Kopš debijas 1997. gadā «Prius» ir atstājis dziļu ietekmi ne tikai uz Toyota kā šī modeļa ražotāju, bet visu pasauli kopumā, apliecinot sevi kā autentisku autobūves ikonu. Jaunās paaudzes modelis, kas Eiropā būs pieejams tikai kā uzlādējamais hibrīds – «Plug-in Hybrid», šajā ceļojumā sper nākamo soli.
Toyota ir apņēmusies sasniegt oglekļa neitralitāti, un jaunais «Plug-in Prius» tikai vēl vairāk stiprina dažādām tehnoloģijām bagāto Toyota modeļu gammu, kurā ietilpst arī akumulatora elektroauto (BEV) un ūdeņraža degvielas šūnas (FCEV) modeļi.
«Prius» vienmēr ir iedvesmojis citu modeļu nākotni, un jaunākā paaudze turpina šo celmlauža garu. Modelī tiek ieviesta Toyota jaunās paaudzes «Plug-in Hybrid» sistēma, kas ir visaptveroša evolūcija ar uzlabotu veiktspēju, ko nodrošina paaugstinātas ietilpības gaitas akumulators un atspoguļo īpaši zemas kombinētā WLTP cikla CO2 emisijas – 19 g/km. Šis rādītājs, kas vēl gaida homologācijas apstiprinājumu, ir viszemākais «Prius» vēsturē.
Tas padara «Prius» par automašīnu ar divējādu DNS: elektriskā sniedzamība ir pietiekami liela, lai ikdienas maršrutus varētu izbraukt simtprocentīgi elektriskā režīmā, un tā apvienota ar elastību un ērtībām, ko garākos ceļojumos garantē ļoti efektīva hibrīdsistēma.
Jebkurš brauciens – gan īss maršruts pilsētā, gan ilgāks ceļojums ārpus pilsētas – noteikti sagādās patīkamas sajūtas, jo daudz jaudīgāks elektromotors un divu litru benzīna dzinējs, kas kopā attīsta 223 ZS (164 kW), nodrošina spēcīgāku un atsaucīgāku paātrinājumu.
Ar kupejai līdzīgu siluetu «Prius» raksturīgais un viegli atpazīstamais dizains ir pacelts jaunā, daudz dinamiskākā līmenī. Automobilis ir izstrādāts uz «Toyota New Global Architecture» (TNGA) otrās paaudzes GA-C platformas, kas samazina svaru un palielina stingrību azartiskākai vadāmībai un braukšanas komfortam.
Braukšanas veiktspēja
Jaunā piektās paaudzes hibrīdsistēma sasniegusi visaptverošu attīstību attiecībā uz uzlādējamā hibrīda «Prius» braukšanas pieredzi, jo nodrošina lielāku jaudu un augstāku efektivitāti. TNGA 2,0 l dzinējs attīsta 152 ZS (112 kW), un tas apvienots ar jaunu 163 ZS (120 kW) elektromotoru, kas novietots uz priekšējās ass, hibrīda sistēmai kopumā nodrošinot 223 ZS (164 kW) jaudu. Visiem veiktspējas rādītājiem vēl jāiegūst galīgais homologācijas apstiprinājums, bet tāpat nevar būt šaubu, ka, salīdzinot ar līdzšinējās paaudzes «Plug-in Hybrid» modeļa 122 ZS (90 kW), palielinātā jauda nodrošina daudz labāku reakciju un spēcīgāku paātrinājumu.
Lai vairumu ikdienas maršrutu varētu veikt EV režīmā, jaunajam «Plug-in Prius» ir jauns 13,6 kWh litija jonu akumulators. Pateicoties tam, simtprocentīgi elektriskā sniedzamība pirms galīgā homologācijas apstiprinājuma ir 69 kilometri. Lielāka enerģijas blīvuma elementi ļauj optimizēt bateriju bloka komplektu, kas tagad ir pietiekami kompakts, lai to varētu izvietot zem aizmugurējo pasažieru sēdekļa, tādējādi arī pazeminot automobiļa smaguma centru.
Maksimālas efektivitātes meklējumos ekoloģiski tīru enerģiju var radīt arī papildu aprīkojumā pieejamie, uz automobiļa jumta uzstādāmie saules paneļi. Saules paneļu jumts dienā spēj saražot enerģiju 8 km sniedzamībai EV režīmā vai arī pielādēt pilnu akumulatoru, ja automobilis ir novietots stāvvietā uz ilgāku laiku.
Augsts drošības līmenis ar T-Mate
Jaunais «Prius» ne tikai pārspēj gaidīto veiktspējas, efektivitātes un estētikas ziņā, bet arī izvirza drošību kā prioritāti. Pateicoties «Toyota T-Mate», kas ietver jaunākās paaudzes «Toyota Safety Sense» (TSS) sistēmu, kuru tagad var ērti atjaunināt bezvadu tiešsaistes režīmā, modelis ietver plašāku risku noteikšanas un aktīvās drošības funkciju klāstu nekā jebkad agrāk.
Uzlabotajam priekšējās kameras sensoram ir divkāršots efektīvās darbības attālums, kā arī plašāks horizontālā un vertikālā skata leņķis. Tas ļauj kamerai agrāk noteikt tuvējos objektus un identificēt plašāku iespējamo apdraudējumu klāstu, tostarp motociklus un ceļmalas objektus. Papildu tam ir arī priekšējie sānu radara sensori, kas atbalsta pirmssadursmes sistēmas («Pre-Collision System»), braukšanas joslas asistenta («Lane Trace Assist») un frontālās sānu satiksmes brīdinājuma («Front Cross Traffic Alert») funkcijas.
Paaugstinātais uztveršanas diapazons ievērojami uzlabo pirmssadursmes sistēmu, kas papildu līdzšinējai tajā pašā virzienā braucošo automobiļu un gājēju atpazīšanas funkcijai tagad ietver arī brīdinājumus par motocikliem un pretī braucošajiem transportlīdzekļiem. Tandēmā ar to darbojas Intersection «Collision Avoidance Support» sistēma, kas novērš sadursmes krustojumos. Tās uzdevums ir reaģēt uz pretī braucošajiem transportlīdzekļiem un transportlīdzekļiem, kas krustojumā iebrauc no sāniem, kā arī atpazīt gājējus, kuri šķērso braucamo daļu, kad automobilis nogriežas.
Autovadītāju par iespējamām briesmām brīdina un no tām palīdz izvairīties jauns proaktīvais braukšanas asistents («Proactive Driving Assist»), kas ietver šķēršļu paredzēšanas asistentu («Obstacle Anticipation Assist») un sniedz stūrēšanas un bremzēšanas atbalstu, ja priekšā tiek atpazīts kāds potenciāli bīstams objekts. Palēninājuma palīgsistēma («Deceleration Assist») saprātīgi piebremzē automobili, kad tiek atlaists akseleratora pedālis, mainot palēninājuma intensitāti atkarībā no tā, cik straujš ir nākamais pagrieziens vai intensīva satiksmes plūsma. Savukārt stūres palīgsistēma («Steering Assist») nosaka gaidāmās ceļa virziena izmaiņas un pielāgo stūres pastiprinātāja pretestību, lai nodrošinātu vienmērīgāku braukšanu pagriezienos.
Nākamā nodaļa «Prius» unikālajā stāstā sāksies, kas piektās paaudzes «Plug-in Prius» nonāks Eiropas tirgū 2023. gada vidū.