• Skaitlis skaitļa galā: ko panelī redz sporta auto vadītāji?

    Auto
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    4. janvāris, 2023
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Svarīgākos auto vadības procesus nu jau ir pārņēmusi elektronika, taču, lai tā darbotos, ir nepieciešami dažādi sensori. Tieši pateicoties tiem, pat ekonomiskās klases vadības bloki reģistrē visdažādākos dzinēja parametrus. Taču sportiskajos automobiļos šai ziņā ir kāda atšķirība – tajos šī informācija vadītājam tiek parādīta skaitļos.

    Precizitāti nodrošina papildu sensori

    Standarta auto modeļos riepu spiediena izmaiņas tiek noteiktas, apstrādājot no ABS sensoriem saņemtos datus un attiecīgi reģistrējot rotācijas ātruma atšķirības (riepai zaudējot gaisa spiedienu, samazinās riteņa diametrs un palielinās rotācijas ātrums). Dzesēšanas šķidruma vai eļļas spiediena sensori brīdinājums panelī iedegsies tikai tad, kad uzraudzītais parametrs pārsniegs noteiktu vērtību, tāpēc vadītājs tiks informēts tikai par pašu faktu. Šāda sistēma pilda savu funkciju, bet nav precīza.

    Lai iegūtu detalizētu informāciju, ir nepieciešami papildu sensori, kas sportiskās automašīnas padara arī nedaudz dārgākas. Svarīgākie parametri jaudīgo dzinēju gadījumā tiek norādīti precīzi – tas ļauj izvairīties no dārgās automašīnas bojājumiem. «Tāpēc sporta auto var būt pat divi sensori, kas uzrauga vienu un to pašu parametru: viens reģistrē robežvērtību un attiecīgi ieslēdzas, bet otrs sniedz precīzu informāciju skaitliskā izteiksmē,» skaidro auto entuziasts un Lietuvas autošosejas sacīkšu braucējs Vīts Bilinsks.

    Kad sāka palielināties sensoru skaits, sistēmas sāka darboties ātrāk un ekrāni kļuva labāki, jaudīgos sportiskajos auto ātri vien tika ieviesti arī displeji, kuros tiek attēloti sportiskas braukšanas režīmu dati. Tagad līdzās jau sen ierastajiem dzinēja šķidrumu parametriem parādījušies arī hronometri, jaudas un griezes momenta skala, kā arī pārslodzes grafiki. Tie parāda visu svarīgāko informāciju un ļauj arī vairāk eksperimentēt sacīkšu trasē.

    Interesanti, ka šādas informācijas attēlošanai nav vajadzīga nekādā dārgā tehnoloģija, tāpēc tā plaši tiek ieviesta ne tikai superauto. Tagad, braucot pa trasi pat ar Mercedes-AMG A45 S, var redzēt ātruma un bremzēšanas intensitātes līknes. Savukārt vienkāršākos karstajos hečbekos, piemēram, Ford Focus ST un Volkswagen Golf GTI, pieejami sporta režīma ekrāni, kur var ieraudzīt turbīnas spiedienu, kā arī eļļas un dzesēšanas šķidruma temperatūru.

    Ražotāji, kas īpašu uzmanību pievērš autovadītāja izjūtām trasē, piedāvā vēl interesantākus risinājumus. Piemēram, Hyundai i30 N modelī tiek rādīta akseleratora pedāļa pozīcija un spiediens bremžu sistēmā, savukārt Renault Megane RS var redzēt visu četru riteņu pagrieziena leņķus. «Pašlaik Porsche, BMW un citi sportisko auto ražotāji izmanto sensorus, kas sniedz vairāk datu. Dažos gadījumos tie pat rāda riepas temperatūru,» norāda Vīts Bilinsks.

    Vīts Bilinsks gan min arī to, ka ne visa informācija sportiska auto instrumentu panelī un centrālajā ekrānā ir vajadzīga. Piemēram, jaunajos BMW redzamā jauda un griezes moments. Pēc sportista domām, šie skaitļi vairāk ļauj padižoties draugu un paziņu priekšā.

    Tāpat Vīts piebilst, ka daži parametri patiešām svarīgi ir tikai tad, kad dodaties uz sacīkšu trasi. Akselerometrs, kas uzrāda pārslodzi paātrinājuma, bremzēšanas un pagriezienu laikā, ļauj vieglāk novērtēt saķeri – tad pēc riepu nomaiņas vai spiediena maiņas autobraucējs precīzāk zinās, cik liela pārslodze rodas, bremzējot konkrētā posmā vai veicot pagriezienu.

    Tad nu iznāk, ka braucējam pašam ir jānolemj, kas no auto instrumentu panelī vai ekrānā redzamā viņam patiešām ir svarīgi. Lūk, daži Vīta Bilinska ieteikumi.

    Svarīgi ir zināt gaisa spiedienu riepās

    Noderīgi ir uzraudzīt gaisa spiedienu riepās, jo atkarībā no temperatūras šis parametrs ļoti mainās. «Tas ir īpaši svarīgi sacīkšu trasē, jo pēc spiediena var precīzi novērtēt, vai riepas ir pietiekami sasilušas vai ne. Pamatojoties uz šo informāciju, var pieņemt pareizo lēmumu. Savukārt bez precīziem rādījumiem nākas apstāties un mērīt spiedienu, bet tas nav tik vienkārši un prasa daudz vairāk laika,» stāsta Vīts Bilinsks.

    Lielākajai daļai jaunu auto riepu spiediens tiek kontrolēts jau standartaprīkojumā, taču, ja vien tas nav apvidnieks, skaitliskā vērtība parasti netiek norādīta. Šādā gadījumā, ja spiediens ievērojami krītas, instrumentu panelī iedegas lampiņa, taču vadītājam pašam ir jāizlemj, cik nopietna ir problēma. To, vai stāties nost ceļa malā vai ne, daudzi tad izlemj pēc automašīnas uzvedības uz ceļa.

    «Ja rādījumus redz ekrānā, viss ir daudz vienkāršāk. Tas ir ērti arī ikdienā, jo riepu spiediens var samazināties arī tikai auksta laika dēļ, taču tas nav bīstami. Redzot precīzas izmaiņas, var pieņemt lēmumu braukt tālāk vai piestāt degvielas stacijā, lai to koriģētu līdz vēlamajam,» stāsta Vīts Bilinsks.

    Noderīgi ir dati par dzesēšanas un eļļošanas sistēmu

    Dzinēja datu attēlošana trasē ir ļoti svarīga, taču tā var būt noderīga ne tikai sacensībās. Autovadītāji, kuri bieži pārbauda mašīnas spēju robežas un uztur tehniku labā stāvoklī, ir pieraduši kontrolēt dzesēšanas šķidruma un eļļas temperatūru, eļļošanas sistēmas spiedienu un turbīnas darbību. «Karstā dienā, pat braucot pa pilsētu, eļļas temperatūra dažu konstrukcijas nianšu dēļ var ievērojami paaugstināties, piemēram, ja radiators uzstādīts ne tajā labākajā vietā. Laikus pamanījis šīs izmaiņas, autovadītājs var novērst motora bojāšanu,» skaidro sportists.

    Dzinēja dzesēšanas un eļļošanas procesa uzraudzība ir aktuāla jau kopš pirmajiem sporta auto. Lielākās izmaiņas pēdējos gados ir tās, ka dati vairs netiek sniegti analogā, bet gan digitālā formātā. Un tas attiecas ne tikai uz dārgo BMW M sēriju un Audi RS. Eļļas un dzesēšanas šķidruma temperatūra ir redzama arī jaunā sporta krosovera Hyundai Kona N instrumentu panelī.

    Noslēgumā ieteikums tiem, kuri apsver sava pirmā sportiskā auto iegādi, kaut sākot ar tā sauktajiem karstajiem hečbekiem, piemēram, Hyundai i30 N un Honda Civic Type R. Vīts iesaka izvēlēties jaudīgāko versiju ar vislabāko aprīkojumu. «Svarīgi ir ne tikai tas, ka jaudīgākais dzinējs dārgākajā versijā labāk izturēs agresīvu braukšanu un būs uzticamāks. Šāds auto būs aprīkots arī ar efektīvākajām bremzēm, platākajām riepām un sportiskai braukšanai nepieciešamiem aksesuāriem. Tas būs ļoti noderīgi gan trasē, gan arī ikdienas gaitās.»

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē