«Dacia Spring" ir visai neparasts jaunums auto industrijā, veikli sajaucot prātu par to, kas līdz šim šķitis pierasts, pieminot vārdu elektroauto. Atšķirībā no vairuma elektrisko automašīnu, tas būs pa kabatai ikvienam, kurš kaut reizi reālistiski aizdomājies par jauna auto iegādi.
Tā sākumcena šobrīd ir 19 020 eiro (sākotnēji 17 500 eiro), bet ar valsts atbalstu «Spring» pieejams par 4500 eiro lētāk.
Ceļš līdz subsīdijas iegūšanai var izrādīties sarežģīts, jo pircējam nākas atbilst vairākiem kritērijiem, tomēr pat bez finansiālās palīdzības «Spring» ir galvastiesu lētāks nekā citi dabai draudzīgie auto. Tātad atļauties to ir iespējams, bet kā tas brauc?
Citi lasa
Pretstatā izslavētajam elektroauto paātrinājumam un tūlītējam griezes momentam, «Spring» ir paredzēts nesteidzīgai braukšanai pilsētas robežās.
Uz priekšējās ass novietotais elektromotors attīsta 44 ZS un, pateicoties pārsteidzoši mazajam auto svaram (970 kg), katrs zirgspēks ir zelta vērtē.
Līdz 50 km/h tas ieskrienas pietiekami raiti, ļaujot veikli iekļauties kopējā plūsmā, turklāt sabiedriskā transporta joslu izmantošana ļaus ātrāk paslīdēt garām garajiem sastrēgumiem. Ja nepieciešams, «Spring» prot izbraukt arī ārpus betona džungļiem, taču tā būs pavisam atšķirīga pieredze.
Ieskrējiens līdz 100 km/h ilgst 19,1 sekundi, bet, lai sasniegtu maksimālos 125 km/h paies laiks, ko vislabāk raksturo šis simbols – ∞.
165/70 izmēra riepas uz 14 collu diskiem un šaurā virsbūve nerada pārlieku lielu vēlmi traukties ātri, tāpēc labāk turēties atļautā ātruma limitos.
Cik tālu tiksim ar vienu uzlādi? Kompaktā krosovera grīdā iestrādāts 27,4 kWh litija jona akumulators, kas teorētiski nodrošina 300 km sniedzamību pilsētā. Bet, kā teica Igo, tad dzīvē viss ir savādāk. Ziemā kombinētais cikls nodrošina aptuveni 130 km sniedzamību, taču tas var variēt atkarībā no tā, cik lielu komfortu vēlaties.
Lai būtu drošs, ka tikšu no Rīgas līdz Cēsīm, ieslēdzu remdeni siltu gaisa temperatūru, līdzi ņemot cepuri un cimdus, jo salona apsilde ir viens no lielākajiem elektrības patērētājiem. Par ko īpaši var uzslavēt Spring ir tā patiesums. Ja digitālajā instrumentu panelī redzams, ka varam vēl nobraukt simts kilometru, tad tā arī ir. Pat pieckārt dārgākie elektroauto mēdz grēkot ar pārmērīgu optimismu atlikušo kilometru ziņā.
Lai saprastu, vai 130 km sniedzamība ir pietiekama, atliek aprēķināt savu ikdienas maršrutu garumu. Tiem, kuri galvenokārt pārvietojas pilsētā, ar to būs gana un dažiem pietiks, lai nelādētu auto pat nedēļu. Sagaidāms, ka vasarā būs iespējams nobraukt 200 km un varbūt pat vairāk.
Cik nepiemērots tas ir šosejai, tik neefektīvas tam būs arī ātrās uzlādes stacijas. «Spring» ir iespējams pieslēgt pie ceļmalās esošajām stacijām, taču no ierastajām 50 kW stacijām tas maksimāli izmantot tikai 30 kW jaudu.
Piemēram, e-mobi tīklā rēķins tiek skaitīts par to, cik ilgi esam pieslēgušie stacijai, nevis cik enerģijas saņēmuši, tāpēc izmaksas par stundu ilgušo uzlādi nebūs rentablas. Svarīgi atzīmēt, ka akumulatoram nav siltumsūkņa, kas uzsildītu bateriju pirms lādēšanas – auksts akumulators spēs uzņemt aptuveni pusi no 30 kW jaudas, būtiski paildzinot uzlādes laiku. Uzlādes brīdī nestrādā arī salona apsilde, tāpēc labāk to lādēt mājās vai darbā, izmantojot 7,4 kW wall-box staciju, kas auto uzlādēs mazāk nekā 5 stundās. Tāpat var izmantot arī sadzīves kontaktligzdu, pilnu uzlādi veidot 13 ar pusi stundās.
«Spring» eksterjers ieguvis krosovera aprises un vizuāli tas izceļas ar savu neparasto dabu. Tā kompaktums un 15 cm paaugstinātais klīrenss ir tieši tas, kas braukšanai bedrainajā pilsētvidē nepieciešams. Būdams 3,73 metrus garš un 1,58 m plats, tas veikli lavierē stāvvietās, ļoti viegli stūrējas un nodrošina sēdvietas četriem braucējiem – priekšā pieaugušie un aizmugurē bērni. Bagāžnieka ietilpība šāda segmenta automašīnai ir vērā ņemama, sniedzoties no 290 līdz 631 litram. Praktiski!
Rumāņi izvēlējušies universālu piegājienu vadītāja sēdpozīcijai – sēdekļa augstumu, tāpat kā stūres dziļumu un augstumu, to nav iespējams regulēt. Ir vienkārši jāpierod.
Auto ir visai šaurs, tāpēc brangākiem vīriem var nāksies sasisties ar elkoņiem, taču nav tā, ka «Spring» radīts kalpošanai par inkasatoru auto.
Tas drīzāk ir auto māmiņai, jaunam pārim, pasta darbiniekam, makšķerniekam vai kādam, kuram jānokļūst no A līdz B punktam, neiztērējot par to kaudzi naudas, vienlaikus iekļaujoties zaļās karotītes kultā.
Salona apdare ir radīta izturībai, ne vizuālajam apbrīnam.
Ir teiciens, ka atomkaru izdzīvos tikai prusaki un līmlenta. Dažbrīd šķiet, ka X stundu izturēs arī Dacia.
Šo automašīnu uzbūve ir maksimāli vienkārša, ne tikai, lai garantētu zemāko cenu, bet arī būtu mazāk elektronisku sistēmu, kurām iziet no ierindas. Tam ir “parastā” atslēga, viena vējstikla slotiņa ar vienu apšļācēju un citi risinājumi, ko nenākas bieži redzēt. Salonā varēs dzirdēt itin visu – ABS bremžu krakšķēšanu, komisko taures signālu un apkārtējos trokšņus, jo skaņas izolācijas materiālu lietojums samazināts līdz minimumam. Vienīgais būtiskais trūkums tā konstrukcijā mūsu apstākļiem – automašīnai nav P (parking) pārnesums, bet gan N (neutral), tāpēc nākas lietot rokasbremzi. Aizmugures trumuļi var iesalt.
Tiem, kuri raugās pēc vienkārša auto, tālāk nav jāmeklē, turklāt šeit ir pietiekami daudz vajadzīgāko ekstru – Bluetooth, atpakaļskata kamera, elektriski verami logi un 7 collu multimediju displejs, bet kruīza kontroles vietā ir braukšanas ātruma ierobežošanas funkcija.
Jauno Spring var vērtēt dažādi, taču tas ir patiesi interesants auto, kas ieradies īstajā brīdī. Laikā, kad auto industrijā visi modeļi kļūst lielāki, dārgāki un dažkārt arī nepamatoti greznāki, Spring atgādina par svarīgāko – vienkāršu pārvietošanos. Tam ir sava mērķauditorija un to pierāda arī tas, ka Latvijā jau pārdoti vairāki Spring eksemplāri. Ja vēlaties lētu elektrisko krosoveru, kuru galvenokārt izmantosit pilsētā un nedzenaties pēc maldīgas reputācijas apkārtējo acīs, tad Spring nav konkurentu.