Priekšteči bija ietilpīgāki
Ģimenes vēlas ne vien ērti braukt, bet arī moderni izskatīties, tāpēc izvēlas modīgos SUV un krosoverus. Taču, ja paskatāmies uz praktisko pusi, nākas atzīt, ka tie piekāpjas spēkratiem, ko par piemērotākajiem ģimenei uzskatījām agrāk.
Piemēram, jaunākās paaudzes Volkswagen Tiguan lepojas ar 550 litru bagāžnieku, taču šīs pašas markas modelim Touran, kas bija ģimeņu iecienīts pirms 10 gadiem, bija 743 litri, plus vēl auto varēja aprīkot ar trešo sēdekļu rindu. Jaunā Passat bagāžas nodalījumā ir 690 litri, tomēr tas vairāk domāts uzņēmumiem, un Touran sen ir izņemts no ražošanas, tāpēc ģimenes izvēlas Tiguan.
«Ģimenēm var būt piemērotas dažādas automašīnas, jo ne jau vienmēr ir vajadzīgas visas sēdvietas un arī bagāžnieku ikdienā neviens nepiekrauj līdz griestiem. Taču, ja vadās pēc vispārpieņemtā, ka ģimenes mašīnā brauc 4 vai 5 pasažieri un aizmugurē jābūt vietai diviem bērnu ratiem, tikai retais krosovers spēj turēt līdzi klasiskajiem modeļiem,» skaidro žurnāla Profi Latvija redaktors un Latvijas Gada auto tiesnesis Guntars Pulss.
Vēl viens piemērs ir minivenu pionieris Renault Espace, kas, mainoties pieprasījumam, ir kļuvis par krosoveru. Tā 581 litra bagāžnieks šķiet itin prāvs, taču tas ir krietni mazāk par 660 litriem, kas bija iepriekšējai paaudzei, kurā turklāt trešajā rindā varēja dabūt pilnvērtīgus, nevis rūķu sēdeklīšus.
«Krosoveru problēma ir proporcijas, kas aizgūtas no visurgājējiem un kas virsbūvi stiepj uz augšu, nevis gareniski. Lai izskatītos smuki, ražotāji saīsina aizmugurējo pārkari, kas samazina arī iekštelpu. Universālis tomēr iznāk ietilpīgāks, jo ir garāks. Taču lūzums ir noticis arī šajā jomā – jaunās paaudzes Hyundai Santa Fe ir izstiepta aizmugure, un, pateicoties tam, šis auto apvieno labāko gan no SUV, gan universāļa,» stāsta Guntars Pulss.
Ar telpu vien nepietiek
Piektās paaudzes Hyundai Santa Fe patiešām izceļas ar netradicionālu dizainu. Tam ir izteiksmīgāki stūri, un tieši šajā aspektā arī slēpjas burvība: šāds virsbūves profils rada vairāk telpas nekā citi virsbūves veidi. Līdz ar to jaunajā Santa Fe var ērti sēdēt 7 pasažieri, bet piecu sēdvietu konfigurācijā bagāžnieks sasniedz 725 litrus.
Žurnālisti no britu izdevuma What Car?, kuriem jau ir bijusi iespēja izmēģināt jauno Santa Fe, bija pārsteigti par platajām durvīm, kas būtiski atvieglo iesēšanos trešajā rindā, un secināja, ka šis modelis ir ietilpīgāks nekā citi septiņvietīgie SUV. Vēl vērtētāji uzsvēra arī citas dienvidkorejieša priekšrocības, tādas kā ērtā sīklietu glabāšana un moderno tehnoloģiju pārpilnība.
«Liela loma ir arī aprīkojumam. Manuprāt, mūsdienīga ģimenes auto aizmugurē vajadzētu būt USB uzlādes ligzdām un, vēlams, apsildāmiem sēdekļiem. Savukārt vadītājam, kuru ar visdažādākajiem jautājumiem mēdz bombardēt mazie pasažieri, ļoti svarīga ir vienkārša sistēmu vadība,» spriež Guntars Pulss.
Hyundai Santa Fe un tā radinieks Kia Sorento savā klasē teju bez sāncenšiem ir valdījuši jau ilgi. Izmēra ziņā tie konkurē ar lielākajiem premium SUV, bet cenas ziņā – ar vidējo klasi. Pieprasījuma pamatā bijusi arī uzticamībai – Hyundai saviem SUV dod 5 gadu garantiju bez nobraukuma ierobežojuma. Tagad gan abiem ir uzradies konkurents. Žurnālisti un eksperti ļoti slavē daudzpusīgo Škoda Kodiaq, taču tas arī viss – klasisko lielo ģimenes SUV segments joprojām ir mazs.
Guntars Pulss norāda uz vēl vienu svarīgu iezīmi. «Ģimenes auto gadījumā ar labu ietilpību nav gana. Ir nepieciešama arī laba gaita, kas apvieno komfortu un virsbūves svārstību kontroli, lai nav tā, ka kādam iekšā kļūst slikti.»
Ģimenei sportiskums ir otršķirīgs
Krosoveri nereti tiek veidoti ar pacietu gaitu un zināmām sportiskām iezīmēm. Bet vai tas patiešām ir nepieciešams ģimenes automašīnai?
Krosoveri tiek radīti uz vieglo auto platformām. Tas dod vairāk modifikācijas variantu un ļauj improvizēt ar pielāgošanos. Tiesa, arī šeit neiztiek bez sarežģījumiem. «Piemēram, Volkswagen Tiguan ir veidots uz MQB Evo platformas, kura kalpo arī Volkswagen Golf, Škoda Octavia un citiem vieglajiem modeļiem. Lai, palielinot klīrensu un paaugstinot smaguma centru, neciestu vadāmība, nākas izvēlēties cietāku balstiekārtu, bet tas daļai cilvēku var nepatikt,» skaidro Guntars Pulss.
Citi lasa
Protams, konstruktori panāk līdzsvaru starp komfortu un vadāmību, tomēr vienas platformas auto brauc diezgan līdzīgi. «Manuprāt, būtu labāk, ja ražotāji vadāmību un gaitas īpašības pielāgotu tam, kādu tipu un zīmolu pārstāv modelis un kādai auditorijai tas adresēts,» piebilst Guntars.
Hyundai Santa Fe ir izstrādāts uz modulārās platformas N3, taču tā ir paredzēta lieliem, uz komfortu orientētiem modeļiem. Britu žurnāls What Car?, kas testēja jauno Santa Fe, slavēja komfortu, lai gan auto ir 20 collu diski. Pēc viņu domām, tas pietiekami labi turas pagriezienos, un tik lielai baržai ir lieliski piemērots konstruktoru izvēlētais lēni un viegli strādājošais stūres mehānisms – ar to ir ļoti viegli vadīt lielu auto pilsētā.
Pēc žurnālistu domām, labākos un ērtākos lielos ģimenes SUV, protams, ražo premium klases zīmoli. Tomēr tiem ir arī atbilstoša cena. Tāpēc ģimenēm nereti nākas iziet uz kompromisu, jo pilnvērtīgi lielo ģimenes SUV vērtības iemieso tikai daži auto.