• Uzlādes jauda, ātrās un lēnās stacijas – ko ir svarīgi zināt elektroauto īpašniekam?

    Auto
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    16. novembris, 2023
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Pieaugot elektroauto popularitātei, cilvēkus aizvien biežāk interesē jautājums par uzlādes ātrumu. Teorētiski tieši jauda, ko spēj pieņemt auto, nosaka, cik ilgi tas uzkavēsies stacijā, un tam ir nozīme gan garā braucienā, gan tad, kad steidzamies ikdienas darīšanās. Taču kā lai novērtē, kāds uzlādes ātrums ir optimāls, un cik lielu nozīmi piešķirt uzlādes jaudai, pērkot jaunu elektrisko auto?

    Vairāk nekā 300 km 18 minūtēs

    Vērtējot gaidāmo mašīnas ekspluatāciju, elektroauto uzlādes ātruma ziņā daudzi savas prognozes balsta uz ražotāja sniegtajiem maksimālajiem rādītājiem. Taču, izpētot neatkarīgu ekspertu pieredzi un datubāzes, kurās apkopota elektroauto īpašnieku faktiskā pieredze, atklājas, ka prakse no teorijas var atšķirties. Tieši spriežot pēc datubāzēm, pašlaik visātrāk uzlādējamie modeļi ir Porsche Taycan, Lotus Eletre un Kia EV6. 800 V elektriskā sistēma, kas tiek izmantota dažos jaunākajos modeļos, EV6 akumulatoru ar 74 kWh izmantojamo kapacitāti no 10 līdz 80 procentiem ļauj piepildīt tikai 18 minūtēs. Šajā laikā iegūtās rezerves ļauj veikt 300 km, un tas nozīmē mazāk apstāšanās reižu garos braucienos.

    Tomēr speciālisti norāda, ka tā ir tikai viena medaļas puse. Vairākums cilvēku ikdienā nekādus lielos attālumus neveic, un viņiem pietiktu arī ar mazāku akumulatoru.

    «Pazīstu cilvēkus, kas ar elektroauto brauc tikai pa pilsētu. Viņiem pilnībā pietiek ar 11 kW mājas staciju, un ātro uzlādi viņi izmanto tikai reizēm. Patiesībā es domāju, ka daudziem pietiktu pat ar 7 kW staciju,» saka populārā bloga Dzīve ar elektroauto veidotājs Mārtiņš Labāns.

    Tomēr daudzpusība, ko nodrošina ietilpīgs akumulators, nenoliedzami, ir trumpis. “Raugoties plašāk – jo lielāku jaudu var pieņemt auto, jo tas ir universālāks,” piebilst Mārtiņš.

    Maiņstrāvas uzlāde – vienādi «lēna»

    Šādu secinājumu, pēc Mārtiņa domām, liek izdarīt vairāki faktori. Garos starppilsētu braucienos iespēja ātri uzpildīt akumulatoru līdzstrāvas stacijās ir ļoti būtiska. Savukārt pilsētā – pie lielveikaliem, biroja un mājās – lielākoties izmanto maiņstrāvas stacijas, kuru maksimālā jauda ir 22 kW. Līdz ar to uzlādes ātrums – gan atkarībā no iebūvētā lādētāja (vairumam tā ir 11 kW, dažiem modeļiem arī 22 kW) – izlīdzinās.

    «Elektroauto priekšrocība ir iespēja uzlādēties jebkurā vietā un laikā, kad vien tas nolikts stāvēšanai.

    Jums nevajag braukt uz speciālu staciju, kā tas ir ar iekšdedzes auto. Jūs varat atjaunot rezerves, kamēr ēdat, iepērkaties, esat kinoteātrī vai kārtojat darba darīšanas.

    Vismaz tāda ir nākotnes vīzija,» skaidro Mārtiņš.

    Tas lielā mērā ir iespējams jau tagad, jo lēnās stacijas aug kā sēnes pēc lietus un ir pieejamas visdažādākajās vietās – pie tirdzniecības centriem, stāvvietās, pat pie slimnīcām utt.

    Tiesa, vienāds uzņemtās elektrības apjoms, teiksim, 11 kWh stundas laikā, nenozīmē vienādu veicamo attālumu – to būtiski ietekmē mašīnas efektivitāte. Ja tai nav siltumsūkņa, modernas akumulatora temperatūras kontroles un energoefektīvu riepu, mašīna nobraukuma rezerves apēdīs ātrāk.

    Šeit par orientieri noder ražotāju publicētie dati par elektromodeļu vidējo patēriņu pilsētā. Piemēram, Kia e-Niro pilsētā uz 100 km vidēji tērē 12,3 kWh, bet pilns 64,8 kWh akumulators ļauj šim SUV veikt līdz 526 km. Līdzīgi rādītāji ir arī citiem elektriskajiem SUV. Piemēram, Volkswagen ID.4 vidējais patēriņš pilsētā ir 12,4 kWh, Toyota bZ4X – 13,9 kWh, bet Mercedes EQC – 15,1 kWh.

    Ātrajā uzlādē – pēc katra spējām

    Varētu rasties jautājums – kādēļ netaisa vairāk ātro staciju? «Lieljaudas stacijas ierīkošana izmaksā daudz dārgāk, līdz ar to šajās stacijās ir augstākas cenas,» stāsta Mārtiņš Labāns.

    Ātrā uzlāde gan būtu jāizmanto tikai garajos braucienos un ceļojumos. «Ja ikdienā izmantojat maiņstrāvas staciju vai, pat vēl labāk, enerģiju, ko saražojuši saules paneļi, diez vai jums būs žēl samaksāt vairāk par neregulāriem braucieniem. Tādās reizēs cilvēkiem svarīgāks būs ātrums,» spriež Mārtiņš.

    Viņš piedāvā piemēru. «Pieņemsim, ka esat ceļā uz Itāliju vai citu attālu punktu kaut kur Eiropā. Cik ilgi jūs būtu gatavs gaidīt stacijā, līdz akumulators uzlādējas nākamajam ceļa posmam? Esmu drošs, ka jūs gribētu, lai tas notiek ātri. Plus vēl jāatceras, ka maksimālā jauda tiek sasniegta diezgan šaurā uzlādes diapazonā – aptuveni no 25 līdz 50 procentiem, bet pēc tam samazinās. Šo faktoru būtu vēlams zināt iepriekš,» piebilst blogeris.

    Populārāko modeļu spēju iegūt enerģiju 300 kilometriem var pārbaudīt dažādās tiešsaistes datubāzēs. Jau pieminētajam Kia EV6 tam vajadzēs ap 20 minūtēm, kamēr modeļiem, kas nespēj pieņemt lielāko jaudu, var būt nepieciešamas 40 vai pat 50 minūtes. Tiesa, elektroauto spējas aizvien tiek uzlabotas, tāpēc jau tuvākajos gados šis laiks, visticamāk, kļūs būtiski īsāks.

    «Katram savs skatījums un pieredze, bet es esmu par maksimālu jaudu. Ikdienā tā nebūs nepieciešama, toties priekšrocības jūs izjutīsiet katrā garākā braucienā. Jā, tādu elektroauto, kas uzpildītos tikpat ātri kā iekšdedzes mašīnas, pagaidām nav, un jums stacijā nāksies gaidīt jebkurā gadījumā. Taču līdzstrāvas staciju jauda tuvākajos gados turpinās augt, un, jo lielākas būs auto spējas to izmantot, jo ērtāka būs braukšana,» rezumē Mārtiņš Labāns.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē