Abonē SANTA+ un saņem individuālu astrologa prognozi šim gadam!
ABONĒT!
  • Uz Latvijas ceļiem bedru netrūkst – kā auto ražotāji braukšanu padara mazāk sāpīgu?

    Auto
    Santa.lv
    Santa.lv
    Vakar
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Driving.co.uk
    Latvijā ceļu stāvoklis pēdējos gados ir uzlabojies, īpaši reģionālajos maršrutos. Taču galvaspilsētā, neskatoties uz pūlēm, situācija joprojām ir tālu no ideālas. Daudzi šoferi dienu sāk, sakožot zobus, jo zina, ka daļu ceļa nāksies pavadīt, tricinoties un mokot spēkrata ritošo daļu. Braukšana kļūst vēl jo neciešamāka, kad dienas beigās fiziskajam diskomfortam pievienojas psiholoģiskais nogurums. Taču nebraukt nevar, un ne viens vien domā, kā ikdienas pārvietošanos padarīt patīkamāku vai vismaz mazāk neciešamu…

    Ceļi, ceļi, celiņi…

    «Es domāju, ka cilvēku priekšstats par ceļiem ļoti atkarīgs no tā, kur viņi dzīvo,» saka žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss. «Piemēram, daži reģionālie ceļi, kas gadu gadiem bija automašīnu bendes, tagad ir ļoti labā stāvoklī. Vietējie grants ceļi daudzviet nav slikti, taču to stāvoklis sezonas laikā var vairākkārt mainīties atkarībā no noslodzes un laikapstākļiem. Tomēr negatīvā topa galvgalī diemžēl ir mūsu galvaspilsēta – lai kā pūlētos Rīgas tēvi, dzēst remontdarbu deficītu nāksies ļoti ilgi.»

    Bojāts segums ir liels pārbaudījums balstiekārtai un rada mocības gan jauniem, gan padzīvojušiem auto. Diskomforta pakāpi ietekmē arī tas, kādu modeli cilvēks sev ir izvēlējies. Daļai ražotāju ir svarīgi, lai mašīna būtu sportiska, tāpēc viņu modeļiem amortizācija ir stingrāka. Citi uzskata, ka galvenais ir viņu klientu miers un komforts, tāpēc akcentu liek uz mīkstu ripošanu, vadāmības smalkumus atstājot otrajā vai pat trešajā plānā. Pie komforta cienītājiem var pieskaitīt, piemēram, Citroën, kas piedāvā risinājumus ceļa izraisītas vibrācijas un sitienu slāpēšanai.

    «Viens no auto ļaunākajiem murgiem ir tā saucamā trepe – sīki, bieži nelīdzenumi, kuri riteņiem liek nepārtraukti lēkāt. Neliels posms pa šādu ceļu ir pielīdzināms desmitiem kilometru pa normālu šoseju,» saka Guntars. «Plus arī šāda virsma noslogo ne tikai amortizatorus. Sīkie sitieni bojā bukses, dažādus savienojumus, balstiekārtas stiprinājuma punktus, stūres mehānismu, un – galu galā – spēcīga vibrācija bojā pat salona detaļas.»

    Taču ne visu nosaka tikai ceļi. «Daudzi būs ievērojuši, ka jaunajiem automobiļiem ir milzīgi riteņi – pat plašpatēriņa modeļiem tagad ir 19 un pat 20 collu diski. Tas ir tāpēc, ka automašīna ar lieliem riteņiem izskatās iespaidīgāk, un, raugoties no ražotāja pozīcijām, tas ir nedārgs veids, kā padarīt vizuālo tēlu gan izteiksmīgāku, gan prestižāku,» stāsta Guntars.

    «Taču tam ir arī blaknes, un viena ir tāda, ka balstiekārtai ir grūti nomierināt šo lielo, smago riteņu lēkāšanu, tāpēc brauciens izvēršas ne tik patīkams, kā būtu gribējies. Papildus tam platas riepas ir skaļākas, tāpēc ceļa dunkas pavada arī nejauki trokšņi.»

    Ražotājiem azotē ir daži trumpji

    Ražotāju arsenālā ir vairākas tehnoloģijas, kā uzlabot auto gaitu. Piemēram, luksusmodeļu pircēji var izvēlēties pneimatisko balstiekārtu, kura vibrācijas slāpē labāk. Taču spēja apēst nelīdzenumus nav ekskluzīva dārgo modeļu privilēģija.

    Piemēram, Citroën, kas vairākās desmitgadēs, ieviešot dažnedažādus atjautīgus risinājumus, nostiprinājis komfortablu spēkratu zīmola reputāciju un šādi sapulcējis krietnu fanu pulku, saviem pašreizējiem modeļiem ir izstrādājis modernu balstiekārtu ar hidrauliskiem divkameru amortizatoriem. Sistēma, kas pieejama Citroën C5 X Hybrid un kompaktajam hečbekam C4, efektīvi mazina kratīšanos nelielu nelīdzenumu dēļ.

    Ražotāji, kuriem komforts ir neatņemama identitātes daļa, ar to saprot ne tikai gaitu. Piemēram, Citroën piedāvā Advanced Comfort sistēmu, kurā ir sēdekļi ar poliuretāna putām, kas samazina vibrācijas. Izmantojot vairākus īpaši piemeklētus materiālu slāņus (poliuretāna putas, viskoelastīgas vai teksturētas putas), uzņēmums ir spējis izveidot krēslus, kas ātri pielāgojas katra cilvēka augumam.

    Nereti tiek pieņemts, ka komforta risinājumi ir dārgi, tāpēc tos var baudīt tikai dārgos automobiļos.

    Taču daži zīmoli pierāda, ka tā tomēr nav aksioma. Tā Citroën modelim C5 X, kurš pirms diviem gadiem ieguva titulu Lietuvas Gada auto, izmanto laminētus stiklus, kas aiztur aerodinamiskos trokšņus, un papildu skaņas izolāciju, padarot braukšanu ikdienā mierīgāku un relaksējošāku.

    «Izvēloties jaunu auto, katram ir savi apsvērumi un prioritātes. Viens raizējas par cenu, citam rūp salona ietilpība, vēl kādam – patīkama gaita. Mans ieteikums būtu nebalstīties uz stereotipiem par konkrētām markām, bet izmēģināt pašam – gan dažādus modeļus, gan pat dažādas versijas. Lai nesanāk tā, ka tas, kas sākumā šķiet mazs darvas piliens, vēlāk piešmucē visu ikdienas medus mucu,» nobeigumā piebilst Guntars.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē