Jauns virziens populārākajā klasē
Eiropas auto tirgū gadu desmitiem ir dominējuši kompaktklases pārstāvji. Šo segmentu ilgu laiku dēvēja arī par Golf klasi – leģendārais Volkswagen modelis pelnīti bija kļuvis par tā etalonu. Šie auto lieliski iederējās Vecajā kontinentā – tiem bija kompakti gabarīti, praktisks, ietilpīgs salons, laba gaita un vadāmība, teicama drošība un modernas tehnoloģijas. Citiem vārdiem – tie piedāvāja ideālu īpašību apvienojumu.
Tomēr laiki mainījās, un, lai gan Golf saglabāja līderpozīcijas, konkurenti to ielenca aizvien ciešāk. Sāncenši saradās no Vācijas, Francijas, Dienvidkorejas un Japānas. Par plaši pazīstamiem oponentiem kļuva, piemēram, Kia Ceed, Peugeot 308 un Hyundai i30.
Volkswagen pirmais mēģinājums laist tirgū jauna veida līderi nebija slikts, taču arī ne perfekts. ID.3 izraisīja lielu interesi, taču pārlieku askētiskais salons un augstā cena mudināja cilvēkus lūkoties nedaudz dārgāko, bet arī lielāko un praktiskāko krosoveru virzienā. Drīz vien cilvēku uzmanība pārslēdzās uz krosoveriem, kas ļāva gan braukt pa sliktākiem ceļiem, gan arī justies drošāk.
Tai pašā laikā Eiropā sākās elektrifikācija, kas mudināja domāt, vai nav pienācis laiks kompaktklasi dēvēt citā vārdā un pārdomāt, ko šis formāts vispār nozīmē mūsdienu pasaulē.
Sākotnējie vērtējumi ir pozitīvi
Reaģējot uz sabiedrības pieprasījumu, ražotāji vispirms radīja lielākus modeļus, bet tagad atkal pievērsušies kompaktajam segmentam. Tā darīja, piemēriem, Dienvidkorejas uzņēmums Kia – nesen tas izlaida EV3. Ar šo modeli korejieši transformācijai pakļautajā auto tirgū nāk ar svaigu skatījumu uz mazo klasi – viņi nereplicē vecās tradīcijas, bet tajā pašā laikā saglabā veiksmīgu automobiļu pamatvērtības.
Rezultāts ir inovatīvs krosovers, kura konstrukcija piedāvā vairāk vietas nekā līdzīga izmēra SUV. Tas var lepoties ar ietilpīgu akumulatoru, kam ir vairāk nekā 600 km sniedzamība (WLTP), tajā ir iestrādātas augstākas klases tehnoloģijas, turklāt jaunais modelis tiek piedāvāts par pievilcīgu cenu.
Lai gan EV3 vēl ir tikai ceļā pie pirmajiem īpašniekiem, tas jau guvis atzinīgu novērtējumu starptautiskajā autopresē.
Piemēram, britu žurnāls Top Gear tam piešķīris Gada krosovera titulu, savukārt ikgadējā Zelta Stūres konkursā, ko rīko Vācijas izdevumi Bild am Sonntag un Auto Bild, tas ieguva titulu Labākais auto līdz 40 000 eiro.
«Ņemot vērā līdzšinējos dienvidkorejiešu panākumus elektroauto laukā, šāds novērtējums nav nekāds pārsteigums. Mūsu kolēģi ārzemēs noteikti zina, ko dara,» saka žurnāla KLUBS auto apskatnieks Toms Timoško.
Ar labiem parametriem vien nav gana
Gan Kia EV6, gan Kia EV9 ir ieguvuši vairākus apbalvojumus, un tagad ar tiem var lepoties arī EV3. Ar ko šie panākumi ir nopelnīti?
Pirmkārt, ar dizainu. Top Gear uzslavē jaunā modeļa unikalitāti, norādot, ka tas ir veiksmīgi sabalansēts, bez liekiem pārspīlējumiem.
Uzmanību izpelnījusies arī ietilpība. EV3 piedāvā 460 litru bagāžnieku, kaut arī šis ir kompaktais krosovers – tikai 4,3 metrus garš, 1,56 metrus augsts un 1,85 metrus plats. Tas ļauj EV3 konkurēt ar vismaz 20 cm garākiem šīs kategorijas modeļiem. Kas svarīgi, šāds salikums neietekmē aizmugurējo pasažieru komfortu. Pateicoties elektroauto arhitektūrai ar akumulatoru bloku zem grīdas un priekšējo riteņu piedziņai, virsbūve tiek izmantota efektīvāk un salons ir negaidīti plašs.
EV3 izceļas arī ar akumulatoru opcijām: standartā tam ir 58 kWh akumulators, bet Longe Range versijai ir 81 kWh, kas dod pat 605 km sniedzamību (WLTP). Savukārt 204 ZS motors nodrošina šāda veida automobilim atbilstošu veiktspēju.
Tomēr iespaidīgi rādītāji ne vienmēr ļauj būt pārākam.
Kad Golf dominēja savā klasē, konkurenti centās to pārspēt pēc konkrētiem parametriem. Piemēram, Ford Focus izcēlās ar mazliet labāku vadāmību, bet Renault Megane pretī lika komfortu, tomēr Golf panāca nepārspējamu īpašību līdzsvaru un tādējādi uzrunāja ļoti daudzus. Lai EV3 kļūtu par jauno klases līderi, tam jābūt apveltītam ar līdzīgu balansu.
«Kad testējam automašīnas, mūsu uzdevums ir gan novērtēt to, kas izdevies, gan norādīt uz trūkumiem. EV3 gadījumā ir ļoti jāpacenšas, lai atrastu ko kritizējamu. Tā drīzāk ir piesiešanās sīkumiem. Protams, subjektīvie kritēriji, piemēram, estētika, ir diskutējama lieta, bet objektīvai kritikai te pamata ir pavisam maz – EV3 ir saprātīga izmēra lielas sniedzamības elektroauto ar atzīstamām braukšanas īpašībām un pieņemamu cenu. Tiešām veiksmīgs modelis,» saka Auto Bild Lietuva redaktors Vitolds Miļus, kuram jau ir bijusi iespēja izmēģināt šo korejieti.
Pats galvenais – pieejamība
Kia EV3 trūkums, ko min gan Vitolds, gan ārvalstu izdevumi, ir salīdzinoši nelielā uzlādes jauda. Ātrajā stacijā EV3 lielākais akumulators spēj pieņemt 135 kW jaudu, bet mazākais –100 kW. Salīdzinājumam Volkswagen ID.3 ar mazāko akumulatoru var izmantot 124 kW, bet ar lielāko – 170 kW jaudu. Tiesa, 10–80% uzlāde visiem šiem modeļiem aizņem aptuveni pusstundu, un starpība starp ātrāko un lēnāko uzlādi ir tikai 4 minūtes.
Lielākie Kia elektroauto ir pazīstami ar savu spēju pieņemt īpaši lielu jaudu un šajā ziņā tieši konkurē ar tādiem premium klases pārstāvjiem kā Porsche Taycan. Iemesls, kāpēc EV3 lādējas lēnāk, ir elektriskā sistēma, kurai ir 400, nevis 800 voltu spriegums. Tiesa, te vietā atgādināt – šāda sistēma ir lētāka, tāpēc EV3 būs pa kabatai plašākam cilvēku lokam.