Pozitīvie gadījumi prasa ātru rīcību
Ikviens izglītības nozarē strādājošais cerēja, ka mācības klātienē bez pozitīviem vīrusa gadījumiem turpināsies pēc iespējas ilgāk, bet vienlaikus katra skola ir izstrādājusi t.s. Covid-19 protokolu, izvērtējot, kā rīkoties, kad kāds saslimst. Tas, kā katra skola rīkojas, atkarīgs gan no skolēnu skaita, skolotāju kapacitātes, ēkas ietilpības un izmēriem u.tml., taču ikvienai skolai tas prasa operatīvu rīcību un mobilizēšanos, jo šādas lietas nevar ieplānot. Nav zināms, kurā brīdī kādai klases nāksies pāriet uz attālinātajām mācībām, tāpēc nodarbības nākas pārplānot ļoti ātri. Ja karantīnā dodas mazāko klašu bērni, nepieciešams pārplānot arī mācību saturu, lai pie datora pavadītais laiks nebūtu pārāk liels. Vecāku klašu skolēniem stundu norise var palikt arī nemainīga. Bet abos gadījumos jāņem vērā, ka karantīnā esošo skolēnu grafiks jāpielāgo tam stundu sarakstam, kas turpina notikt klātienē. Plānošanas un loģistikas darbs lielākoties gultas uz direktoru vietnieku jeb mācību pārziņu pleciem, tāpēc noteikti jāuzteic viņu paveiktais- spēja ātri reaģēt un elastīgi pārplānot. Bet arī pedagogiem šis laiks pieprasa demonstrēt virtuozitāti elastībā un spējā pielāgoties- mainīt metodes, mainīt pastākļus, mainīt pieeju un spēt pozitīvi uz to visu raudzīties un iet pie bērniem ar prieku. Paužu apbrīnu, cieņu un pateicību ikviena pedagoga darba priekšā.
Neviens nav vainīgs
Runājot par iepriekš pieminēto Covid-19 protokolu, jāuzsver, ka ir būtiski ne tikai noteikt kārtību, bet arī to ievērot. Šis mācību gads viennozīmīgi pārbaudīs katras skolas elastību un spēju pielāgoties mainīgajām situācijām. Vēlos aicināt skolu vadības pārstāvjus un pedagogus domāt arī par komunikāciju un pozitīva klimata uzturēšanu gan pedagogu, gan skolēnu starpā.
Jāatceras, ka neviens nav vainīgs un nedrīkst pārmest cilvēkam, kuram gadījies saslimt. Tāda ir apkārtējā situācija – par kontaktpersonu var kļūt ikviens no mums.
Ja skolās sāksies “raganu medības”, tas nevienam nepalīdzēs, bet tikai sarežģīs situāciju un veicinās negācijas.
Vērojama lielāka vecāku izpratne par situāciju
Gadījumos, kad kādam skolēnam konstatēts Covid-19, saziņā ar vecākiem ļoti būtiski ir tieši ātrums. Protams, ir E-klase, bet praksē pārliecināmies, ka ātrajai informācijas sniegšanai lieliski darbojas arī katras klases WhatsApp grupas. Kopumā šogad vērojama lielāka vecāku izpratne par situāciju, skolas darba novērtējums un paļaušanās uz pedagogiem un skolu vadību. Lielākajā daļā jautājumu nav pretestības. Skaidrojot Covid-19 protokola noteikumu pieņemšanas argumentāciju un pamatojumu mūsu skolā redzam, ka vecāki izprot jautājumu par to, kāpēc bērniem jānēsā maskas? Tāpat arī vērojama paļaušanās uz skolas piedāvātiem rīcības modeļiem, organizējot mācību procesu attālināti gadījumos, kad kāds saslimst vai klase kļūst par kontaktpersonām. Apzināmies, ka mēs, tāpat kā skolas visur citur Latvijā, esam darījuši, mēģinājuši, kļūdījušies un pilnveidojušies aizvadītajā gadā, realizējot attālinātas mācības. Vecāki apzinās, kāda ir situācija, un atbalsta skolā ieviestos risinājumus. Tas ļoti palīdz un motivē gan vadību, gan pedagogus.
Izvērtēt bērnu veselības stāvokli
Ir būtiski apzināties, ka drošības pasākumu ievērošana nav tikai skolas, bet arī vecāku atbildība, tāpēc, katru rītu, pavadot bērnu uz skolu, rūpīgi jāizvērtē bērnu veselības stāvoklis. Ja bērns jūtas nevesels, vecākiem jāatceras, ka stāsts nav tikai par vienu skolēnu, bet skolā vienkopus ir liels cilvēku daudzums. Tas ir stāsts par kopīgu atbildību un kopīgu attieksmi. Vienota izpratne par situāciju palīdzēs mums pēc ilgāk mācīties klātienē.
Izbaudīt mācības klātienē
Aizvadot divas mācību nedēļas, varam redzēt, ka bērni pakāpeniski kļūst mierīgāki, lai gan sākotnēji vērojām, ka skolēni pēc mājās pavadītā gada septembri sākumskolas klasēs uzsāka ļoti dzīvespriecīgi, skaļi un aktīvi. Šobrīd daudzi no jauna mācās celt roku, uzklausīt, nerunāt vienlaicīgi. Arī vecākajās klasēs vērojams prieks par klātienes skolu, draugiem un “dzīvu” komunikāciju. Pedagogi liek lietā klātienes skolas metodoloģiju, un viss sāk ieiet ierastajās sliedēs. Domājams, ka arī vecāki priecājas par klātienes skolas iespējām. Tas sakārto un atvieglo arī viņu ikdienu, īpaši sākumskolā. Gan pedagogi, gan bērni, gan vecāki spēj pielāgoties apstākļiem, tāpēc atliek vien novēlēt izbaudīt iespēju mācīties klātienē un atbalstīt vienam otru.
Autore: Privātās vidusskolas “Patnis” direktore Agnese Pūtele