapītis. Lai darba vidē uzlabotu noskaņojumu un veicinātu produktivitāti, ar viedtālruni iespējams kontrolēt LED gaismu krāsas un intensitāti.
Te ir viss, kas nepieciešams ne tikai darbam, bet arī atpūtai. Panorāmas stikls paver skatu uz zvaigznēm, bet eleganto ozolkoka grīdu var pagarināt ar izvelkamu platformu, kas stiepjas viscaur automašīnas apakšai. Birojs ar privāto terasi klusībā liek sist plaukstas arī dažiem šā koncepta skeptiķiem.
Protams, ne visiem biroja darbiniekam šāda mobilitāte ir nepieciešama, taču sporta žurnālisti, fotogrāfi, mūziķi, reklāmas aģenti un citu profesiju pārstāvji novērtēs iespēju patverties mobilajā stacijā, kur gaisā jūtams gardas kafijas aromāts, lai steigtu tālāk savos darbos vai relaksētos garām slīdošā ainavā. Tas pats attiecas uz bohēmas pārņemtiem māksliniekiem, kas galvaspilsētas burzmas vietā izvēlas nobāzēties tuvāk Innerdalenas kalnu ielejai Norvēģijā.
Vai vēl vienkāršāk – atliek paskatīties uz biroju telpu īres cenām lielāko valstu pilsētu centros, lai saprastu, no kurienes šai elektriskajai brīvībai aug kājas. Turpretim šeit par 3–4 eiro var nobraukt 100 km, daudzām valstīm ar atplestām rokām jeb subsīdijām uzklausot ikkatru mazo izmešu iniciatīvu.
Tāpat kā biroja datoru un galda lampu darbina elektrība, arī pārvietojamais birojs pārtiek no šī paša enerģijas avota. Ar pilnībā uzlādētu 40 kWh akumulatoru var veikt aptuveni 170 km atkarībā no braukšanas paradumiem, vides un ieslēgtajiem enerģijas patērētājiem. Pievienojot automašīnu ātrās uzlādes stacijai, 80% baterijas uzlādes līmeni var sasniegt aptuveni 40 minūtēs.
Ja vēlaties, varat izmantot arī sadzīves kontaktligzdu, kas iemācīs pavisam nesteidzīgu dzīves ritmu – pilnai uzlādei būs nepieciešama 21 stunda un 30 minūtes. Ja lādēšanas brīdī vēlaties paņemt pauzi no darba un izbraukt līkumu jaunajā lokācijā, var sēsties uz Brompton saliekamā divriteņa, kas iekļauts komplektācijā.
Cik maksā profesionāla darba vide uz riteņiem? Neviens sapnis nav lēts, taču šis ir pat nenovērtējams. Ņemot vērā, ka mūsu braucošais birojs ir unikāls koncepts un sērijveida ražošana tam pagaidām nav plānota, par iegādes cenu varam tikai filozofēt. Standarta e-NV200 maksā no 46 162 eiro. Zinot to, cik dārgi ir kemperi, kas savā būtībā ir stipri modificēti un labiekārtoti mikroautobusi, arī šāda projekta izmaksas būs augstas. Kurš gan ir teicis, ka sapnim ir jābūt viegli sasniedzamam?