Vai atceraties pirmās paaudzes «X-Trail»? Jā, tas 2000. gadu krosovers ar neparasto instrumentu paneļa novietojumu – tolaik visas mērierīces atradās paneļa vidū, nevis vadītāja acu priekšā. Pircēji laika gaitā novērtēja «X-Trail» pārliecinošo raksturu, un triju paaudžu garumā šis modelis pārdots jau vairāk nekā 78 miljonos eksemplāru visā pasaulē. No uzticama purvu bridēja tas kļuvis par izskatīgu ģimenes SUV, vienlaikus neaizmirstot praktiskās īpašības, kas padarīja to populāru.
Jaunais «X-Trail» ir 20 mm platāks (1840 mm) un 15 mm augstāks (1725 mm) par priekšteci, bet virsbūves garums pretēji globālajām tendencēm sarucis par 10 mm (4680 mm). Līdz ar to nav pāraudzis izmērus, kas pilsētā liktu justies neērti. «Nissan» norāda, ka šis ir vienīgais elektrificētais septiņu sēdvietu krosovers šajā segmentā. Lai arī modeļu segmentācija mēdz atgādināt morfoloģisko klasifikāciju, kurā ķirbis, izrādās, ir milzu oga, japāņu zīmolam ir taisnība. «X-Trail» ir ietilpīgs krosovers, kas atbilst prasībām, kuras izvirza vairākums ģimeņu.
Tam ir 485–1424 litru bagāžnieks, ērta pirmā un bīdāma otrā sēdekļu rinda, kā arī dažas sīklietu novietnes. Par papildu 1200 eiro pieejamā trešā sēdekļu rinda paredzēta bērniem un citiem braucējiem, kuru augums nepārsniedz 1,60 m. Tas šoreiz nav tikai mūsu novērojums, bet arī paša ražotāja, kas modeļa prezentācijā uzreiz nekautrējās to norādīt, bet dažs labs konkurents varētu tās nodēvēt par pilnvērtīgām vietām. Bērnu vecāki īpaši novērtēs 85 grādu aizmugures durvju atvērumu,
kas būtiski mazinās muguras sāpes brīdī, kad mazo atvasi centīsieties iedabūt sēdeklītī. Interjera apdares kvalitātes standarti jaunajā modelī ir būtiski auguši, padarot salonu mājīgu un augstvērtīgu. «X-Trail» allaž bijis pazīstams kā robusts un vadītājam viegli saprotams auto, tāpēc arī šeit nav pārspīlēts ar funkcionāliem eksperimentiem. Klimata kontrolei ir fiziskas pogas, viedierīču uzlādei pieejama gan standarta USB, gan USB-C ligzda, bet horizontālais 12,3 collu HD displejs novietots pietiekami zemu, lai netraucētu pārskatīt ceļu.
«X-Trail» modeļa nosaukumā iekodēts, ka to vilina izbraucieni ārpus pilsētas. Organizatoru sarūpētais maršruts veda cauri pasakainām ielejām, un iespaidīgo kalnu ielenkumā vieta atradās arī kādam grants un akmeņu posmam, kas līdzinājās Velsas WRC rallija dopiem. Zinot to, ka neviens pretējā virzienā netrauksies, aptuveni piecus kilometrus garo posmu varēja izgāzt pēc sirds patikas.
Mārketinga triks vai ne, bet ražotājs apgalvo, ka «e-4ORCE» divu elektromotoru pilnpiedziņa strādā 10 000 reižu ātrāk nekā mehāniskā piedziņa. Sistēma tiešām zibenīgi pārdala jaudu starp ratiem, lai pat pēc pamatīgas izprovocēšanas uz dubļaina seguma «X-Trail» saglabātu pilnvērtīgu kontroli. Uz vienas rokas pirkstiem var saskaitīt krosoverus, kas šādā rotaļu laukumā justos ērti. Vēlāk «e-4ORCE» spējas varējām pārbaudīt īpaši izveidotā bezceļu parkā, kas dažviet atgādināja Latvijas ceļu segumu pavasarī. Var teikt, ka auto mūsu apstākļiem ir gatavs un pie stūres jutāmies droši un pārliecinoši. To sekmē jaunā pilnpiedziņas sistēma, labs izsvarojums un tūlītēji pieejams griezes moments.
«Nissan» jaunajā «X-Trail» ieviesis tā saukto «e-POWER» tehnoloģiju, kas vispirms bija pieejama «Qashqai» krosoverā un, pēc ražotāja vārdiem, sniedz elektroauto priekšrocības, vienlaikus ļaujot iztikt bez apgrūtinājumiem, piemēram, periodiskas uzlādes. Tas nozīmē, ka šeit kopā ar 1,5 litru iekšdedzes benzīna dzinēju strādā arī elektromotors un akumulators. Būtiskākā nianse ir tāda, ka trīscilindru motors nav savienots ar riteņiem, bet pilda ģeneratora funkciju, lai rūpētos par akumulatora uzlādi. Un patiesi, šeit ir redzamas elektroauto priekšrocības – nesteidzīgā braukšanas ritmā auto ir kluss, atsaucīgs, pilsētā ekonomisks un nerodas jautājums, kur to uzlādēt.
Pilnvērtīgs elektroauto gan tas nav, tāpēc tam būs jālej degviela («e-4ORCE» vidējais patēriņš 6,3 l/100 km) un periodiski jāveic apkope, savukārt ar nelielā 2,1 kWh akumulatora kapacitāti varētu pietikt, lai bezizmešu režīmā šķērsotu Dienvidu tiltu. Var teikt, ka šis ir vairāku tehnisko pasauļu apvienojums zem viena pārsega. Lētākajās versijās «X-Trail» būs pieejams ar MHEV jeb vieglo hibrīdu un priekšpiedziņu.
MHEV būs pieejams, sākot no 36 030 eiro, «e-POWER» – no 39 830 eiro, bet «e-4ORCE» pilnpiedziņas versija – 42 330 eiro.
«X-Trail» jau standartā ir pieejams ar bagātīgu aprīkojumu, kas citiem varētu būt pieejams par papildu naudu, un papildus tam ir pieejams arī, piemēram, «ProPILOT Assist», projicējošais displejs, 360 grādu kamera un citas ekstras.
Jau šobrīd «Nissan» katram modelim piedāvā vismaz vienu elektrificētu dzinēja versiju, bet, runājot par nākotni, japāņu zīmols paredz, ka 2026. gadā 75% pārdoto automašīnu būs tieši elektrificētās versijas. Protams, no pilnīgas pārejas uz elektroauto neiztikt, un līdz ar 2030. gadu par jauna motora rūkoņu varēsim aizmirst. Pateicoties «Leaf» modeļa sekmēm, «Nissan» zīmols Latvijā jau tagad ieņem otro vietu pēc reģistrēto elektroauto skaita. Soli pa solim!
Materiāls tapis sadarbībā ar «Nissan»