Sniedzamība arvien palielinās
Vēl pirms gadiem pieciem daudzi cilvēki uz elektromobiļiem raudzījās ar skepsi un uzskatīja, ka to Ahileja papēdis ir tāldarbība. Veikt 300 km vienā piegājienā tik tiešām spēja tikai Tesla. Tomēr nu situācija ir būtiski mainījusies. Ražotāji ir panākuši ievērojamu progresu akumulatoru kapacitātes, elektriskās piedziņas efektivitātes un aerodinamikas jomā, un automobiļi ar pilnu uzlādi spēj tikt arvien tālāk.
Īpaši svarīgs šis progress ir vidēja izmēra SUV, kas to praktiskuma dēļ bieži kļūst par galveno transportu ģimenēm, kuras iegādāties otru mašīnu tikai garākiem braucieniem nevēlas.
Ko tad šī segmenta pārstāvji spēj? Piemēram, tāldarbīgākā Tesla Model Y versija var nobraukt 600 km (WLTP rādītājs). Volkswagen ID.4 spēj 572 km, Ford Explorer – 602 km, atjauninātais Kia EV6 – 582 km, bet nesen debitējušais Peugeot E-3008 – pat 700 km. Ģimenēm, kam nepieciešams vēl lielāks auto, Peugeot piedāvā septiņvietīgo E-5008, kas ar pilnībā uzlādētu akumulatoru var nobraukt 668 kilometrus.
Citi lasa
Pateicoties šādiem rādītājiem, kā arī Peugeot futūristiskajam i-Cockpit interjeram un bagātīgajam aprīkojumam, E-3008 jau ir guvis ievērojamu popularitāti – pats uzņēmums ziņo, ka pirmajos trīs ražošanas mēnešos saņemti 67 000 pasūtījumu.
Vai šādi rādītāji dos izšķirošo impulsu, lai, pērkot jauno auto, cilvēki iekšdedzes mašīnas vietā izvēlētos elektrisko?
Gan tuvu, gan tālu
Bloga Dzīve ar elektroauto veidotājs Mārtiņš Labāns ar elektrisku auto ir bijis ne vienā vien tālākā ceļojumā un uzskata, ka jauno modeļu sniedzamība ir tuvu tam, lai par to vairs nevajadzētu diskutēt kā par šķērsli mašīnas izvēlē.
«Ja mēs runājam par braucieniem Latvijas vai pat Baltijas robežās, tad jauno elektromobiļu sniedzamība nevar nebūt pietiekama, jo vairākums ģimenes auto ar pilnu uzlādi spēs veikt vismaz 300 km,» saka Mārtiņš.
«Ja runā par tāliem braucieniem, tad daudz kas ir atkarīgs no personīgās pieredzes un, ja tā var teikt, ceļošanas stila. Ir cilvēki ar maratonista pieeju, kuri tikai brauc un brauc, un brauc, līdz ir norullēti vairāki simti kilometru jeb cienījams kopējās distances nogrieznis. Es pats dodu priekšroku regulārām pauzēm ik pēc divām trim stundām, jo mani šāds ritms mazāk nogurdina. Apstāšanās parasti ir pietiekami ilga, lai ātrajā stacijā ielādētu drošu enerģijas rezervi nākamajam posmam.»
Elektrisko auto gadījumā ļoti svarīgs ir līdzsvars starp ikdienas vajadzībām un gadījumiem, kad tiešām jātiek ekstra tālu. Lielāks akumulators būtiski paaugstina automobiļa cenu, un te katram pašam jāizšķiras, cik viņam šie papildu kilometri ir svarīgi.
«Jā, pašas tāldarbīgās elektromašīnas iznāk relatīvi dārgas, taču liela nozīme ir jau pašam faktam, ka tās spēj nobraukt 500, pat 600 kilometrus. Tas nozīmē, ka tehniskais progress virzās uz priekšu diezgan strauji. Katrā ziņā es pats arī labprāt brauktu ar automašīnu, kam akumulators ir tuvu 100 kWh, jo tas dod brīvības izjūtu,» uzskata Mārtiņš.
Šādi akumulatori vairs nav retums. Tādus modeļus kā Peugeot E-3008 un E-5008, kā arī Audi Q6 e-tron un Kia EV9 var iegādāties ar akumulatoru tuvu 100 kWh vai pat vairāk. Tas nodrošina lielāku rīcības brīvību un ļauj maršrutu plānot, īpaši nepakārtojoties uzlādei.
Uzlādes ātruma faktors
Tālā ceļā liela nozīme ir uzlādes ātrumam, kas ir atkarīgs gan no stacijas, gan no borta lādētāja. Jaudīga akumulatora rezervju atjaunošanai nepieciešams ilgāks laiks, tāpēc liels ātrums jeb uzlādes jauda ir nenoliedzama priekšrocība. Šī iemesla dēļ elektriskie SUV, kas domāti tālākiem maršrutiem, ir gatavi piestāt arī ātrajās stacijās. Piemēram, Volkswagen ID.4 spēj pieņemt 170 kW jaudu, Peugeot E-3008 – 160 kW, bet Ford Explorer – 185 kW jaudu.
Tas nozīmē, ka cilvēks traucas pa maģistrāli, ierauga staciju, iegriežas, ātri uzlādē pietiekami daudz enerģijas un tūlīt brauc tālāk vēl vairākus simtus kilometru. Visā Eiropā uzlādes staciju skaits tikai aug, un tas visu padara vēl vienkāršāku. Saskaņā ar Eiropas Auto ražotāju asociācijas datiem 2023. gada beigās uz Eiropas ceļiem bija 632 423 publiskās stacijas, un 2023. gadā vien no jauna tika ierīkoti 153 000 staciju.
Uzlādes infrastruktūra pilnveidojas arī salīdzinoši mazajās Baltijas valstīs, bet jauno elektromobiļu tāldarbība kliedē bažas, ka elektriskā braukšana varētu būt problemātiska.