• Sportiskie SUV: kā ražotāji tajos apvieno pretstatus?

    Auto
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    18. novembris, 2022
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Toms Timoško
    Vai zinājāt, ka pirmās autosacīkstes notika 1894. gadā? Tas bija tikai dažus gadus pēc tam, kad pa ceļiem pirmo reizi sāka ripot pirmās mašīnas ar iekšdedzes dzinēju. Vēlme braukt pēc iespējas ātrāk auto jomā acīmredzot ir ieprogrammēta jau no pašiem pirmsākumiem, tāpēc nav pārsteigums, ka ražotāji visdažādākos modeļus cenšas padarīt pēc iespējas sportiskākus.

    Viena no jaunākajām tendencēm ir ātri un jaudīgi krosoveri ar augstāku klīrensu. Tas ir diezgan liels izaicinājums, jo teorētiski šāda tipa automobiļos iedvest sportiskumu nepavisam nav viegli, taču vairāki ražotāji jau ir pierādījuši, ka tas ir iespējams.

    Kā apvienot pretmetus?

    Ilgu laiku sportiskie un jaudīgie auto nav varējuši lepoties ar tādām īpašībām kā praktiskums, komforts un – vēl jo mazāk – ekonomiskums. Iemesli tam ir ļoti vienkārši: šādām automašīnām parasti bija divdurvju kupejas virsbūve un stingri noregulēta šasija, bet lielā jauda panākta, diezgan nežēlīgi dedzinot benzīnu. Šo iemeslu dēļ sportiskie modeļi varēja kalpot tikai kā otrais auto, jo tie neatbilda dažādajām cilvēku ikdienas vajadzībām. Tiem, kas ar šādu auto vēlējās doties garākā ceļojumā, nācās samierināties ar virkni neērtību.

    Taču 20. gadsimta 70. un 80. gados notika pavērsiens. Viens pēc otra tirgū parādījās tā sauktie karstie hečbeki – kompakti, bet praktiski, lēti un ekonomiski auto, un tai pašā laikā dinamiski un teicami vadāmi kā sporta auto. Savu vietu zem saules atrada arī jaudīgi un ātri vidējie sedani un universāļi. Šie modeļi pārsteidza ne tikai ar savu dinamiku, bet arī ar uzticamību, greznumu un praktiskumu.

    Jaunā tūkstošgade auto nozari atkal apgrieza kājām gaisā. Cilvēki arvien vairāk deva priekšroku SUV un krosoveriem ar lielāku klīrensu. Taču tāpat kā iepriekš potenciālie īpašnieki nereti līdztekus šādu modeļu ierastajām īpašībām meklēja arī sportiskumu.

    Ja runā par jaukām braukšanas izjūtām un sportiskumu, tad krosoveri tam nav pati vispiemērotākā platforma, jo ir vairāki klupšanas akmeņi. Viens no tiem saistīts ar mašīnas smaguma centru – tā kā ir lielāks klīrenss, virsbūve atrodas augstāk virs ceļa. Tāpat krosovers sver vairāk nekā citi virsbūves tipi. Neraugoties uz to, daži zīmoli ir atraduši veidus, kā pat tik ģimenisku virsbūvi padarīt azartisku.

    «Ja mērķis ir sportiska braukšana, tad divi svarīgākie kritēriji ir zems smaguma centrs un mazs svars, turpretī šiem auto galvenais uzsvars ir uz jaudu. Savukārt, lai nodrošinātu kaut kādu sportiskumu augsta klīrensa gadījumā, balstiekārta jāveido pārlieku cieta, attiecīgi tiek zaudēts komforts,» saka pieredzes bagātais autosportists un lietotu automašīnu pārdevēja «BRC Autocentrs» direktors Matīss Mežaks.

    Kaut arī teorētiski sportiskāka balstiekārta ikdienas maršrutos nebūtu patīkama, ražotāji tomēr ir neatlaidīgi un meklē arvien jaunus variantus, kā to mainīt. Lielāku stabilitāti un labāku reakciju nodrošina dažādi braukšanas režīmi un balstiekārtas stingrības pielāgošana braucēja vēlmēm. Jāpiebilst arī, ka sportiskajiem SUV ir pilnpiedziņa, kas tāpat uzlabo stabilitāti. Tas ir īpaši aktuāli Latvijā, kur autobraucējiem jātiek galā gan ar lietu, gan sniegu, gan nokritušām lapām, gan citiem pārsteigumiem uz ceļa. Protams, zemprofila riepas ietekmēs komfortu, taču to var kompensēt augstāks klīrenss.

    Šobrīd tirgū pieejami vairāki sportiskie SUV – «Audi SQ5», 390 ZS jaudīgais «Cupra Formentor VZ5», «Alfa Romeo Stelvio» versijas, azartiski BMW, «Mercedes-Benz AMG» apvidnieki un citi. Nevarētu teikt, ka tie visi ir vienādi un vienlīdz sportiski – katram ir savas nianses, savas stiprās puses, taču tie noteikti ir ātri un ļauj braukt smaidot.

    Eksperti norāda, ka sportiskie SUV cilvēkiem patīk ne tikai tāpēc, ka tie ir dinamiski, bet arī praktiskuma dēļ. Ja daudz laika tiek pavadīts, mērojot lielus attālumus, ar tiem droši var doties arī garākā ceļojumā un priecāties par salīdzinoši lielo vietu bagāžai, kā nebūs mazākos auto.

    Daži ražotāji šādiem modeļiem pievērš īpašu uzmanību. Piemēram, «SEAT Cupra» sportisko auto nodaļa, kas dibināta 1985. gadā un tagad darbojas kā atsevišķs zīmols, 2020. gadā laida klajā savu pirmo pašu izstrādāto sportisko SUV – «Formentor». Jaudīgākās versijas VZ un VZ5 attiecīgi ar 310 un 390 zirgspēkiem no 0 līdz 100 km/h paātrinās tikai 4,7 un 4,2 sekundēs. Tas ir rādītājs, par kuru nebūtu kauns pat sporta auto, nemaz nerunājot par SUV un krosoveriem.

    Sportisks SUV kā praktiska izvēle

    Arvien vairāk konkurējot ar tradicionālajiem hečbekiem, sedaniem un universāļiem, SUV piedāvā daudzpusīgas praktiskās īpašības, turklāt tam ir viena priekšrocība, ko novērtē ļoti daudzi – augstāka sēdpozīcija.

    “Protams, ne visi ātrie krosoveri ir fokusēti uz apļa laiku trasē. Šo modeļu klāsts ir jau pietiekami plašs, tāpēc ir iespējams atrast arī eksemplārus, kuros jauda ir apvienota ar komfortu,” norāda Matīss Mežaks.

    Sportisko apvidnieku cenas ir arī konkurētspējīgas, salīdzinot, piemēram, ar līdzīga izmēra ātrajiem hečbekiem. Jaunā «Audi S3 Sportback» hečbeka cena sākas no aptuveni 42 000 eiro, savukārt «Cupra Formentor VZ», kas ir par 10 centimetriem garāks un praktiskāks, pieejams jau no 38 900 eiro. Tiem abiem ir vienāds 2,0 litru benzīna dzinējs ar turbokompresoru un 310 zirgspēkiem, un tas savienots ar septiņu pakāpju automātisko pārnesumkārbu un visu riteņu piedziņu.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē