Starp valsts galvaspilsētu El-Kuveitu un apmēram 35 km attālo uz rietumiem esošo apgabala centru El-Džahru atrodas nelielā, bet bēdīgi slavenā Sulaibijas (Sulaibiya) pilsētiņa. Bēdīgi slavenā tādēļ, ka tās rūpnieciskajā zonā ierīkotajā atkritumu izgāztuvē vēl pavisam nesen atradās pasaulē lielākie vienviet koncentrētie izmantoto riepu uzkrājumi – vismaz ap 42 miljoniem riepu.
Šī izgāztuve ir piedzīvojusi vairākus iespaidīgus riepu ugunsgrēkus, kas radījuši ievērojamu gaisa piesārņojumu ne tikai Kuveitā, bet arī globālā mērogā. Izgāztuve turklāt atradās vien septiņus kilometrus no tuvākajiem dzīvojamo namu masīviem.
Veco riepu izgāztuvi Sulaibijā ap 2010.gadu ierīkoja Kuveitas valsts un tur apglabāšanai tuksneša smiltīs tika vestas riepas no dažādām pasaules malām. Sulaibijas riepu izgāztuve pirmo nopietno ugunsgrēku esot piedzīvojusi jau 2012.gadā. Taču vislielākā šāda veida nelaime notika 2019.gadā, kad riepu kapsētā izdega 25 000 kvadrātmetri teritorijas, nosvilinot aptuveni vienu miljonu riepas.
Šis ugunsgrēks esot bijis redzams no kosmosa un izraisījis smagu gaisa piesārņojumu.
Saskaņā ar BIGAtom.co publikāciju, kādā citā Kuveitas riepu kapsētā 2012.gadā esot apzināti sadedzināti aptuveni pieci miljoni riepu. Ugunsgrēks bijis tik liels, ka to fiksējusi ASV Nacionālā Aeronautikas un Kosmosa administrācija (NASA) un par šo notikumu publicējusi ziņojumu.
Pērn 29.aprīlī atkal tika ziņots par riepu degšanu Sulaibijas izgāztuvē. Pēc šī incidenta sabiedrības spiediena ietekmē Kuveitas vides valsts iestāde beidzot paziņoja, ka riepu kapsēta Sulaibijā tikšot likvidēta. Jau septembrī tika ziņots, ka viss apjomīgais riepu krājums esot pārvests uz austrumiem – uz Al Sami, kas atrodas tālāk no El-Kuveitas un biezi apdzīvotās Persijas līča piekrastes, jo nu jau bijušās izgāztuves vietā varas iestādes ieplānojušas izbūvēt jaunus dzīvojamos masīvus.
Patiesībā Sulaibijas riepu izgāztuves likvidācijas process aizsākās mazliet agrāk. Jau 2021.gada janvārī netālu no Sulaibijas tika atklāts „EPSCO Global General Trading” atkritumu pārstrādes centrs ar potenciālo jaudu līdz 3 miljoniem riepu gadā. Ir aplēsts, ka pašreiz izgāztuvē koncentrēto riepu pilnīgai utilizācijai būs nepieciešami gandrīz piecpadsmit gadi.
«Mūsu rūpnīca palīdz sabiedrībai, pārstrādājot vecās riepas un iegūtos produktus pārvēršot jaunās precēs,» ir sacījis EPSCO izpilddirektors Alaa Hassans.
Apjomīgu autoriepu krājumu koncentrācijas ietekme uz vidi ir nopietna problēma visā pasaulē. Lēnajā riepu sadalīšanās procesā izdalās toksiskas un potenciāli kancerogēnas ķīmiskās vielas, eļļas un smagie metāli, kas apdraud gan iedzīvotājus, gan vidi kopumā. Nemaz jau nerunājot par iespējamajiem ugungrēkiem, kas rada vēl būtiskākus riskus.
Riepu degšanas kodīgie dūmi satur cianīdu, oglekļa monoksīdu, sēru un citus indīgus savienojumus.Lai arī Sulaibijas riepu izgāztuve skaitījās lielākā pasaulē, tās uzkrājumu apjoms tālu atpaliek no daudzu attīstīto valstu kopējiem nolietoto riepu uzkrājumiem. Piemēram, ir aplēsts, ka Amerikas Savienoto Valstu poligonos vien kopumā glabājas 2 līdz 3 miljardi riepu. Attiecīgi – risks sabiedrības veselībai, kā arī videi ir jūtams un ļoti reāls.