Konsultē finanšu pratības un personīgo finanšu padomniece, uzņēmumu finansiste Egija Veisa
Cik tev vajag?
Šis ir pirmais jautājums, uz kuru jāspēj atbildēt. Un nevis vienkārši: «Gribētos 10 000!», bet ar izpratni – cik naudas man nepieciešams, lai segtu savas vajadzības? Tas ir process, kas prasa apzinātu aprēķinu, analizējot līdzšinējos izdevumus, teiksim, gada griezumā.
Uzņēmējdarbību taču veic, jo vēlas brīvību, prieku, gandarījumu un, protams, arī peļņu, tāpēc vispirms ir jādomā no personīgo finanšu puses: cik maksā mans dzīvesveids? Parasti rēķinām, cik nepieciešams mājoklim, pārtikai, komunikācijām, taču svarīgi iekļaut arī neregulāros izdevumus. Kaut kad vēlēsies braukt ceļojumā, auto vajadzēs ziemas riepas, un tam būs jāiziet tehniskā apskate, vajadzēs iegādāties drēbes vai risināt veselības jautājumus, kaut vai apmeklēt zobu higiēnistu. Nevajadzētu aizmirst arī drošības spilvena uzkrājumu un investīcijas. Jāņem vērā daudz dažādu kategoriju. Protams, var nesanākt iekļaut visu uzreiz, tāpēc ik pa laikam šos aprēķinus vēlams pārskatīt. Skaidrs, var mēģināt arī rīkoties intuitīvi, tomēr,
ja nav izvirzīta mērķa, var gadīties iekrist sajūtā, ka vienmēr šķiet – jānopelna vairāk un vairāk. Ar laiku tas var novest pie izdegšanas.
Vēl būtiski saprast, vai tas ir hobijs, ko dari papildus, vai tavs pamata ienākumu avots. Ja tas ir vaļasprieks, vari rēķināt izmaksas elastīgāk un vairāk paļauties uz emocijām. Taču, ja tā ir tava galvenā nodarbe, cena tiešām jāveido, balstoties uz skaidriem aprēķiniem.
Kādas būs tiešās izmaksas?
Svarīgi pievērst uzmanību ne tikai lielajiem izdevumiem, piemēram, ja kaut ko radīsi, izejvielu cenām, bet arī it kā mazajām lietām, ko mēdzam aizmirst. Piemēram, datora programmatūras, telefona un interneta izmaksas, bankas komisijas vai pat paciņas nosūtīšana uz pakomātu, mārketinga rīki – Facebook reklāmas vai papīra lapas un printeris. Arī pirmā bezmaksas konsultācija, ja tādu piedāvā klientam, patiesībā ir tavs darba laiks un tev kaut ko izmaksā, un tā ir jāiekļauj pakalpojuma kopējā cenā.
Bieži tiek ignorētas lietas, kas šķiet pašsaprotamas. Ja strādā no mājām, jāiekļauj arī izdevumi par īri vai kredītu, komunālajiem pakalpojumiem un citiem saimnieciskiem izdevumiem. Pat ja dators jau ir nopirkts, – tā amortizācija. Šādi izdevumi var šķist nenozīmīgi, bet tie sakrājas. Noteikti ierēķini kaut ko neparedzētām situācijām, jo tādas gadās. Ja šādu drošības spilvenu uzņēmējdarbībā neizveido, to var sajust diezgan ātri, un diemžēl nereti tas kļūst par iemeslu, kāpēc uzņēmums bankrotē.
Liela un bieži sastopama kļūda ir neiekļaut izdevumos paša uzņēmuma īpašnieka algu un atvaļinājumu. Daudzi jaunie uzņēmēji dzīvo pēc principa: paņemšu sev, kas paliks pāri. Bet ignorēt savus personīgos izdevumus nav ilgtspējīgi.
Mēģini ieraudzīt lielo bildi!
Ir svarīgi jau sākumā saprast, vai aprēķini saslēdzas. Tāpēc situāciju modelēšana ir būtiska – aprēķini, cik tev vajag nopelnīt un kādiem ir jābūt pārdošanas vai pakalpojuma sniegšanas apjomiem, lai to sasniegtu. Var gadīties, ka sapratīsi – piemēram, par cenu, kā vēlies sniegt konsultācijas, tev jāsadarbojas ar 200 klientiem mēnesī, kas, iespējams, nav reālistiski. Ja tā, tas ir signāls pārskatīt stratēģiju, nevis cerēt uz brīnumu. Ja pēc aprēķiniem redzi, ka neko neiegūsti, iespējams, šis modelis nav dzīvotspējīgs un ir jāizdara secinājumi. Ne visi plāni kļūst par biznesu, un to atzīt ir svarīgi. Vai arī – turpini domāt, kā to tomēr pārvērst par biznesu. Piemēram, ne tikai piedāvāsi izšūt monogrammas pēc pasūtījuma, bet arī tirgosi ko standartizētu, kas tev aizņems mazāk laika. Vai – ja apzinies, ka nevis kūkas cepšana, bet tieši rotāšana aizņem visvairāk laika, varbūt pamēģini uzsākt askētiski baltu kūku trendu?
Izstrādā visīpašāko piedāvājumu!
Jo atšķirīgāks būs tavs piedāvājums, jo mazāk sastapsies ar konkurenci un varēsi brīvāk noteikt sev cenu. Iespējams, esi dzirdējusi par biznesa un mārketinga klasiku Zilā okeāna stratēģija. Tajā ir doma, ka nosacītajā sarkanajā okeānā konkurence ir milzīga, tajā peldam kā vienādas haizivis, kas cita citai sit ar asti un cīnās. Savukārt zilais okeāns raksturo citu pieeju, tāpēc tajā ir daudz vietas.
Tātad, lai iepeldētu zilajā okeānā un savam pakalpojumam vai precei drosmīgi varētu noteikt cenu, pats pirmais – ir jāsaprot, ar ko tu atšķirsies no pārējiem, ar ko tava prece vai pakalpojums būs īpašs. Un tiešām visās jomās ir veidi, kā izcelties, ja pārzināsi savu nišu un izstrādāsi stratēģiju.
Ja sāc ar zemāku cenu, nebaidies to celt!
Šī ir klasika – uzsākot savu uzņēmējdarbības ceļu, īpaši, ja ir sīva konkurence, daudzi sākumā pat nerēķina, cik īsti maksā pakalpojums vai prece, bet nosaka to lētāku nekā konkurentiem, lai ieietu tirgū, iegūtu pirmos klientus un pieredzi. Un tā nebūt nav peļama stratēģija! Piemēram, vari sākt ar simbolisku samaksu apmaiņā pret godīgu atsauksmi tavā mājaslapā vai klienta sociālajos tīklos. Tas palīdzēs uzkrāt praksi un audzēs tavu reputāciju. Tomēr, lai neizdegtu un nebankrotētu, svarīgi saprast, ka tas ir pagaidu solis.
Kad jūti, ka tavs pakalpojums kļūst vairāk pieprasīts un tava kā uzņēmējas pašapziņa aug, nebaidies celt cenu!
Reizēm, lai bizness kļūtu nevis par dārgu hobiju, bet ienākumu avotu, cena ir jāceļ ievērojami – uz pusi vai savu reizi pat jāpareizina ar trīs. Jā, šāds lēciens ir būtisks, tāpēc, lai to attaisnotu, ir jādomā par veidiem, kā pievienot savam pakalpojumam papildu vērtību. Ar pirmajiem klientiem, iespējams, būsi sapratusi, kā viņiem pietrūkst, ko viņi vēlētos. Varbūt tieši to tu vari piedāvāt? Piemēram, ja cep kūkas, varbūt tava atšķirība un pienesums būs perfektās kūku kastes, kas negāžas un der jebkura lieluma tortēm. Varbūt tās piegādāsi līdz svinību vietai, pieskatīsi, kā kūkas tiek uzstādītas, un vēl atvedīsi pieskaņotas salvetes. Ja sniedz grāmatvedības pakalpojumus, iespējams, noteiktā periodā klientiem vari sniegt pārskatāmu finanšu atskaiti, kurai pateicoties viņi varēs pieņemt labākus lēmumus. Bet varbūt teiksi saviem klientiem – tev nekas nav jādara ar rēķiniem, dod visus man, es iegrāmatošu! Padomā, kā vēl vairāk vari nākt pretī klientam. Daudzi nepamēģina iziet ārpus rāmjiem un pat nepajautā – kas man jādara, lai paprasītu trīs reizes vairāk nekā konkurenti? Jo būs klienti, kas būs gatavi maksāt vairāk, ja tas viņiem atvieglos ikdienu.
Paskaties uz sava pakalpojuma vai produkta cenu caur vērtību, ko sniedz klientam!
Šāds skatījums palīdz audzēt savu pārliecību. Lai labāk saprastu savu pakalpojumu, pārbaudi to no četriem aspektiem: nauda, veselība, laiks un attiecības. Vai tavs produkts vai pakalpojums palīdzēs klientam nopelnīt vairāk, uzlabot veselību, ietaupīt laiku vai stiprināt attiecības? Kā tas atvieglos viņa dzīvi?
Kad iemācāmies iestāties par savu produktu vai pakalpojumu, saprast auditoriju un – tiešā vai pārnestā nozīmē – pareizi to iepakot, vairs nav grūti nosaukt vai paaugstināt cenu. Tas nenotiek vienā dienā, ir nepieciešama prakse un pieredze, kas palīdz iztaisnot muguru un saprast, ka augstāka cena ir loģiski pamatota, jo klients patiešām saņem ko vērtīgu.n
Klienti būs gatavi maksāt vairāk, ja pakalpojums atvieglos ikdienu.
Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Par diskusiju un problēmrakstu cikla «Sievietes izaicinājumi» saturu atbild Žurnāls Santa.