• Tāli ceļojumi pa Eiropu ar elektroauto – vai tas ir iespējams?

    Auto
    Santa.lv
    Santa.lv
    28. maijs
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Tāli braucieni pa Eiropu ar elektroauto vēl pirms desmit gadiem šķita kaut kas neiespējams – kā cilvēka lidojums uz Marsu. Taču elektriskās piedziņas straujā attīstība un tikpat straujā uzlādes tīkla izplešanās nu ļauj doties ceļā bez lielām raizēm. Uz kādiem trīs vaļiem balstās tālie elektrobraucieni?

    Efektīvāka elektriskā piedziņa

    Kad ražotāji pievērsās masu elektroauto, viens no lielākajiem izaicinājumiem bija palielināt nobraukumu ar pilnu uzlādi. Piemēram, 2011. gadā izlaistajam pirmās paaudzes Nissan Leaf bija 24 kWh akumulators, un ar to varēja nobraukt 120–150 kilometrus. Tikai piecus gadus vēlāk parādījās Hyundai Ioniq, kas debitēja ar nedaudz ietilpīgāku akumulatoru (līdz 28 kWh), taču, pateicoties daudz efektīvākai piedziņai, tas spēja nobraukt divreiz tālāk. Tendence meklēt risinājumus tieši piedziņas komponentos ir aktuāla arī pašlaik, jo, izrādās, tikai lielāks akumulators neko daudz nepalīdz.

    Ev-database.org, viena no populārākajām tīmekļa vietnēm, kas sniedz informāciju par elektroauto, ir apkopojusi visekonomiskākos modeļus. Pirmajā vietā ir Tesla Model 3 versija ar 60 kWh akumulatoru – tās vidējais patēriņš uz 100 km ir 13,9 kWh. Divas nākamās pozīcijas ieņem divas Hyundai Ioniq 6 versijas. Otrajā vietā ir ierindojies Ioniq 6 ar 58 kWh akumulatoru, kas patērē vidēji 14,8 kWh, savukārt trešā ir versija ar 77,4 kWh akumulatoru un nedaudz lielāku ēstgribu – 14,9 kWh. Tas ļauj šim modelim ar pilnu uzlādi veikt gandrīz 500 km.

    «Uzlabotas efektivitātes piemērs ir arī jaunais Kia EV9. Tā ir milzīga automašīna ar augstu, stūrainu virsbūvi, taču ar jauno piedziņu tā tiek tālāk nekā Audi Q8 e-tron. Audi arī ir liels akumulators, taču tas neprot ar enerģiju apieties tik ekonomiski kā dienvidkorejietis,» stāsta bloga «Dzīve ar elektroauto» veidotājs un elektriskās braukšanas entuziasts Mārtiņš Labāns.

    Lietotnes maršrutu plānošanai

    Vēl nesen daudzi eksperti bija vienisprātis, ka pirms došanās ceļā pats svarīgākais ir iepriekš kārtīgi sagatavoties. Speciālisti ieteica izpildīt mājasdarbu un saplānot braucienu, ņemot vērā elektroauto tehniskās spējas, uzlādes staciju izvietojumu, un nekad nebraukt tik ilgi, ka akumulatorā atlikuši vairs tikai daži procenti. Tagad to visu jūsu vietā paveic īpaši izstrādātas lietotnes.

    «Nu jau manā kontā ir vairāki tālie braucieni pa Eiropu, un esmu arī izmantojis maršrutu plānotāju. No savas pieredzes varu teikt, ka tas darbojas visnotaļ precīzi, turklāt uzlādei izvēlējās optimālus punktus. Kad priekšā tāls ceļš, šāds palīgs padara braukšanu gan vienkāršāku, gan mierīgāku,» pieredzē dalās Mārtiņš.

    Nesen ar šādu rīku klajā nāca arī Hyundai. Kopā ar Bluelink Connectivity jaunā Hyundai EV Route Planner lietotne reāllaikā sniedz informāciju par ceļā pieejamām stacijām, kas, protams, ļauj braukt relaksētāk. Tā iesaka līdz četrām stacijām brauciena laikā, priekšroku dodot ātrās uzlādes punktiem. Precīzu maršruta plānošanu sekmē tas, ka lietotne ņem vērā daudzus faktorus, tostarp enerģijas patēriņu, satiksmes apstākļus, ceļa veidu un reljefu, kā arī laikapstākļus. Paredzamajā ierašanās laikā ir ierēķināta arī uzlāde, turklāt vadītājs tiek informēts, kāds būs atlikušais elektrības daudzums, kad viņš iebrauks stacijā.

    Ātrās uzlādes iespējas

    Lai gan elektromobiļi spēj aizvien vairāk un ceļojumu plānošanas lietotnes dod lielāku sirdsmieru un ļauj veikt lielākus attālumus, iespēja enerģijas rezerves papildināt ātrāk tālos braucienos joprojām ir viens no svarīgākajiem priekšnoteikumiem.

    Mārtiņš Labāns stāsta, ka, braucot pa Latviju, neko daudz plānot nevajagot, jo attālumi nav sevišķi lieli. Taču jautājums kļūst aktuāls, gatavojoties ceļojumam uz ārzemēm.

    «Staciju tīkls ir plašs, un ir lielāka izvēle, taču ir vairāk jāpiedomā, kad un kur apstāties, kā arī jāseko staciju noslogojumam,» uzsver Mārtiņš.

    To, cik ātri uzlādēsies akumulators, nosaka trīs galvenie faktori, – stacijas jauda, auto uzlādes jauda un akumulatora ietilpība.

    350 kW stacijas un 800 voltu elektroauto sistēmas ir radījušas teju revolūciju. Pirmā 800 V sistēma tika ieviesta Porsche modelī Taycan. Tā enerģijas rezerves no 10 līdz 80 procentiem īpaši ātrajā stacijā var atjaunot mazāk nekā 20 minūtēs. Tomēr tagad šajā ziņā neatpaliek arī krietni lētāki modeļi. Piemēram, Hyundai Ioniq 6, kam arī ir 800 V sistēma. Tas no 10 līdz 80 procentiem uzlādējas 18 minūtēs, un ar to pietiek vairāk nekā 300 km.

    Līdz ar to ceļojumi pa Eiropu ar elektroauto vairs nav nekāda nesasniedzamā zvaigzne. Pateicoties efektīvākai elektropiedziņai un straujai ātro staciju tīkla ekspansijai, tāli ceļamērķi un ātra uzlāde kļūs aizvien ikdienišķāka. Turklāt optimālu un nervu sistēmai draudzīgu šo procesu padara plānošanas lietotnes.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē