Reprezentatīvais auto nodoklis juridiskām personām tiek piemērots gadījumos, kad vieglās automašīnas vērtība bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN) pārsniedz 50 000 eiro. Auto asociācijā norāda, ka saskaņā ar spēkā esošo likumdošanu nodokļu sistēmas priekšrocības tik dārgām automašīnām nav pieejamas, un gan par to iegādi, gan par ekspluatāciju nodokļu maksātāji drīkst atskaitīt priekšnodokli ļoti retos gadījumos, kas rada īpaši lielu papildu slogu uzņēmējiem, kuriem ir nepieciešams iegādāties automašīnas vairumā.
Liljē norāda, ka kopš 2014.gada automašīnu cenas ir piedzīvojušas ievērojamu kāpumu par kopumā 58%. Analizējot jaunu transportlīdzekļu cenu kāpumu aizvadītajos gados, viņš secina, ka 2021.gadā to ietekmēja Covid-19 pandēmija, automašīnu cenām kāpjot par 9%. Pērn savu ietekmi deva ne tikai pandēmijas radītās sekas, bet arī Krievijas sāktais karš Ukrainā, tāpēc 2022.gadā cenas jauniem transportlīdzekļiem palielinājās par 12%.
Kā skaidro asociācijā, Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati liecina, ka, vērtējot inflācijas kāpumu, Latvijā laika posmā no 2014.gada janvāra līdz 2023.gada janvārim, var secināt, ka kopējā inflācija precēm un pakalpojumiem ir kāpusi par 42,6%. Tāpat CSP dati rāda, ka inflācijas kāpums transporta patēriņa grupai laika posmā no 2015.gada janvāra līdz 2023.gada janvārim ir 36,9%.
Liljē pauž, ka arī prognozes par 2023.gadu nav pozitīvas – cenas varētu kāpt vēl par vismaz 8%, un cenu straujo kāpumu galvenokārt veicina izejmateriālu sadārdzinājums.
«Piemēram, metāla cenas kopš 2014.gada, kad pēdējo reizi tika paaugstināts reprezentatīvais auto nodokļa slieksnis, ir augušas par 78%, niķeļa – par 65%, alumīnija par 43%, savukārt gumijas – par 35%. Tāpat ir augušas arī automašīnu izgatavošanas izmaksas, piemēram, enerģijas cenu kāpums ir sasniedzis 83%, kamēr loģistikas izmaksas kāpušas par 150%,» norāda Liljē, skaidrojot, ka kopš Krievijas izvērstā pilna mēroga kara Ukrainā ir pārtraukta dzelzs, palādija un niķeļa iegāde no Krievijas, kas turpina apgrūtināt un sadārdzināt automašīnu izveides procesus.
Viņš arī uzsver, ka tādi ikdienas automobiļi kā, piemēram, «VW Passat B», «Škoda Kodiaq D», «Ford Galaxy», «Renault Trafic D», «Toyota RAV 4» un citi ir kļuvuši par luksus preci, kas nav adekvāti.
Auto asociācijā pauž, ka Latvijas uzņēmējiem tas nozīmē neizdevīgus risinājumus automašīnu iegādei standartizētā un novecojušā reprezentatīvā auto nodokļa sliekšņa dēļ. «Aizvien vairāk uzņēmēji meklē izdevīgākus risinājumus, reģistrējot automašīnu citās valstīs vai izvēloties pirkt nevis jaunus, bet mazlietotus automobiļus. Tāpat nesamērīgā sliekšņa dēļ tiek kropļota konkurence, pastāv milzu birokrātija un resursu minimāla atdeve. Rezultātā zaudētāja ir Latvijas valsts neiekasēto nodokļu dēļ,» skaidro Liljē.
Asociācijā arī norāda, ka vēl viena samilzusi problēma reprezentatīvā auto sliekšņa kontekstā ir fakts, ka, pārdodot luksusa klases automobili, reprezentatīvais nodoklis ir jāmaksā atkārtoti.
Liljē pauž, ka faktiski iegādātais automobilis nekad nezaudē savu reprezentatīvā automobiļa statusu, jo, saskaņā ar spēka esošo likumdošanu, reprezentatīvā automobiļa vērtību nosaka pēc tā iegādes vērtības vai grāmatvedības uzskaites vērtības visā automobiļa lietošanas laikā.
«Tas nozīmē, ka, pārdodot automobili, kuram jau vienreiz ir piemērots reprezentatīvais auto nodoklis, tāds tiks piemērots atkāroti un faktiski par automašīnu nodoklis tiks samaksāts dubultā, kas ir absurdi,» norāda Auto asociācijas padomes priekšsēdētājs.
Auto asociācijā arī norāda, ka pirms deviņiem gadiem pēc asociācijas iniciatīvas reprezentatīvā auto nodokļa slieksnis tika palielināts no iepriekš 2007.gadā apstiprinātajiem 35 000 eiro (25 424 latu) uz 50 tūkstošiem eiro. Pirms tam slieksnis nebija celts kopš 2007.gada.
«Šogad ir pienācis pats pēdējais laiks atkārtoti pārskatīt un likumiski sakārtot reprezentatīva auto nodokļa slieksni, faktiski domājot par tā atcelšanu, jo savulaik, apkarojot PVN shēmas, kas radās, cilvēkiem pērkot jaunus transportlīdzekļus, reprezentatīvā auto nodokļa slieksnis nu ir zaudējis savu nozīmi,» uzsver Liljē.