Tehnika & brauciens
Tas, ka šāds auto ir nonācis līdz dīlercentru skatlogiem un ikvienam pieejams iegādei, jau ir liels brīnums. Vēl lielāki pārsteigumi atklājas, kad uzzinām, uz kādiem tehniskajiem pamatiem tas celts.
Priekšējā šasijas daļa ir saglabāta no esošā Yaris, taču aizmugurē izmantots risinājums, kādu redzam, piemēram, C-HR krosoverā. Tas nozīmē, ka atšķirībā no standarta Yaris, sportiskā versija aizmugurē izmanto neatkarīgo piekari.
Speciāli GR Yaris hečbekam Toyota izstrādāja pilnībā jaunu pilnpiedziņas sistēmu. Kas tāds zīmola darba sarakstā nebija redzams jau sen, taču šāds solis pilnībā attaisnojās. Japāņu hečbeks ieguvis patstāvīgu pilnpiedziņu, nevis – te pieslēdzam, te atslēdzam aizmugurējo tiltu – variantu, kā tas ir dažos hot hatch konkurentos. Papildus tam, pilnpiedziņu var regulēt pēc saviem ieskatiem. Normal režīmā (kas ir ugunīgāks par daža karstā hečbeka sporta režīmu) jaudas sadale ir 60:40 par labu priekšējam tiltam. Sport režīmā 70% jaudas tiks aizmugures tiltam, bet Track režīmā tiks iegūts perfekts 50:50 sadalījums.
Lai jauda tiktu maksimāli efektīvi izmantota līkumu izejās, GR Yaris var aprīkot ar priekšējo un aizmugurējo Torsen ierobežotas slīdes diferenciāli. Atšķirībā no standarta Yaris, sportiskā versija aizmugurē izmanto neatkarīgo piekari, savukārt priekšējie bremžu diski ir pat lielāki nekā Supra modelim – 356 mm.
Un tagad pats galvenais. GR Yaris pukstošā sirds ir 1,6 litru benzīna turbomotors, kas attīsta 261 ZS un 360 Nm.
Ja kādam tas nešķiet nekas iespaidīgs, tad tikai līdz brīdim, kad paskaitām motora cilindru skaitu. Viens, divi, trīs. Viss! Šis ir jaudīgākais trīscilindru turbokompresors, kāds šobrīd tiek izmantots sērijveida automašīnu ražošanā visā pasaulē.
Tam ir unikāls motora bloks, speciāli izstrādāti virzuļi un vienpakāpes lodīšu gultņu turbokompresors, lai samazinātu svaru un uzlabotu vadāmību.
Tiem, kuri vīpsnā par motora potenciālo resursu, der atcerēties, ka Toyota allaž ir lepojusies ar apskaužamu uzticamības reputāciju, turklāt uz GR Yaris attiecas 5 gadu vai 150 000 km garantija.
Toyota mārketingam šī ziema ir kā dāvana, jo sniegotās trases un citi spēļu laukumi deva iespēju pietiekami drošos apstākļos testa brauciena veicējiem izmēģināt GR Yaris spējas. Ņiprais agregāts savienots ar sešpakāpju mehānisko transmisiju. Otrais pārnesums šeit kalpo kā ugunsrobs un garantē fantastisku izklaidi pat 90 km/h robežās – auto klausa visām vadītāja kustībām, tas brutāli paātrinās, kontrolēti slīd sāniski un mežonīgi ātri prot apstāties. Platās riteņu asis palīdz 1280 kg smagajam hečbekam stabili turēties uz ceļa, savukārt, izmantojot rokas bremzi, sistēma automātiski atslēdz pilnpiedziņu, ļaujot veikt efektīvu iemetienu.
Spēlējoties ar braukšanas režīmu izvēlēm, varam pat noteikt, lai GR Yaris mūs priecē ar garām sānslīdēm vai tieši otrādi – veidotu maksimāli labu saķeri un uzrādītu maksimāli ātru apļa laiku. Tas ir labi, jo dod iespēju izklaidēties amatieriem, vienlaikus saglabājot potenciālu uzrādīt augstākos rezultātus profesionāla pilota vadīts. Standarta izpildījumā tas jau ir gatavs dažādām autosporta disciplīnām, taču jau šobrīd tam pieejami dažādi tehniskie uzlabojumi un modificēšanas iespējas, kas vēl vairāk audzē tā muskuļus.
Ņemot vērā to lietojamību arī ikdienā, atzīmēsim arī vidējo degvielas patēriņu. Mierīgā braucienā pa šoseju tas patērēs aptuveni 10 l/100km. Degvielas tvertne ir maza, tāpēc sportojot tas var būt arī 2–3 stundu jautājums, līdz nāksies atgriezties DUS.
Apskata turpinājums: