Francija jau izsenis bijusi modes lielvalsts. Tieši no šīs Rietumeiropas valsts nākuši tādi skaļi vārdi kā Coco Chanel, Christian Dior vai viens no prestižākajiem apavu industrijas aizsācējiem – Louis Vuitton. Tā ir vieta, kur dzimušas pasaulslavenas kinozvaigznes – Bridžita Bardo, Žerārs Depardjē, Luijs de Finess un citi.
Zvaigžņu pārstāvniecība bijusi arī auto industrijā. Ikoniskie Peugeot 304 un 504, pirmais kabriolets ar metāla jumtu 402 Eclipse, rallija leģenda 205 GTi, elegantā 406. kupeja un dienas gaismu ieraudzījušais RCZ koncepts. Šim sarakstam varētu pievienoties ar 508 SW.
Dizains
Modes ateljē bāzēts Miluzas pilsētā Francijas ziemeļaustrumos – šeit tiek ražots jaunais Peugeot 508 SW. Universālis sekojis sedana pēdās, iemantojot dizainu, kas uz konkurentu fona atgādina no dizaineru skicēm izbēgušu prototipu. Bezrāmja durvis gluži kā Mercedes-Benz CLS, priekšējie LED lukturi, kas simbolizē atņirgtus lauvas ilkņus, 19 collu diski, daudzšūnu hromēts radiatora režģis un krāšņa aizmugurējo LED lukturu vizualizācija, kas būs redzama ik reizi, kad atslēgsiet auto. Tai pat laikā šajā drosmīgajā mozaīkā nav neiederīgu elementu. Tas gluži vienkārši ir elegants. Kompliments, ko mūsdienu autoindustrijā mēs vēlētos izteikt biežāk.
Citi lasa
Starp citu, virs priekšā esošā lauvas logo gozējas 508 uzraksts. Cik vēl automašīnas zināt, kurām priekšā rakstīts modeļa nosaukums? Mums nesanāca daudz.
Jāatzīst gan, ka mode prasa upurus. Aizmugurē ir neskaitāmas spraugas un šķietami nemanāmas dizaina līnijas, kurās ātri vien uzkrāsies putekļi. Auto mazgāšana pēc brauciena pa grants ceļiem var kļūt par izaicinājumu, jo ar pirmo piegājienu ne vienmēr izdosies iztīrīt visas putekļu kabatas.
Franču avangards
Līdzīgi kā 3008 un 5008 krosoverā, arī šeit interjers ir tikpat ekstravagants kā āriene. Augstu novietotais instrumentu panelis un miniatūriskā stūre ir gaumes jautājums, taču šīs kombinācijas piekritēji nebūs vīlušies. Pat braucienu ar smagam darbam paredzēto Peugeot Partner mazā stūre padarīja par īstu izklaidi.
Unikālā pieeja interjera dizainam ietver arī mīkstu apdari salona redzamākajā daļā, nomaļākām vietām saglabājot cietākas virsmas. Īpaši vēlamies izcelt sēdekļu dizainu ar īpašu izšuvumu, apvienojot Nappa ādu ar Alcantara zamšveidīgo materiālu. Rezultāts ir premium cienīgs.
Atšķirībā no krosoveriem, 508 SW multimediju ekrāns novietots zemāk un 8 collu displejs paaudzies par divām collām. Sistēma ir pietiekami atsaucīga un intuitīva, lai arī segmenta līderpozīcijas esošo auto displeji būs patīkamāki ikdienas lietošanā.
Displejam līdzās esošie klaviertaustiņi kalpo kā īsceļi dažādām auto funkcijām, taču, atkarībā no saules gaismas, var būt grūtības saskatīt uz slēdžiem esošos simbolus. Viens no īsceļiem paredzēts klimata kontrolei, kas pārcelta uz skārienjūtīgo displeju. Šis vēl joprojām nav ērtākais risinājums, taču tā ir šī brīža tendence.
Padomāts arī par dažādiem patīkamiem akcentiem. Klasiskos slēdžus salona apgaismojumam aizstājušas skārienjūtīgās virsmas, savukārt keyless durvju atslēgšana un aizslēgšana iespējama no visām četrām durvīm.
Komforts un praktiskums
Lai pārbaudītu ģimenes universāla praktiskumu reālā vidē, piecu braucēju sastāvā devāmies brīvdienu ceļojumā uz Tartu apkaimi Igaunijā, lai klātienē vērotu Shell Helix Rally Estonia 2019. Tieši rallijs ir vieta, kur brīvdienās pulcējas kupls skaits skatītāju un to vidū ir arī liels skaits ģimeņu, kas braucienā dodas ar vienu lielu, nevis diviem maziem auto. Vai 508 SW šādiem mērķiem ir piemērots?
Priekšā sēdošie var izbaudīt visas braukšanas komforta priekšrocības. Augstā viduskonsole vadītāju pilnībā norobežo no pasažiera, radot katram braucējam gan savu telpu, gan kalpojot kā apjomīgs roku balsts. Tiem, kuri uz šosejas raduši stūri turēt ar vienu roku, ātrumpārslēgs garākā braucienā kalpos kā ērts plaukstas atbalsts.
Ekstra no premium segmenta – masāžas sēdekļi. Ar dažādiem intensitātes masāžas veidu režīmiem tie ļaus atlikt vizīti pie vertebrologa uz vēl dažām nedēļām, kārtīgi izmasējot muguras daļu gan vadītājam, gan pasažierim.
Aizmugurē varēs sasēsties arī trīs pieaugušie, taču tikai labi paziņas – šeit būs jādalās ar savu personisko telpu. Ilgākam ceļojumam šeit varētu vēlēties vairāk vietas visās dimensijās, tāpēc labāk ceļojumā doties četru cilvēku sastāvā. Galu galā šeit ir divas USB ligzdas un roku balstā atrodas divi glāžu turētāji – viss kā radīts četrotnei.
Ciemos pie ziemeļu kaimiņiem devāmies, katrs līdzi ņemot vienu mugursomu un plecā liekamo sporta somu. Tas nozīmēja, ka 530 litru ietilpīgais bagāžnieks tika aizpildīts tuvu maksimālajai kapacitātei. Ja ceļojat divatā, aizmugures sēdekļus iespējams nolaist. Šādā gadījumā paveras 1730 litru plašums, kurā varēsiet ievietot matraci un nakšņot automašīnā. Ikdienas ērtībām bagāžniekā izvietoti dažādi āķīši iepirkumu maisu novietošanai. Kopumā bagāžnieka ietilpība ir atbilstoša šīs klases standartiem, atpaliekot no Passat Variant, Skoda Superb Estate un Insignia Sports Tourer, bet pārspējot Volvo V60, Ford Mondeo Wagon un Mazda 6 Wagon.
Dzinēji un gaitas īpašības
Vai no puslitra pudeles varam izliet 600 gramus ūdens? Diemžēl tas nav iespējams. Vai no 1598 kubikcentimetru motora varam iegūt 225 zirgspēkus? Francūži pierāda, ka var. Šis ir sportiskākais 508 SW klāsta modelis, aiz sevis atstājot 180 ZS versiju un divus BlueHDi dīzeļdzinējus. Viens no tiem ir 1,5 l motors ar 130 ZS, bet otrs 2,0 litru agregāts ar 160 un 180 ZS. Tikai vājāko klāsta pārstāvi iespējams sajūgt ar sešpakāpju mehānisko transmisiju, pārējām versijām iegūstot astoņpakāpju automātu.
Jaunais PureTech 225 ZS turbomotors uz papīra šķiet īsts cīnītājs, vedinot uz vēlmi braukt atraktīvāk nekā ierasts. Tāpat jāņem vērā, ka šīs paaudzes 508 SW izmanto jaunu platformu. Tas ļāvis par 70 kg samazināt auto svaru, turklāt 4,75 metrus garā virsbūve ir stingrāka un izturīgāka pret vērpi. Sava artava sportiskā gara radīšanā jāuzņemas arī salonam. Zemā stūres pozīcija, augstā konsole un šaurās logu ailes rada auru, ka šis auto ir kā radīts vadītājam.
Priekšnoteikumu ir pietiekami. Laiks viduskonsolē aktivizēt sporta režīmu. Šajā brīdī 508 SW raksturs mainās – smagāka stūre, atsaucīgāks akseleratora pedālis, straujāka pārnesumu maiņa un stingrāka stāja adaptīvās piekares gadījumā. 7,4 sekunžu spurts līdz 100 km/h dzīvē nešķiet tik straujš kā varētu sākotnēji likties, tomēr spidometrā uz priekšu skrienošie skaitļi ātri vien liks nomierināt braukšanas ritmu.
Pārnesumus iespējams mainīt arī pašrocīgi ar lāpstiņām aiz stūres. Ņemot vērā to, ka pārslēgšanās norit nedaudz novēloti un lāpstiņas piestiprinātas pie stūres kolonnas, mēs labāk ieteiktu atstāt šo komplicēto darbu automašīnai. Mēs novērojām, ka sporta režīmā, pat pēc akseleratora pedāļa atlaišanas, transmisija motoram liek ilgi uzturēties augstā apgriezienu diapazonā, tāpēc labāk izvēlēties komforta režīmu.
Patiesībā 508 SW gēnos ir tikpat daudz atlētisma kā lielākajā daļā citu universālu, tomēr tā gaita ir iedvesmojoša, tālu neatpaliekot no ekstravertā dizaina. Mazā stūre ļauj precīzi izbraukt līkumu kaskādes, savukārt piekare pat ar 19 collu diskiem tiks galā ar asfalta un grants bedrēm.
Atgriežoties pie rallija ceļojuma, mēs pārliecinājāmies, ka 508 SW bez aizķeršanās var nobraukt no grants ceļa un šķērsot pļavu ar pieciem braucējiem un pilnu bagāžnieku. Praktiski! Kā ar degvielas apetīti?
Tiem, kuri kaut reiz bijuši ārvalstu rallijos vai apmeklējuši vietējās sacensības zelta laikos, zinās, kāda ir rallija satiksme. Nīkšana sastrēgumos uz grants ceļiem, skrējiens pa šoseju uz nākamo ātrumposmu, neliela maldīšanās mežā un tā no sākuma. Šādos apstākļos ar pieciem pasažieriem un pilnu bagāžas nodalījumu 225 ZS motors uzrādīja 8,4 l/100km patēriņu. Tas ir gandrīz par trim litriem vairāk, nekā to norādījis ražotājs, taču, vērtējot apstākļos, rādījums ļoti atzīstams.
Gada beigās klāstu papildinās plug-in jeb spraudņa hibrīds, apvienojot 180 ZS benzīna dzinēju ar elektromotoru. Kopējā jauda būs 225 ZS, bet pilnībā elektriskajā režīmā varēs mērot 50 km garu distanci.
Cena
Peugeot 508 SW sākumcena ir 28 800 eiro, kas ir aptuveni 2 000 eiro vairāk nekā Volkswagen Passat Variant, par 4000 eiro dārgāk nekā Opel Insignia Sports Tourer un par 6 000 eiro vairāk nekā Škoda Superb Combi.
Bāzes jeb Active versija nebūt nav nabadzīga. Šeit ietilpst drošības pakotne (joslas saglabāšanas palīgsistēma, kruīza kontrole, ceļa zīmju atpazinējs utt.), aizmugurējie distances sensori, apsildāmi priekšējie sēdekļi, 8 collu skārienekrāns, LED dienas gaismas lukturi un citas ekstras. Tomēr tik krāšņam auto piestāv aprīkojums no augstākā plauktiņa, piemēram, GT-Line.
Lai savā īpašumā iegūtu dāsni aprīkotu 508 SW ar GT-Line pakotni, nāksies šķirties vismaz no 36 200 eiro. Tātad grozies kā gribi, jaudīgā un pievilcīgā salikumā franču universālis maksās 36 000 – 45 000 eiro.
No ekstrām īpaši vēlamies izcelt nakts redzamību (1512 eiro), sēdekļus ar masāžas funkciju (806 – 1436 eiro), 360 grādu kameru ar stāvvietā novietošanas palīgiem (463 – 1109 eiro), bet skaļākas mūzikas piekritējiem būs paredzēta Focal HiFi sistēma (605 eiro).
Plusi
- Pievilcīgs dizains
- Plašs bagāžas nodalījums
- Efektīva dzinēju gamma
Mīnusi
- Bāzes modelis maksā dārgāk kā konkurenti
- Augumā raženiem braucējiem aizmugurē trūks vietas
Rezumējums
Emocionāla franču atbilde uz vācu “kvadratish, praktish, gut”. Jaunais Peugeot 508 SW ir respektabls un elegants universālis, kas būs vienlīdz labs auto gan uzņēmuma vadītājam, gan ģimenes cilvēkam, kurš vēlas atšķirties no kopējās plūsmas.