Mājās spuldzi nomainīt spēj katrs. Taču automašīnā? Daudzās valstīs Ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka drošības apsvērumu dēļ svarīgajām detaļām, kas īpaši ātri nolietojas vai var tikt bojātas, jābūt īpaši ērti nomaināmām un pārbaudāmām. Cik vienkārši ir nomainīt spuldzīti?
Testējām divus dučus automašīnu, lai pārbaudītu, cik vienkārši ir nomainīt tām spuldzītes. Rezumējums: vairumā šo procedūru iespējams veikt pavisam vienkārši – nevēršoties pēc palīdzības servisā. Diemžēl ir arī izņēmumi, piemēram, Audi A3, 3. sērijas BMW un Renault Megane. Kaitinoši ir vadu stiprinājumi, kas notur spuldzīti patronā. Tā daža laba nomaiņa var kļūt par patiesi sarežģītu uzdevumu jūsu pirkstu galiem. Labus risinājumus piedāvā VW un Toyota: lampas atrodas uz turētājiem un vienkārši tiek ieskrūvētas patronā.
Renault Megane
Lai veiktu Megane spuldzīšu nomaiņu, nepieciešama drosme un līmlente. Drosme, jo nomaiņa atgādina sirds operāciju. Līmlente, jo, izņemot lukturi ārā bez jebkādas aizsardzības, tiks saskrāpēta krāsa. Spuldzītes spēj nomainīt katrs, bet tikai pilnīgā mierā un sausumā. Tā nu jādodas vien uz servisu, kur nomaiņu bieži vien veic bez maksas.
Atzīme - neapmierinoši!
Audi A3
Vienacaina A3 gadījumā līdzēs vien brauciens uz servisu. Lukturus no motortelpas puses praktiski nav iespējams aizsniegt – arī ar pacietību un bērna rociņu palīdzību ne. Tur viss vienkārši ir pārāk šaurs. Tādēļ servisā parasti izņem visu lukturi, bet maksu ņem tikai par spuldzītes nomaiņu.
Atzīme - neapmierinoši
Citroen DS3, Berlingo un C1
Francūži šim procesam atvēlējuši daudz vietas – spuldzītes ievietošanas vieta ir labi sasniedzama un saskatāma. Ja nedaudz traucējoša šķiet mazgājamā šķidruma tvertne, tad tās uzpildīšanas caurules iespējams noņemt un nolikt malā, kad notiek nomaiņa. Pašas spuldzītes atrodas aiz gumijas uzlikām un ir pasargātas ar skavām.
Atzīme - labi
Dacia Logan
Vienkāršs auto, vienkārša lampiņu nomaiņa. Vienīgais āķis: kantainās skavas ir pārāk stingras nepieradušiem pirkstiem – pēc nomaiņas pirkstu gali nedaudz sāp. Taču citādi pret Logan nav nekādu pretenziju.
Atzīme - labi
Opel Meriva
Pieeja priekšā labajā pusē ir šaura un grūti aizsniedzama, bet, lai iemontētu kreisās puses luktura spuldzīti, vispirms jāizņem logu tīrītāja šķidruma tvertne. Tikai tad atbrīvosies pietiekami daudz vietas darbam. Spuldzītes, kā ierasts, aptver metāla skavas.
Atzīme - apmierinoši
Fiat Doblo un Punto
Fiat abos modeļos cenšas taupīt telpu vadītāja pusē. Taču spuldzīšu kārbas ir labi sasniedzamas. Kontaktdakšas atrodas aiz gumijas uzlikām. Lai gan skavas ir visai stingras, spuldzīšu nomaiņa ir vienkārša.
Atzīme - labi
Peugeot 308 un 206+
308 un 206+ gadījumā spuldzītes slēpjas aiz liela, stabila plastmasas vāka. Spuldzīšu aptveres daļēji ir noslēpušās, tomēr labi sasniedzamas. Montāžai blakussēdētāja pusē nepieciešams vienkārši pabīdīt malā logu šķidruma pieplūdes kanālu.
Atzīme - labi
Ford Focus un Galaxy
Aiziet uz servisu! Fiesta, Focus un Galaxy motortelpās pieeja spuldzītēm ir par šauru un sarežģītu. Piemēram, Galaxy gadījumā kāds ērkšķis saskrāpē vadītājam roku. Cietusī roka nu jātur tik cieši, ka spēka lampiņas nomaiņai vairāk nav.
Atzīme - neapmierinoši
Mazda 2 un Mazda 3
Jānoņem gumijas manšete, tad arī lampiņām var tikt klāt. Mazda izvēlas vienkāršs risinājumu un atvēl motortelpā papildus daudz vietas, lai atvieglotu nomaiņu. Tādēļ arī montāža ir vienkārša. Tikai vadu apskavas ir īsts pārbaudījums pirkstiem.
Atzīme - labi
Škoda Octavia, Fabia, Roomster
Lukturi ir jāizņem! Octavia gadījumā tā nav nekāda problēma: atskrūvēt skrūves (instrumenti tiek piegādāti kopā ar mašīnu), nospiest sviru, un lukturis jau izslīd ārā no priekšpuses. Iemontēšana atpakaļ ir gandrīz vai muļķu droša ar sliedes palīdzību. Fabia un Roomster jāved uz servisu.
Atzīme - labi
Mercedes-Benz B-klase un C-klase
Paceļam vāku, noņemam kontaktu, nolokām skavu – Mercedes modeļos sevi jau daudzkārt pierādījusī tehnika atvieglo nomaiņu. Skavas gan pieprasa spēcīgu pirkstu darbu, bet viss pārējais ir pārdomāts. Ja ceļā pagadījusies logu šķidruma tvertne, kā tas ir C klases modeļiem, to var ātri izņemt un atkal iemontēt atpakaļ.
Atzīme - labi
BMW 1. un 3. sērija
Šo
auto vadītājs var pats nomainīt spuldzītes tikai blakussēdētāja puses lukturim. Taču darba lauks ir pārāk nepārskatāms. Ja spuldzītes nomaiņas laikā aizslīd turētāja skava, jādodas uz servisu. Mūsu ieteikums: tā kā BMW gadījumā parasti tāpat jāmaksā tikai par spuldzīti, bet ne par nomaiņu, labāk jau uzreiz doties uz servisu.
Atzīme - vāji
Toyota Auris un Aygo
Auris ir izcili labs piemērs citiem: motortelpā ir pietiekami vietas, pieeja lukturiem labi saskatāma, un elektrības vadu kontaktos spuldzīšu pamatnē Toyota ir ierīkojuši pat tapveida aizdari. Kabeļi un spuldzīšu pamatne atrodas tādā kā kurpē, ko iespējams ieskrūvēt atpakaļ tikai vienā noteiktā pozīcijā. Līdz ar to atkrīt vadu mudžeklis un sarežģīta ķimerēšanās. Kādēļ gan Toyota nav pārņēmuši šo pašu principu arī Aygo modelī, tā ir mīkla. Tur spuldzīti satur stūraina metāla skava.
Atzīme - teicami
Volkswagen Golf, Sharan un Touran
Tādam ir jābūt lukturim! VW saviem jaunajiem modeļiem ir atraduši vienotu, ļoti labu risinājumu: spuldzītes atrodas cokolā, kura vītnes vada strāvu. Ievietojot to lukturī, rodas kontakts. Tas padara kabeļus pilnīgi nevajadzīgus. Cokols ievietojams tikai vienā pozīcijā, tādējādi tiek novērstas nepareizas montāžas briesmas. Lieliski: cokola platais rokturis ideāli pārnes roku radīto spēku, tādējādi iespējams vienkārši iemontēt un izskrūvēt spuldzītes arī šaurās vietās.
Atzīme - teicami
Rezumējums
Spuldzīšu nomaiņai nav jābūt īstai zinātnei un noteikti ne veselam piedzīvojumam. Toyota to pierāda ar Auris, VW koncerns vismaz ar savu galveno auto marku. Kādēļ tas nenotiek ar visiem koncerna auto – tā ir mīkla. Mūsu vēlme: nost ar pierastajām, bet pārāk asajām un neērtajām skavām. Neviens negrib pa tumsu motortelpā salauzt pirkstus. Izmantojiet tādu lampiņu kurpi kā Auris – tā ir nedaudz dārgāka par metāla skavām, bet ievērojami atvieglo mums dzīvi.