Enerģija netiek laista vējā
Runājot par neefektīvu braukšanu, viena no lielākajām enerģijas izšķērdētājām ir bremzēšana. Lai gan tas bieži vien jādara drošības labad, tradicionālajos iekšdedzes transportlīdzekļos enerģija bremzēšanas laikā tiek vienkārši izniekota. Tajos bremzējot rodas berze, jo bremžu kluči tiek spiesti pret bremžu diskiem, radot pretestību, kas ļauj apturēt auto. Šajā procesā nolietojas bremžu komponenti un rodas siltums, kas bezjēdzīgi nonāk gaisā. Jā, iekšdedzes automašīna zaudēs ātrumu, arī pārslēdzot zemāku pārnesumu un atlaižot akseleratora pedāli, tomēr šai gadījumā bremzēšana būs vāja, tāpēc nevar paļauties, ka šādi izdosies apstāties līdz bēdai.
Turpretim elektromotori piedāvā revolucionāru alternatīvu – atgūt kinētisko enerģiju. Kad elektroauto ir kustībā, tā dzinēji izmanto enerģiju riteņu griešanai. Kad akseleratora pedālis ir atlaists, motors var darboties kā ģenerators, atgūstot enerģiju un atdodot to atpakaļ akumulatoram. Šis process, ko dēvē par reģeneratīvo bremzēšanu, ir ārkārtīgi efektīvs. Sākumā ar šo funkciju tika aprīkoti hibrīdi pagājušā gadsimta beigās, jo bremzēšanas laikā atgūtā enerģija palīdz iekšdedzes motoram un samazina degvielas patēriņu.
Kā tas ir – braukt bez bremžu pedāļa?
Pārejot uz pilnībā elektrisku transportu, reģeneratīvā bremzēšana ir attīstījusies vēl tālāk. Tagad elektromotori var darboties kā ģeneratori un rada lielāku pretestību, tādējādi uzlabojot gan enerģijas atgūšanu, gan bremzēšanas spēku. Šis progress ir pavēris ceļu braukšanai ar vienu pedāli, ko ražotāji bieži dēvē par e-pedal.
Koncepcija ir vienkārša. Nospiežot akseleratora pedāli, riteņiem tiek pievadīta jauda, bet, to atlaižot, ieslēdzas reģeneratīvā bremzēšana, kas ievērojami palēnina kustību, bieži vien ļaujot tik ierastajam bremžu pedālim vispār nepieskaries. Citiem vārdiem – autovadītājs ātrumu kontrolē tikai ar vienu pedāli.
Pirmās paaudzes reģenerācijas sistēmas nebija īpaši efektīvas, taču tehnoloģija ir attīstījusies. Daudzi zīmoli tagad aiz stūres rata uzstāda tā sauktās lāpstiņas, kas ļauj šoferim regulēt reģeneratīvās bremzēšanas spēku. To var uzskatīt par šīs funkcijas otro paaudzi.
2023. gadā Kia demonstrēja EV3 elektromobili un pieteica tajā sistēmas trešo iterāciju. Šajā versijā reģeneratīvā bremzēšana ir sajūgta ar navigāciju un drošības sistēmām. Ko līdzīgu šobrīd jau piedāvā arī daži premium klases zīmoli.
Ļauj smadzenēm pielāgoties
«Pie tā vienkārši ir jāpierod. Sākumā ir nedaudz grūti paredzēt, kad automašīna apstāsies, galvā jāmodelē potenciālais attālums. Pastāv dažādi reģenerācijas režīmi, turklāt dažos modeļos e-pedal strādā asāk, bet citos plūdenāk. Kad pie šīs tehnoloģijas pierod, dažos auto par bremzēm var praktiski aizmirst un atcerēties tikai brīžos, kad jāstājas patiešām strauji. Manuprāt, šai sistēmai ir daudz bonusu, un pat nenāk prātā būtiski trūkumi, jo man e-pedal jau ir standarts. Ja kādam šis variants neiet pie sirds, viņš var to izslēgt. Bet es domāju – tie, kas izmantos un pieradīs, atzīs, ka tā ir ļoti noderīga,» saka Latvijas Gada auto ilggadējais tiesnesis un Delfi Auto redaktors Raimonds Zandovskis.
Tomēr ne visi ir sajūsmā par šo sistēmu. Daži autovadītāji to kritizē, jo brauciena laikā visu laiku jāspaida akseleratora pedālis, kas pilsētā var nelikties īsti ērti.
«Modernajiem elektroauto ir vairāki reģenerācijas līmeņi, kurus šoferis var izvēlēties pēc saviem ieskatiem. Taču es pilnībā saprotu arī cilvēkus, kuriem ir grūti pieņemt, ka pēc akseleratora pedāļa atlaišanas auto vairs neskrien. Tā nu daļa autovadītāju izslēdz reģenerāciju, lai gaita būtu plūdenāka. Turklāt reģenerācija notiek arī tad, kad nospiežat bremžu pedāli,» stāsta žurnāla KLUBS auto apskatnieks Toms Timoško.
Sava taisnība tajā ir, jo šajā situācijā elektromotori pārslēdzas ģeneratora režīmā, radot pretestību un strauji palēninot kustību. Lai uzturētu vienmērīgu tempu, autovadītājam ar kāju ir jātur daļēji nospiests akseleratora pedālis.
Kā strādā e-pedal?
Ražotāji nepārtraukti paplašina tehnoloģiju apvāršņus, lai atvieglotu e-pedal lietošanu itin visiem, tāpēc trešās paaudzes e-pedal, protams, ir vēl gudrāks un vēl adaptīvāks.
i-Pedal 3.0 tehnoloģija, kas ieviesta Kia EV3, apvieno reģeneratīvo bremzēšanu ar navigācijas datiem un drošības radaru.
Piemēram, ja drīzumā gaidāms ātruma ierobežojums, akseleratora pedāļa atlaišana iedarbina reģeneratīvo bremzēšanu tikai tik daudz, lai pielāgotos jaunatļautajam ātrumam.
Šī sistēma pielāgo reģeneratīvo bremzēšanu precīzi pēc vajadzības, ņemot vērā ceļa zīmes, līkumus un satiksmi. Tas nodrošina komfortablu braukšanu, jo nav vajadzības pastāvīgi spiest akseleratora pedāli, kā arī nerodas situācijas, kad vienīgais glābiņš ir mest pa mēmajiem.
Bremzes paliek vēsturē
Lai gan līdzīgas sistēmas premium klasē ir jau vairāk nekā desmit gadus, tās bieži ir saistītas ar adaptīvo kruīza kontroli. Piemēram, Mercedes-Benz adaptīvā kruīza kontrole iepriekš spēja noteikt, ka tuvojas straujš līkums un arī pati samazināt ātrumu, lai manevrs būtu drošs. Turpretim jaunās paaudzes e-pedal ir patstāvīga tehnoloģija, kas to spēj arī viena pati, taču braucienu kopumā dara vienmērīgāku un energoefektīvāku.
Domājams, e-pedal tehnoloģijas evolucionēs arī turpmāk, un tas sola ne tikai padarīt bremzēšanu energoefektīvāku, bet arī atgriezt lielu daļu šīs enerģijas atpakaļ akumulatorā. Iespējams, pienāks brīdis, kad bremžu pedālis kļūs par lietu no vēstures lappusēm.