Reira ieskatā Latvijas iedzīvotājiem ir jāizrāda solidaritāte ar Ukrainu, kur katru dienu nogalina cilvēkus, kā arī jāiegulda līdzekļi savas valsts drošībā un aizsardzībā.
«Karš Ukrainai maksā cilvēku dzīvības, savukārt mums Latvijā tas izmaksās naudā, un sagādās Latvijas un arī visas Eiropas iedzīvotājiem vēl daudz neērtību. Degvielas cenas pieaugums pretstatā cilvēku dzīvībai un drošībai ir salīdzinoši maza neērtība,» norāda Reirs.
Viņš aicina saprast, ka valsts nevarēs kompensēt visas izmaksas. Ministrs uzskata, ka iedzīvotāju ieradumi mainīsies, un «cilvēki izskatīs makam un videi draudzīgākus mobilitātes veidus».
Jau ziņots, ka Saeima nolēma neiekļaut ceturtdienas sēdes darba kārtībā divus likumprojektus, kuros Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) Saeimas frakcijas deputāti kopā ar kolēģiem opozīcijā rosina samazināt akcīzes nodokli degvielai.
Sēdes darbā neiekļautos grozījumi likumā «Par akcīzes nodokli» un «Par atbilstības novērtēšanu» Saeima ierasti skata sēdē pēc nedēļas, tomēr par nākamās nedēļas sēdes darba kārtību vēl tiks lemts atsevišķi.
Debatēs pie frakcijām nepiederošs deputāts Vjačeslavs Dombrovskis norādīja, ka kolēģi noteikti ir pamanījuši degvielas cenu pieaugumu un zina, ka ne visiem Latvijas iedzīvotājiem ir transporta kompensācijas. Tā politiķis netieši norādīja uz pārējo iedzīvotāju atšķirību no deputātiem, kuriem nepieciešamības gadījumā ir iespēja saņemt transporta kompensāciju.
«Tas viss, protams, sit pa cilvēku makiem, bet ne tikai. Aug uzņēmumu izmaksas faktiski visās jomās. Līdz ar to ir pilnīgi neapšaubāmi, ka tas palielinās spiedienu, tas palielinās inflāciju kopējo faktiski gandrīz visām precēm un visiem pakalpojumiem,» grozījumu nepieciešamību pamatoja Dombrovskis.
Savukārt deputāts Krišjānis Feldmans (K) pauda, ka jau gaidīja, ka, sākoties karam un pieaugot visu energoresursu cenām, opozīcija iesniegs «populisma pilnu likumprojektu». Politiķis norādīja, ka pašlaik ukraiņi karo arī par mums un ka brīvība maksā naudu.
Feldmans skaidroja, ka īstermiņā jārēķinās ar cenu pieaugumu, līdz tās nostabilizēsies un tirgus sakārtosies. «Ir jāpalīdz tiem, kuriem ir visgrūtāk, pie tā strādā jau valdība. Lēmumi ir pieņemti, manuprāt, jau vakar,» uzsvēra koalīcijas politiķis.
Kā aģentūru LETA iepriekš informēja ZZS pārstāve Dace Kārkliņa, grozījumi iesniegti, lai reaģētu uz strauji pieaugošajām naftas cenām pasaules tirgos.
Izskatīšanai Saeimā iesniegtie grozījumi likumā «Par akcīzes nodokli» paredz samazināt akcīzes nodokli par 0,15 eiro par vienu litru pie nosacījuma, ka «Brent Crude» naftas cenas biržā pārsniedz 100 ASV dolārus par barelu. Piedāvātā akcīzes nodokļa samazinājuma rezultātā tiek prognozēts, ka mazumtirdzniecības cena samazinātos par 0,18 eiro par vienu litru, apgalvo ZZS pārstāvji.
Sagatavotie priekšlikumi ierobežos degvielas cenu kāpumu, amortizēs tā efektu uz iedzīvotāju pirktspēju un uzņēmumu izmaksām, paredz politiķi.
Papildus šiem akcīzes likuma grozījumiem ZZS virza arī izmaiņas, lai noteiktu, ka dīzeļdegvielu līdz 2023.gada 1.aprīlim ir atļauts realizēt bez pievienotas biodegvielas. Šāds priekšlikums sagatavots, lai par 0,10 līdz 0,12 eiro par litru samazinātu dīzeļdegvielas mazumtirdzniecības cenu, ko ietekmēs biodegvielas piejaukums. Šādas izmaiņas ir nozīmīgas uzņēmējdarbības, īpaši lauksaimniecības jomā, atzīmē ZZS pārstāvji.
Kā ziņots, sabiedrības iniciatīvu platformā «Manabalss.lv» 17 dienu laikā savākti nepieciešamie 10 000 iedzīvotāju paraksti iniciatīvai samazināt akcīzes nodokli degvielai.
Iniciatīvas autors Jānis Taube norāda, ka, līdzīgi kā, piemēram, Polijā, akcīzes nodokļa samazināšana degvielai būtu veids, kā kompensēt strauji pieaugušās degvielas cenas gala patērētājam. Viņš ir pārliecināts, ka degviela nav luksus prece.