• Šveices nazis no Rumānijas – testējam jauno «Dacia Duster»

    Auto testi
    Toms Timoško
    Toms Timoško
    17. jūnijs
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Toms Timoško
    Plašajā krosoveru klāstā nav daudz modeļu, kas varētu lepoties ar daudzpusību par zemu cenu. Protams, Dacia Duster nav vienīgais, kas prot brist dubļus vai aizvest piecas personas uz teātri, taču rumāņu SUV ir teju vienīgais, kas to spēj izdarīt, nesalaužot pircēja krājkasīti.

    Duster sāgai aizsākoties 2010. gadā, visdrīzāk tikai pats ražotājs cerēja uz tik lieliem panākumiem. Rumānijā esošajā Pitešti rūpnīcā katru dienu no ražošanas līnijām izbrauc ap 1000 Duster SUV – apmēram viens ik minūti. 14 gadu laikā pasaulē pārdoti vairāk nekā 2,4 miljoni Duster krosoveru, turklāt šī zīmola automašīnas pēc reģistrāciju skaita Latvijā pērn ierindojās ceturtajā vietā. Tas ir valstī, kur vairāk nekā desmit gadus vecs premium gandrīz allaž gūst virsroku pār jaunu budžeta automobili.

    Vispārsteidzošākais bija tas, ka Duster saņēmis ļoti atzinīgas atsauksmes ne tikai no auto industrijas žurnālistiem, bet arī vienkāršā lietotāja, jo starp visiem Latvijas Gada auto 2023 pretendentiem tieši Duster tika apbalvots ar Tautas simpātijas balvu.

    Dacia Duster ir meistars tālākpardošanas rādītājos. Šie auto ne tikai ilgi neuzkavējas lietoto auto lapās, bet arī lieliski spēj noturēt savu tālākpārdošanas vērtību. Iepriekšējās paaudzes modelis pēc pieciem gadiem un nobrauktiem 75 000 km saglabāja 47,3% vērtību, bet sagaidāms, ka jaunais spēs to noturēt 48,1% līmenī.

    Būdams Renault paspārnē, Dacia visus franču labumus iegūst nedaudz vēlāk, taču nekas nav nokavēts. Tagad Duster pieejams ar automātiskajām tālajām gaismām, līniju asistentu, sadursmes brīdinājuma sistēmu, ceļa zīmju atpazīšanas funkciju un citiem drošības asistentiem.

    Tas, vai vidējam Duster īpašniekam šādas greznības ir nepieciešamas, ir cits stāsts, taču vairums no šīm funkcijām jau ir iekļautas bāzes aprīkojumā. Mūsdienās citādi nemaz nevar, pretējā gadījumā NCAP drošības testus veikt ar pozitīvu vērtējumu neizdosies. Ja nevēlaties, lai jūs uzrauga un brīdina par nedaudz pārkāpto braukšanas ātrumu, visu var iestatīt pēc savām vēlmēm un ar vienas pogas nospiešanu atkal būsiet situācijas noteicējs.

    Ja iepriekšējo divu paaudžu modeļi vizuāli bija kā vecākais un jaunākais brālis, tad ģimenes jaunpienācējs nudien izskatās kā saskatījies 2001: A Space Odyssey un atnācis no citas planētas. Pavisam jauna dizaina optika un robustas virsbūves formas to būtiski atšķir no saviem līdzgaitniekiem vai konkurentiem.

    Bezceļš

    4,34 metrus garais krosovers vēl joprojām labprāt dodas bezceļos. Aizmugurējās un priekšējās pārkares veidotas tā, lai Duster varētu uzrāpties stāvās nogāzēs, bet virsbūves krāsojumu sargā pa perimetru izvietoti plastmasa sargi. Šajā paaudzē tumšās uzlikas izstrādātas no īpaša materiāla – Starkle.

    Šis materiāls, kas pirmo reizi tika izmantots konceptautomobilī Manifesto, satur 20 % atkārtoti pārstrādātu plastmasu.

    Tā sastāvā ir baltas daļiņas, kas piešķir lāsumainu izskatu, kuru Dacia ir nolēmis izrādīt ar lepnumu, nevis aizkrāsot. Lai arī šī ideja ir tikai atzīstama,  plastmasas krāsa nav viendabīga un pārstrādes procesā radušies baltie punktiņi rada iespaidu, ka auto ir nedaudz netīrs pat tad, kad ir tikko nomazgāts.

    Lai izmēģinātu Duster skarbākā vidē, vēl jāpagaida līdz tā testa braucienam Latvijā, tomēr jau tagad zinām, kas tas kļuvis atjautīgāks šādu grūtību pieveikšanā. Līdzās pārnesumkārbas svirai atrodas rotējošais slēdzis, kurā var izvēlēties dažādus braukšanas režīmus (eko, sniegs, dubļi), kā arī Lock režīmu pamatīgām grūtībām. Tāpat vietu atradis arī asistents, kas palīdzēs lēni nobraukt no stāvas nogāzes.

    Izteikt pieņēmumus, pirms esam pārliecinājušies par to uz savas ādas, ir visai neapdomīgi, taču esmu jau tagad drošs, ka jaunais Duster dubļus mīs ne par kripatu sliktāk kā iepriekšējais modelis, ko bija iecienījuši lielie autoparki, piemēram, Latvijas valsts meži.

    Salons

    Arī jaunajā paaudzē Duster interjers iemieso vienkāršību un uzsvaru uz izturību, salona apdarē dominējot cietām plastmasa virsmām, tomēr koptēls kļuvis modernāks. Svaigāku skatu uz dzīvi rada digitālais instrumentu panelis un 10,1 collas skārienekrāns, kas augstākajā aprīkojuma versijā ieguvis arī Android Auto un Apple Carplay savienojamību, sešus skaļruņus, navigāciju un citus labumus.

    Salīdzinot ar iepriekšējās paaudzes multimediju, šī izskatās krietni labāk, lai arī sistēmas ielādes ātrums auto iedarbināšanas brīdī un kopējā funkcionalitāte labākajā gadījumā vērtējama kā apmierinoša. To pašu var attiecināt uz atpakaļskata kameru, kas kuras graudainais skats spītīgi izslēdzas, tiklīdz pārsniedzam 12 km/h ātrumu. Sagaidāms gan, ka multimediju sistēma laika gaitā tiks vairākkārt atjaunināta, gluži kā tas notiek arī pieckārt dārgākos automobiļos. Ja vēlaties ietaupīt, pieejama arī versija, kurā par multimediju sistēmu kalpo jūsu viedtālrunis.

    Auto industrijā pārbaudīta vērtība ir fiziskās funkciju kontroles. Ne velti pat daži premium ražotāji nolēmuši no skārienvirsmām atgriezties pie pogām un slēdžiem. Duster klimata kontrole pārvaldība ir vienkārša un galvu nelauzīs.

    Līdzīgi kā Škoda lepojas ar Simply Clever risinājumiem, arī Dacia ieviesusi YouClip aksesuārus, kas atvieglo braucēju ikdienu.

    Viedtālruņa turētājs, kas atrodas līdzās stūrei, planšetdatoru turētājs, kas stiprinās pie galvasbalstiem, āķi iepirkumu maisiem, papildu glāžu turētājs un citi aksesuāri. Daži no tiem lika apšaubīt to ilgmūžību ikdienas lietošanā, atgādinot dažādus nieciņus, ko autovadītāji mēdz pasūtīt no Aliexpress, taču jāatceras, ka šīs ir tikai papildu opcijas, ko standarta komplektācijā būs iestrādātas tikai stiprinājuma vietas. Turpretim jumta reliņi gan iemieso izturību un tos var salikt arī kā šķērsstieņus.

    Versijās ar mehānisko transmisiju viss ir kā ierasts, bet automātiskās transmisijas modifikācijā pārnesumus būs jāmaina ar pavisam kompaktu slēdzi, kas līdzinās Volkswagen modeļos izmantotajam risinājumam.

    Tāpat kā iepriekš, arī jaunajā Duster paaudzē Dacia iedrošina doties pie dabas un nakšņot tālāk no pilsētvides, piedāvājot Sleep Pack, kurā ietilpst gan telts, gan salonā saliekamā gulta. Šis ir aizraujošs risinājums, ko teju neviens cits zīmols šobrīd nepiedāvā. Ar to, cik ātri var šo telti salikt, vari iepazīties mūsu Jogger testā.

    Sēdeklis vairāku žurnālistu vērtējumos līdz šim bijis krosovera Ahileja papēdis, un ražotājs šo elementu 14 gadu garumā centies uzlabot. Jaunajā modelī vadītāja sēdpozīcija ir ērtāka, atvieglojot garāku distanču veikšanu, un ir sagaidāms, ka sēdekļa komforts tiks uzlabots arī turpmāk.

    Iepriekšējais Duster bija patiesi ietilpīgs auto, jo aizmugures sēdekļos varēja ievietot trīs bērnu sēdekļus vienu otram līdzās. Draudzīgā piecu pieaugušo kompānijā pamanījāmies pat apceļot Eiropu. Kurš šāda izmēra krosovers vēl to spēj? Arī jaunais Duster ir ietilpīgs, taču par tā maksimālajām kapacitātes spējām pārliecināsimies testa brauciena Latvijā. Kas attiecas uz bagāžnieka ietilpību, mantām atvēlēta 430 – 517 litru telpa.

    Duster pieejams četrās aprīkojuma versijās – Essential, Expression, Journey un Extreme. Pēdējās divas atšķiras ar savu imidžu. Kamēr Journey ir elegantāks, Extreme vairāk piemērots tiem, kuri vēlas doties piedzīvojumos nost no asfalta. Bāzes versijā iekļauts gaisa kondicionieris, kruīza kontrole, aizmugures distances sensori un seši gaisa drošības spilveni.

    Lai vieglāk būtu atšķirt priekšpiedziņas un pilnpiedziņas versijas, 4×4 modifikācijai ir nedaudz bravūrīgāks priekšējais bampers un par 10 mm augstāks klīrenss. Skatoties uz krosoveru no aizmugures, tas patiesi šķiet neierasti augsts. 217 mm klīrenss palīdzēs ne tikai mežā, bet arī ikdienas satiksmē, jo šķēršļu, bedru un citu apgrūtinājumu netrūkst. To novērojām arī Polijā, kur vienmēr remonta stadijā esošās automaģistrāles varējām pieveikt bez minstināšanās un ātruma samazināšanas. Mūsdienās vairums krosoveru ir zemāki, nekā pašiem braucējiem šķiet, taču Duster ir saglabājis savu augsto stāju.

    Tehnika

    Jaunā Duster pamatā ir CMF-B platforma, kurai ir centrālā loma Dacia industriālajā stratēģijā.

    Dacia arī turpmāk piedāvās benzīna un LPG gāzes kombināciju (100 ZS), kas sevi veiksmīgi apliecinājusi visa zīmola modeļu klāstā. Iepriekš ar šādu modifikāciju mums izdevās veikt pat 1300 km garu distanci bez papildu uzpildes. Divās tvertnēs kopumā var iepildīt 100 litrus – 50 litrus benzīna un 50 litrus gāzes.

    Dīzeļdzinējs no klāsta ir pazudis pavisam. Lai nu kur, bet Duster modelī šo veco laiku spēka agregātu vēl gribētos redzēt. Tā vietā tagad stājies 140 ZS jaudīgs pilnais hibrīda (full hybrid) dzinējs, kas aizgūts no Jogger. To veido četru cilindru 1,6 litru benzīna dzinējs (94 ZS) un divi elektromotori. Tāpat arsenālā pieejams arī 1,2 litru 3 cilindru benzīna dzinējs (130 ZS), kas savienojams ar 4×2 vai 4×4 piedziņu un ir par 10% ekonomiskāks nekā iepriekš, iegūstot vieglā hibrīda jeb mild hybrid priekšrocības.

    Braucot pilsētā, pilnais hibrīda dzinējs līdz 80% laika cenšas iztikt tikai ar elektrību.

    Braukšana ir patiesi neierasta, jo skaļā un rūcošā Duster vietā tagad varam ripot ar ko pavisam klusu.

    Straujāka paātrinājuma brīdī ierūcas benzīna dzinējs un AT transmisija nedaudz apjūk, kurš pārnesums būtu piemērotāks šādai steigai, taču kopumā šī sistēma šķiet pat inteliģentākā nekā vienā otrā konkurentā, kas ir divkārt dārgāks. Apvienojumā ar bedrainiem ceļiem piemēroto riepu profilu, tas mīksti slīd pāri nelīdzenumiem, ļaujot baudīt visai bezrūpīgu braucienu. Atskaitot sānu spoguļu radīto pretvēja troksni, Duster prot uzvesties arī uz šosejas.

    Ja benzīna agregāts pēc WLTP datiem patērē 5,5 l/100km, tad hibrīds ļauj ietaupīt aptuveni 0,5 litrus uz katriem 100 km. Ņemot vērā cenas starpību, ieguvums nešķiet liels, taču šī ir vienīgā versija, kurā pieejama automātiskā transmisija, padarot hibrīda modifikāciju pievilcīgāku. Uzņēmumiem, kuriem ir svarīgi autoparka CO2 rādītāji (šeit ir par 20% mazāk emisiju) vai privātpersonas, kas lielākoties brauc pilsētvidē, šī versija varētu būt izskatīšanas vērta.

    Cena

    Vai atceraties laikus, kad jauns Duster bija pieejams par 7990 eiro? Tas bija sen. Lai arī rumāņu krosovera sākumcena 14 gadu laikā ir dubultojusies, tas joprojām ir viens no vislētākajiem SUV tirgū.

    Jaunās paaudzes Duster pieejams no 17 690 eiro.

    Par to varēs iegūt 1,0 litra benzīna/gāzes versiju. Bāzes aprīkojumā (Essential) iekļauts gaisa kondicionieris, kruīza kontrole, aizmugures distances sensori un seši gaisa drošības spilveni.

    Lētākā pilnpiedziņas versija maksās, sākot no 22 490 eiro, bet labi aprīkota hibrīda modifikācija 25 790 eiro. Paredzams, ka visbiežāk pircēji varētu izvēlēties benzīna versiju ar priekšpiedziņu Extreme/Journey izpildījumā, kas maksā 22 290 eiro. Kā liecina pārdošanas rādītāji, tikai katrs ceturtais pircējs mūsu reģionā izvēlas pilnpiedziņas versiju, bet, piemēram, Polijā, šis 4×4 iegādājas vien 14% pircēju.

    Secinājums

    Augsts klīrenss, veiktspējīga pilnpiedziņa un rūpnīcā uzstādīta gāzes sistēma ir Duster stiprās puses, turklāt tagad tam pievienojas arī pavisam jauns dizains un modernākas tehnoloģijas. Jaunais Dacia Duster savā būtība joprojām ir tas pats vienkāršais un darba spējīgais krosovers, ko pircēji šo 14 gadu laikā iecienīja visa pasaulē. Dīzeļa nomaiņa pret hibrīda dzinēju daļai auditorijas būs nepatīkams jaunums, taču laiks nestāv uz vietas un lielajiem spēles noteikumiem nākas sekot arī Duster. Šajā cenu kategorijā tam joprojām nav konkurentu.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē