• Ieteikumi kā ietaupīt un veidot uzkrājumus straujā cenu kāpuma laikā

    Praktiski padomi
    Santa.lv
    Santa.lv
    25. jūlijs, 2022
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Shutterstock
    Kā liecina prognozes, straujais cenu kāpums tuvākajā laikā nerims. Finanšu eksperti iesaka ikvienam laikus nodrošināties ar finanšu uzkrājumiem, ieteicams pāris mēnešalgu apmērā, lai varētu veiksmīgi pārvarēt neparedzētas situācijas, ja tādas radīsies.

    “Straujais cenu kāpums atkal mums atgādina, cik svarīgi ir, lai mums būtu pietiekams finanšu drošības spilvens, jo negaidītas finansiālās grūtības var piemeklēt ikvienu, neatkarīgi no ienākumu apjoma.

    Kā liecina prognozes, tuvākajā laikā cenas un maksājumi turpinās augt, tāpēc ikvienam ieteicams rūpīgi pārdomāt, vai ir atliktas kādas finanses, lai varētu parūpēties par sevi un ģimeni gadījumā, ja izmaksas pārsniedz plānoto mājsaimniecības budžetu,” saka «Luminor» bankas biznesa attīstības vadītāja Jekaterina Ziniča. Viņa sniedz padomus, kā veiksmīgāk pārvaldīt savus izdevumus un ienākumus, lai atrastu iespēju veidot uzkrājumus nebaltai dienai.

    Rūpīga plānošana palīdz izvairīties no spontāniem tēriņiem

    Labs veids, kā ietaupīt, ir plānot budžetu, jau laicīgi paredzot, cik daudz naudas un kam varat atļauties tērēt. Plānojot budžetu, ieteicams piefiksēt vienuviet visus ienākumus un izdevumus (arī skaidras naudas), izdevumus sadalot pa kategorijām: fiksētie maksājumi (komunālie maksājumi, kredītmaksājumi utt.) un mainīgās izmaksas (pārtika, transports, apģērbs, izklaide utt.), kuras varam samazināt, mainot savus paradumus.

    Budžetā jāpiefiksē arī neplānotie tēriņi, kā arī izvirzītie nākotnes mērķi, veicot provizoriskus aprēķinus, kādus ieguldījumus tie varētu prasīt. Pārskatot izdevumus un izvērtējot prioritātes, būs redzams, vai ir kaut kas no kā var atteikties, lai ietaupītu.

    Viena no lielākajām izdevumu grupām ir pārtika, kurai ir viens no lielākajiem cenu kāpumiem – lai samazinātu šos tēriņus, ieteicams veidot iepirkumu sarakstu. Tā visbiežāk var izvairīties no spontāniem pirkumiem un rezultātā iztērēt mazāk. Labs padoms ir neiet uz veikalu izsalkušam, jo tad parasti nopērkam vairāk ēdiena, nekā vajadzīgs.

    Sadalīt ienākumus gudri

    Ideālai izdevumu sadales formulai būtu jāizskatās šādi: līdz 50–60% no ienākumiem tiek tērēti svarīgākajiem ikmēneša maksājumiem, piemēram, komunālajiem maksājumiem, pārtikai un kredītu apmaksai, 30% var tērēt dažādiem mazāk svarīgiem pirkumiem, piemēram, apģērbam, hobijiem un atpūtai. Atlikušos 10–20% – cik ģimenes budžets atļauj – vajadzētu atstāt uzkrājumiem vai ieguldīt, piemēram, atsevišķā kontā vai 3. pensiju līmenī.

    Zini, kur paliek nauda!

    Ir viegli pārskatīt lielus izdevumus, taču mazas naudas summas bieži vien paliek nepamanītas – piemēram, ik rīta kafija degvielas uzpildes stacijā vai abonementi, kas automātiski pagarinās.

    Šādi mazi, bet regulāri tēriņi kopā mēnesī var veidot visai ievērojamu summu, ko var ietaupīt, piemēram, mājās, pagatavojot kafiju līdzņemšanai.

    Eksperte iesaka ikvienam pārskatīt savu bankas maksājumu izrakstu par pēdējiem mēnešiem – tur būs redzami ne tikai biežākie tēriņi, bet arī automātiskie maksājumi par mūzikas vai seriālu straumēšanas platformām, mobilajām lietotnēm, ko, iespējams, nemaz neizmantojat. Samazinot vai atsakoties no šādiem maksājumiem, mēnesī var ietaupīt pat vairākus desmitus eiro.

    Izvēlies piemērotāko uzkrāšanas paņēmienu

    Ir vairāki paņēmieni, kā ikdienā radīt paradumu uzkrāt. Viens no vienkāršākajiem veidiem ir automātiskais maksājums internetbankā, katru mēnesi sev ērtā datumā pārskaitot konkrētu summu uz atsevišķu norēķinu kontu. Vēl viens paņēmiens ir tieši pirms algas saņemšanas visu no iepriekšējā mēneša palikušo naudu, ja tāda ir, pārskaitīt uz atsevišķu kontu – tas varētu motivēt katru mēnesi atlikt arvien lielāku summu.

    Savukārt visus negaidītos ienākumus – piemēram, prēmijas, nodokļu pārmaksu vai dzimšanas dienā uzdāvinātos līdzekļus – ieteicams izvērtēt un novirzīt esošajiem uzkrājumiem vai izmantot, lai uzsāktu krāt kādam jaunam mērķim.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē