Abonē SANTA+ un saņem individuālu astrologa prognozi šim gadam! 50% atlaide līdz 20. janvārim
ABONĒT!
  • Vēl nedzirdēti fakti par «Porsche Turbo» vēsturi, kas aizrauj

    Auto
    Santa.lv
    Santa.lv
    19. decembris, 2024
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Svinot «Porsche Turbo» 50 gadu jubileju, sporta automobiļu ražotājs «Porsche» laidis klajā četras jaunas «Porsche» mantojuma momentu sērijas, kurās redzami ne tikai unikāli un vēsturiski kadri no sacensībām, bet arī iepriekš nedzirdēti stāsti, informē uzņēmumā.

    Pirmā Porsche mantojuma momentu sērija tiks izlaista ceturtdien, 2024. gada 26. decembrī, YouTube kanālā Porsche – YouTube. Otrā sērija sekos nākamajā dienā, piektdien, 2024. gada 27. decembrī.

    Sestdien, 2024. gada 28. decembrī, internetā nonāks trešā sērija, bet svētdien, 2024. gada 29. decembrī, skatītājiem tiks nodota seriāla noslēdzošā, ceturtā sērija.

    Šo sēriju vadītājs ir Lemānas sacīkšu uzvarētājs un pasaules čempions garo distanču sacensībās Timo Bernhards. Viņš izrāda īpašus Porsche sporta automobiļus un intervē interesantus viesus. Piemēram, ar savām atmiņām dalās 911/718 sērijas projektu vadītājs Tomass Krikelbergs, bijušais sacīkšu inženieris Norberts Zingers, Porsche korporatīvā arhīva vadītājs Franks Jungs, bijušais virsbūvju testēšanas nodaļas vadītājs Hermans Bursts un divkārtējais pasaules rallija čempions un Porsche zīmola vēstnieks Valters Rērls.

    «Autobūves industrija pati par sevi ir nepārtraukts un aizraujošs pieredzes un piedzīvojumu stāsts. Porsche vēsture, pastāvīgā vēlme atklāt un pilnveidoties, cilvēki, kurus virza ideja, – tas ir neizsmeļams stāstu avots, kurus ir jāsaglabā un jānodod nākamajām paaudzēm,» uzsver Porsche oficiālā pārstāvja Latvijā SIA Baltijas sporta auto vadītājs Ivars Norvelis.

    Papildus iespējai noklausīties seriāla dalībnieku stāstījumā un pasmieties par vēl iepriekš nedzirdētām anekdotēm uzzināsiet interesantu informāciju par šādiem modeļiem: 917/30, 911 Carrera RSR Turbo 2.1, 936/78 Spyder, 911 Turbo No. 1, 911 Turbo 3.0 Coupé, 911 (996) Turbo S, 911 (997) GT2 (VTG) un ierobežotas sērijas 50 gadu jubilejas 911 Turbo.

    20. gadsimta 70. gadu sākumā Porsche sāka izmantot turbo tehnoloģiju, vispirms autosportā, pēc tam arī sērijveida ražošanā. Pateicoties šai revolucionārajai tehnoloģijai, Porsche guva uzvaras visā pasaulē – 17 no 19 kopvērtējuma uzvarām Lemānas 24 stundu sacīkstēs tika izcīnītas ar turbo dzinējiem.

    Autosportā veiksmīgi pārbaudītu koncepciju pārnešana uz sērijveida ražošanu ir Porsche tradīcija, tā 1974. gada 3. oktobrī Porsche Parīzes auto izstādē prezentēja 911 Turbo sērijveida versiju.

    1. sērija: Turbo autosportā – pirmā 911 Turbo pamats

    Uz pirmo sēriju Timo Bernhards uzaicinājis īpašu viesi – bijušo sacīkšu inženieri Norbertu Zingeru. Viņu tikšanās vienmēr ir kā ceļojums pagātnē.

    Sērija sākas ar atskatu uz 1970. gada vasaru un uzvaru 24 stundu Lemānas sacīkstēs, kas bija pirmais Porsche triumfs šajās prestižajās sacensībās.

    Pēc neilga laika uzņēmums nolēma aktīvāk iesaistīties Kanādas un Amerikas Izaicinājuma kausā CanAm un izmēģināt tur dzinēju ar turbīnu, kuru darbina izplūdes gāzes. Lēmums atteikties no 16 cilindru atmosfēriskā dzinēja un izvēlēties 12 cilindru turbo dzinēju bija ātrs un vienkāršs, jo 4,5 litru turbo dzinējs bez problēmām spēj attīstīt līdz pat 625 kW (850 ZS) jaudu.

    «Vienkāršāk sakot, mēs palielinājām turbīnas spiedienu un ieguvām lielāku jaudas potenciālu. 70. gadu sākumā turbo bija daudzsološākais nākotnes ceļš autosportā,» skaidro Zingers, kurš stāvējis klāt 16 no kopumā 19 Porsche kopvērtējuma uzvarām Lemānā.

    Kopā ar Bernhardu bijušais sacīkšu inženieris stāsta par īpašībām, kas piemita Porsche 917/30, kas tika uzbūvēts 1972. gadā un kalpoja kā testa automobilis CanAm sacensību seriālam. Uzlabotais 5,0 litru turbo dzinējs attīstīja 735 kW (1000 ZS) jaudu.

    Teju stundu garajā sērijā Zingers atklāj arī dažas no sacīkšu automobiļa īpašajām iezīmēm. «Lai atvieglotu šī ļoti straujā automobiļa vadību, mēs varējām izmantot 10, 20 vai 30 centimetru platas starplikas, lai mainītu riteņu garenbāzi,» skaidro Zingers.

    Viņš un Bernhards pievēršas arī 1974. gada Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1 automašīnai, kas bija pirmais sacīkšu automobilis Lemānā ar turbīnu un piespiedu gaisa dzesētāju.

    Sērijas nobeigumā abi runā par Porsche 936 Spyder, kas izstrādāts pasaules sporta automobiļu čempionātam (World Sportscar Championship). 1976. gadā Porsche ar šo divvietīgo automobili izcīnīja pirmo kopvērtējuma uzvaru Lemānas 24 stundu sacīkstēs un tajā pašā gadā uzvarēja arī šajā čempionātā.

    Gadu vēlāk Porsche atgriezās Lemānā ar 936 Spyder un biturbo tehnoloģiju, un aizveda uz Cufenhauzenu ceturto kopvērtējuma uzvarētāja kausu. Lai skatītājiem būtu skaidrāks priekšstats, Bernhards un Zingers izrāda Porsche 936/78 Spyder. Šim 700 kilogramus smagajam sacīkšu automobilim ir 2,1 litra turbo dzinējs ar piespiedu gaisa dzesētāju.

    2. sērija: Sērijveida ražošanas sākums – pārbaudītas koncepcijas rezultāts

    Otrajā Porsche mantojuma momentu sērijā Timo Bernhards tiekas ar vēl vienu oriģinālās turbo komandas pārstāvi – nu jau 84 gadus veco inženieri Hermani Burstu.

    1969. gadā Bursts sāka strādāt par aerodinamikas inženieri Pētera Falka sacīkšu nodaļā. Vēlāk viņš strādāja par virsbūves testēšanas nodaļas vadītāju.

    Kopā ar savu komandu Bursts 70. gadu sākumā pievērsās 911 modeļa aerodinamikas uzlabošanai. Šī darba rezultātā tika izveidots 911 Carrera RS 2.7 aizmugurējais antispārns, kas ātri ieguva iesauku pīles aste.

    Bursts turpināja strādāt ar formām, pieskaņotām 911 virsbūvei, un kas harmoniski ar to sasaucās, taču bija nepārprotami atpazīstamas kā jauns 911 virsbūves evolūcijas posms.

    1974. gadā Porsche prezentēja 911 Carrera RS 3.0. Automašīnā bija izmantota Bursta komandas inovācija – pīles astes aizmugurējais spoileris, ko vēlāk nodēvēja par vaļa asti.

    Aptuveni stundu garajā sērijā Bernhards un Bursts apspriež turbo ieviešanas sākumu sērijveida ražošanā, tāpēc tuvāk aplūko 911 Turbo No. 1 un 911 Turbo 3.0 Coupé modeļus.

    Pirmais 911 Turbo bija dāvana Ferija Poršes māsai Luīzei Pīkai 70. dzimšanas dienā.

    1974. gada 29. augustā viņai uzdāvināja unikālu automobili ar šauru virsbūvi un 2,7 litru dzinēju. Ferijs Porše pats apstiprināja šo 1976. gadā izlaisto zaļo kupeju.

    «Mūsu mērķis attiecībā uz 911 modeli vienmēr bija saglabāt zemāku aizmugurējo asi. To panācām, izmantojot dažādas spoileru konfigurācijas, kas tika izstrādātas daudzu paaudžu laikā. Tas ļāva sākotnējo 911 virsbūves formas ideju, kas ir pārlaicīga, saglabāt līdz pat šai dienai,» rezumē Bursts.

    Uz jautājumu par savu iecienītāko 911 Turbo modeli viņš atbild: «Man virsotne visiem tehniskajiem mērķiem, ko esam sasnieguši divu desmitgažu laikā, ir 964. paaudzes 911 Turbo. Cinkota virsbūve, automātiskā apsilde un klimata kontrole, aerodinamika – no tehniskā viedokļa tas ir mans favorīts.»

    Turpinājumā Bursts stāsta par kontrolēto eksploziju, atsaucoties arī uz 50 gadus seno Turbo reklāmas saukli: Ekskluzīvs. Eksplozīvs. Dārgs. Bursts uzskata, ka Turbo ir augstākais iespējamais jaudas demonstrējums.

    «Man patīk eksplozivitāte, kas ir tik raksturīga agrīnajiem Turbo modeļiem. Es vienmēr labi spēju tos savaldīt,» smejoties saka Bursts un izstāsta dažas anekdotes no savas bagātās pieredzes.

    3. sērija: Turbo jaunās sfērās – ūdens dzesēšana

    Trešajā Porsche mantojuma momentu” sērijā par Porsche Turbo 50 gadu jubileju Timo Bernhards tiekas ar diviem vīriem, kuru dzīvē 911 vienmēr ir bijusi nozīmīga loma – ar Valteru Rērlu un Tomasu Krikelbergu.

    Krikelbergs 1990. gadā sāka strādāt Porsche AG sacīkšu dzinēju izstrādes un izpētes nodaļā un tagad ir 911/718 sērijas operatīvās izcilības projekta vadītājs. Kopā ar divkārtējo pasaules rallija čempionu un Porsche zīmola vēstnieku Rērlu trijotne apspriež tēmu Turbo jaunās sfērās, īpaši par ūdens dzesēšanu, kas tiek ilustrēts ar 996. paaudzes Porsche 911 Turbo S, kuru Porsche prezentēja tieši pirms 20 gadiem.

    996. paaudzes Turbo ir pirmais 911 modelis, kas aprīkots ar četru vārstu sešu cilindru bokserdzinēju ar ūdens dzesēšanu. Vēl viena jauna iezīme – pirmo reizi tas pieejams ar piecu pārnesumu Triptonic S ātrumkārbu papildaprīkojumā.

    «Viens no 911 sērijas panākumu noslēpumiem ir konsekventa tehniskā evolūcija, kas no paaudzes paaudzē pastāvīgi tuvina 911 Turbo ideālajam sporta automobilim,» saka Krikelbergs.

    Valters Rērls savu pirmo Turbo modeli iegādājās pirms vairāk nekā 45 gadiem. «Es gribēju pārliecināties, vai spēju kontrolēt Turbo,» smejas Rērls, jo viņš noteikti to spēja. «Braukšana ar Turbo modeli ir un vienmēr bijis mans lielākais sapnis, līdz pat šai dienai. Kad es dzirdu vārdu Turbo, man uzreiz nāk prātā dinamika, precizitāte un jauda.»

    4. sērija: Turbo – ne tikai veiktspēja

    Ceturtajā un noslēdzošajā Porsche mantojuma momentu sērijā vadītājs sarunājas ar Tomasu Krikelbergu un korporatīvā arhīva vadītāju Franku Jungu par to, ko nozīmē ne tikai veiktspēja saistībā ar Turbo 50 gadu jubileju.

    Sērijā tiek detalizēti apspriests automobiļu ikoniskais dizains, Porsche DNS, dinamika un lietojamība ikdienā. Runātāji aplūko 997. paaudzes Porsche 911 GT2 un 911 Turbo 50 gadu jubilejas modeli.

    911 GT2 ir piemērs tam, kā pārsniegt ierastās robežas un pārvarēt izaicinājumus. Papildus divām turbīnām tajā izmantota arī mainīga turbīnas ģeometrija (VTG), un Tomass Krikelbergs bija viens no atbildīgajiem par tās izstrādāšanu: «997. paaudzes 911 Turbo bija pagrieziena punkts Porsche turbīnu vēsturē. Kad 2006. gadā tas nonāca pārdošanā, tas bija pirmais sērijveida automobilis ar benzīna dzinēju un VTG. Pateicoties šai tehnoloģijai, turbo bedre bija pagātne.»

    997. paaudzes 911 GT2 ir aizmugures piedziņa un tas sver par 145 kilogramiem mazāk nekā 911 Turbo.

    2007. gadā ražotais sporta automobilis ar 390 kW (530 ZS) ir sava laika jaudīgākais 911.

    Bernhards, Jungs un Krikelbergs ar 911 Turbo 50 year jubilejas modeli atgriežas mūsdienās. Vinila uzlīmes uz automobiļa sāniem standarta aprīkojumā ir atsauce uz 1973. gada Frankfurtes autoizstādē prezentētā 911 Turbo priekšgājēja Porsche 911 RSR Turbo vēsturisko krāsojumu. Vienlaikus vairākās detaļās iekļauta Turbo ekskluzīvā krāsa – Turbonite –, tostarp modeļa logo, degvielas tvertnes vāciņā un Porsche ģerbonī. Turbonite krāsa ir izmantota arī kontrastējošu akcentu radīšanai automobiļa iekšpusē.

    Virs cimdu nodalījuma atrodas no alumīnija izgatavota jubilejas plāksnīte, uz kuras ir Turbo 50 logotips un sporta automobiļa individuālais ierobežotās sērijas numurs.

    «Manuprāt, visizteiksmīgākā iezīme ierobežotās sērijas modeļa salonā ir rūtiņu raksts. Kad Turbo modelis 1974. gadā nonāca tirdzniecībā, tam līdz 1976. gadam tika īpaši rezervēti trīs dažādi rūtiņu raksti,» par ikonisko dizainu un veltījumu agrīnajam Porsche 911 Turbo stāsta Jungs.

    Visbeidzot, korporatīvā arhīva vadītājs atklāj, ko viņam nozīmē Turbo: «Kad iepazīstaties ar Porsche vēsturi, jums ir jāiepazīstas ar Turbo. Turbo bija un vienmēr būs sērijas virsotne. Turbo jau sen ir kļuvis par zīmola jēdzienu, tā vairs nav tikai tehnoloģija.»

    Satura mārketings

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē