• Tiek kritizēts lēmums atteikties no biopiejaukuma degvielā

    Auto
    Ziņu aģentūra LETA
    10. jūnijs, 2022
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Pixabay
    Lēmums atteikties no biopiejaukuma degvielā nesamazinās degvielas cenas, tādējādi nenovedot pie gaidītā rezultāta, paneļdiskusijā par Krievijas kara Ukrainā ietekmi uz ES klimata un enerģētikas politiku norādīja Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL) Zaļās ekonomikas attīstības darba grupas vadītāja Dace Cīrule.

    Viņa pauda, ka līgumus par degvielas piegādi tirgotāji ir noslēguši jau pagājušajā gadā, tas nozīmē, ka pat gadījumā, ja biopiejaukums degvielā nebūs obligāts vai no tā atteiksies vispār, patērētājiem degvielas cenās būs jāsamaksā soda nauda par noslēgtajiem līgumiem.

    FICIL pārstāve skaidroja, ka valsts šai biopiejaukuma pievienošanai degvielai bija gatavojusies gadiem ilgi, tostarp tam sagatavojot arī sabiedrību.

    Vienlaikus Cīrule diskusijā arī uzsvēra, ka FICIL ir šaubas par to, vai Latvijas lēmumi valstiskā līmenī kopumā tiek pieņemti, balstoties uz datiem. Par piemēru viņa minēja martā notikušu sanāksmi par enerģētikas aktualitātēm, kurā sanāksmes dalībniekiem, tostarp Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam (JV), tika prezentēta informācija par enerģētikas stāvokli Latvijā, kas bija aktuāla 2019.gadā.

    «Mēs visu noklausījāmies šo ziņojumu par to, cik valstij ir labi enerģētikas rādītāji. Ja mēs paskatāmies uz šiem datiem reāli, mēs šī gada martā, kad jau bija sācies karš, diskutējam par enerģētiku, balstoties uz datiem, kas ir iegūti pirms Covid,» sacīja Cīrule.

    FICIL pēc šī notikuma sazinājās ar vairākām valsts institūcijām, lai saprastu, kur valsts kopumā iegūst un glabā šāda veida datus, kas pie tiem var piekļūt un kā tie tiek analizēti.

    «Vai mēs varam teikt, ka kāds šajā valstī pieņem datos balstītus lēmumus? Vedot šīs sarunas ar vairākām institūcijām, mums tā arī nav izdevies tikt pie atbildes,» sacīja Cīrule, uzsverot, ka valstij kopumā ir ļoti daudz datu, kas varētu palīdzēt pieņemt izvērtētus lēmumus, tomēr pie tiem uzņēmējiem piekļūt nav reāli.

    Vienlaikus FICIL pārstāve norādīja, ka padomei ir bažas arī par Eiropas Savienības līdzekļu apgūšanu konkrētos gadījumos, jo valsts publiskais iepirkums ar to «netiek galā» un pat gadījumos, ja pie naudas izdotos tikt, pēc tam tā būs jāatmaksā prasību neievērošanas dēļ.

    Jau ziņots, ka, nolūkā mazināt degvielas cenu un vienlaikus palielināt pieejamās zemes platības lauksaimniecības produktu audzēšanai, koalīcja šogad 2.maija sadarbības sanāksmē atbalstīja Ekonomikas ministrijas priekšlikumu par biodegvielas piejaukuma prasības terminētu atcelšanu, kas, pastāvot reālai konkurencei degvielas tirdzniecības tirgū, ļautu samazināt degvielas gala cenu par 10–12 centiem. Plānots, ka biodegvielas piejaukuma prasības atcelšana būtu spēkā no 1.jūlija līdz 2023.gada beigām.

    Ekonomikas ministrijā norādīja, ka tādējādi tiktu novērsts mājsaimniecību degvielas iegādes izdevumu pieaugums par teju diviem procentpunktiem (no 6,7% līdz 8,6%), mazināts negatīvais cenu pieauguma efekts, kas saistīts ar ražotāju izmaksu pieaugumu par 1,2% un vidējās realizācijas cenas pieaugumu par 0,6–0,8% (kopā – 1,8–2%). Vienlaikus tiktu mazināts ražotāju peļņas samazinājums par apmēram 2,5%, kā arī saistītais apgrozījuma sarukums, kas izriet no patēriņa cenu kāpuma.

    FICIL ir nevalstiska organizācija, kas apvieno dažādu valstu un nozaru lielākos uzņēmumus, kas veikuši ievērojamas investīcijas Latvijā, kā arī desmit ārvalstu tirdzniecības kameras, Stokholmas Ekonomikas augstskolu un Francijas Ārējās tirdzniecības konsultantus.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē