Lai izprastu pārmaiņas jauno automobiļu tirgū, nav nepieciešama detalizēta analīze. Pietiek pajautāt pašiem autobraucējiem, kuru viņi uzskata par savu sapņu mašīnu. Atbildēs bieži vien tiek minēti BMW X5, Audi Q8 un Porsche Cayenne. Un te nu kļūst skaidrs – papildus plašumam, komfortam un citām praktiskām īpašībām visiem šiem krosoveriem piemīt arī izteikti sportiskas iezīmes.
Eiropiešiem ir svarīgi, lai auto būtu ne tikai praktisks, bet lai braukt būtu arī patīkami. Tas pats tagad tiek gaidīts no pieprasītajiem modeļiem ar lielāku klīrensu. Ražotāji uz to reaģē, paplašinot šī tipa modeļu klāstu, tāpēc vairs nav nepieciešams tērēt 80 000 eiro, lai baudītu visas šīs priekšrocības.
Piemēram, CUPRA Formentor. Tā bagāžnieka ietilpība pārsniedz 400 litrus, salonā ir piecas sēdvietas un paātrinājuma laiks līdz 100 km/h ir mazāks par 5 sekundēm. Taču tas maksā zem 45 000 eiro, bet piedāvā unikālu praktiskuma un sportiskuma kombināciju.
Ir pieejami arī citi varianti, piemēram, Alfa Romeo Stelvio, taču tad jums būs vai nu jāpiemaksā gandrīz 20 000 eiro, vai arī jāsamierinās ar ievērojami mazāku jaudu. Porsche Macan tiek uzskatīts par vienu no vilinošākajiem piedāvājumiem tirgū, savukārt uzticīgie Audi un BMW pircēji var izvēlēties attiecīgi Q3 vai X4. Tomēr, ja vēlaties pašas sportiskākās šo modeļu versijas (un vismaz 250 ZS), maku nāksies atvērt ļoti plaši – šo modeļu cena ir 70 000 eiro.
Izskats var būt maldinošs
Kursors.lv auto eksperts Māris Gaugers norāda, ka sportiskums ir viens no galvenajiem elementiem, ko zīmolu mārketinga speciālisti bieži izmanto kā āķi jaunajiem modeļiem. Turklāt tas tiek darīts pat tad, ja automašīna nav īpaši dinamiska. Pievilcīgs ārējais dizains uzreiz negarantē, ka vadāmība būs satriecoša. «Dizaina elementi sportiska auto izskatā var būt tikai imitācija, kas nepilda nekādu reālu funkciju. Nereti tie aerodinamiku ietekmē pavisam niecīgi, lai arī vizuāli izskatās iespaidīgi,» stāsta Māris.
Kā piemēru šai ziņā var minēt jauno Alfa Romeo Tonale. Uzmanību piesaistošais krosovers izstaro sportiskumu, lai gan patiesībā ir diezgan gauss. Tas atspoguļojas arī Latvijas Gada auto konkursam pieteiktā auto tehniskajā specifikācijā: SUV sver aptuveni 1600 kg, un to darbina 1,5 litru motors ar 160 ZS jaudu. «Šis itālis no pūļa izceļas ar ļoti pamanāmu ārieni un ir paredzēts galvenokārt piedzīvojumus alkstošiem cilvēkiem. Tomēr 1,5 litru motors to noteikti neļauj saukt par sportisku auto. Fiziku apmānīt nav iespējams – ar 160 ZS veikli no vietas izkustināt 1,6 tonnas smagu mašīnu nevar,» saka Māris.
Taču ir arī labie piemēri, kad izskats ir lieliski piemērots raksturam. Vidēja izmēra pilsētas SUV segmentā izceļas tādi modeļi kā CUPRA Formentor un Porsche Macan.
«Piemēram, Formentor attaisno uz to liktās cerības. Protams, nevajag gaidīt, ka modernā tehnika nepakļausies fizikas likumiem – braucot ar Formentor, var just, ka smaguma centrs ir nedaudz augstāks. Tas arī nav pats vieglākais auto, taču ar motoru, kas attīsta vairāk nekā 300 ZS, paātrinājums ir diezgan nasks. Ar to pilnībā pietiek, lai veikli apdzītu vai vienkārši nedaudz izklaidētos uz piepilsētas ceļiem,» pieredzē dalās Māris.
Sportisko auto tirgus attīstās un mainās, taču ne visi patērētāji šīs pārmaiņas ir pieņēmuši vienlīdz labi. Māris atminas gadījumu ar Subaru. Lai konkurētu ar citiem C segmenta modeļiem, kompānija 2007. gadā laida klajā Impreza hečbeku. Taču zīmolam uzticīgie fani nespēja valdīt dusmas – viņiem Impreza asociējās ar leģendāro STI sedanu, un pilsētas mašīnas tēls tai nepavisam nederēja.
Aizstāj tradicionālo ģimenes auto
Mūsdienu patērētājiem svarīgāk par precīzu vadāmību un perfektu saķeri, uzņemot ātrumu, bremzējot un izbraucot līkumus, ir komforts, daudzpusība, palīgsistēmas un multimediju aprīkojums ar visām jaunākajām funkcijām. Labam auto neatkarīgi no dinamiskajām īpašībām ir jāietver tas viss un vēl vairāk.
Pircējiem, kas vēlas iegādāties sportiskus modeļus, nevajadzētu uztraukties par sliktāku komfortu, praktiskumu vai degvielas patēriņu, kas līdz šim bija raksturīgi šāda veida automobiļiem. Lielākajai daļai jaudīgāko versiju ir tā sauktie trases režīmi.
Audi šim nolūkam ir RS poga, BMW – M poga, bet CUPRA – X poga. «Pietiek nospiest šo pogu, un mašīna krasi mainās: balstiekārta kļūst stingrāka, stūres iekārta precīzāka, akseleratora pedālis atsaucīgāks un pārnesumu maiņa ātrāka. Šie režīmi ļauj arī izmantot motora maksimālo jaudu. Bet, ja jums ir nepieciešams vienkāršs ģimenes braucamais, vienkārši aktivizējiet komforta režīmu un lietojiet to kā parastu universāli vai krosoveru,» iesaka Māris.
Arī sportisko krosoveru gadījumā pircējiem nevajag samierināties ar kompromisiem. CUPRA Formentor, BMW X4 un Porsche Macan var attīstīt vairāk nekā 300 ZS, vienlaikus ļaujot ērti pārvadāt vismaz četrus ģimenes locekļus un visu viņu bagāžu.
Šai segmentā viss vēl tikai sākas
Vidējo sporta krosoveru segmentā, kas tiek uzskatīts par nozīmīgu jauno nišu, jau parādās pirmie unikālie modeļi. Piemēram, CUPRA Formentor izceļas ne tikai ar īpašu eksterjera dizainu un interjera stilu, bet arī ar sportiskāko raksturu, kas pieejams par vidējās klases cenu. Šī modeļa jaudīgā VZ Cup versija ar divlitrīgu 310 ZS benzīna dzinēju no 0 līdz 100 km/h ieskrienas 4,9 sekundēs, maksimālais ātrums ir 250 km/h, bet sākumcena – 43 300 eiro.
Salīdzinājumam: Porsche Macan S maksā 77 000 eiro, bet BMW X4 M40i – gandrīz 76 000 eiro. Formentor tuvākais konkurents, jaudīgākais Audi Q3 Sportback krosovers, maksā vismaz 50 000 eiro, taču tā 2 litru benzīna dzinējs attīsta tikai 245 ZS. Arī Audi krosovera dinamika ir pieticīgāka: paātrinājums līdz 100 km/h ilgst aptuveni 6 sekundes, bet maksimālais ātrums ir 235 km/h.
Sportisks pilsētas SUV ir neizbēgams auto evolūcijas posms. Pateicoties augstākai sēdpozīcijai, ērtākai iekāpšanai un drošības sajūtai, šo modeļu jaudīgākās versijas ir ļoti populāras un pārņem to tirgus daļu, kas iepriekš piederēja karstajiem hečbekiem, sportiskajiem sedaniem un universāļiem. «Pilsētas krosoveru segmentu arvien biežāk papildina to sportiskās versijas. Ir arī skaidrs, kāpēc tas notiek, – šie modeļi ir vienkārši daudzpusīgāki. Un visi arī labi saprot, ka reti kurš sportiskā krosovera vadītājs dosies uz sacīkšu trasi. Visos pārējos dzīves aspektos šis automobilis savu uzdevumu pilda perfekti,» rezumē Māris Gaugers.