• Porsche 917 īpašā jubileja un 7795 ZS jaudīga izstāde!

    Aktuāli
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    12. marts, 2019
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Porsche media
    Porsche 917 — viena no spēcīgākajām sērijām, kāda jebkad ir saražota Štutgartes Cufenhauzenē, — šogad svin 50. jubileju. Līdz šim visslavenākais sacīkšu automobilis debitēja Ženēvas autoizstādē 1969. gada 12. martā, un Porsche muzejs svin šī izcilā sasnieguma dzimšanas dienu ar plāniem pašu pirmo jebkad izgatavoto 917 atjaunot sākotnējā stāvoklī, kādā tas bija atklāšanā pirms 50 gadiem.

    Laika gaitā 917–001 ir bijis pakļauts dažādām pārmaiņām. „Mūsu pieeja klasisko automobiļu autentiskai sagatavošanai pēdējo desmit gadu laikā ir ievērojami mainījusies,” paskaidro Porsche muzeja direktors Ahims Stejskāls. Restaurējot automobiļus no uzņēmuma vēsturiskās kolekcijas, muzejs piešķir lielu nozīmi oriģinālo materiālu saglabāšanai un ņem vērā ar eksponātiem saistīto vēsturi.

    Izmēģinājumu un reprezentācijas automobiļa 917–001 vēsture

    917–001 iezīmēja 917 nepārspējamās sacīkšu automobiļa karjeras sākumu. Ceturtās grupas sporta automobilis 917–001, kas bija izstrādāts, lai plūktu laurus Lemānas 24 stundu sacīkstēs un uzvarētu zīmolu pasaules čempionātos, bija pirmais no 25 automobiļiem, kas bija jāuzbūvē atbilstīgi veida apstiprinājuma prasībām. Projekta galvenais konstruktors bija Hanss Mecgers. Viņš bija atbildīgs ne tikai par divpadsmit cilindru motoru, bet arī par visu automobili kopumā.

    Kad 917–001 tika pirmo reizi demonstrēts Ženēvā 1969. gada martā, tā virsbūve bija balta ar zaļu priekšdaļu, savukārt demonstrēšanai Starptautiskajā autoizstādē Frankfurtē tajā pašā gadā automobilis bija ieguvis jaunu izskatu — pārkrāsots baltā un oranžā krāsā. Kad Porsche vēlāk paziņoja par sacīkšu darbības nodošanu „J. W. Automotive Engineering” komandai, ko vadīja brits Džons Vaijers, 917–001 atkal tika izmantots par reprezentācijas automobili un no jauna pārkrāsots ASV naftas uzņēmuma un sponsora „Gulf” zīmola krāsās: gaišzilā un oranžā.

    Pēc pirmās pārliecinošās uzvaras Lemānas 24 stundu sacīkstēs Hanss Hermanis un Ričards Atvuds 1970. gada septembrī pārstrādāja 917–001 par versiju ar īsu pakaļgalu. Kad 1970. gada oktobrī 917–001 tika nodots Zalcburgas Porsche, tas bija Lemānas sacīkšu uzvarētāja krāsās, un tam bija piešķirts 23. starta numurs.

    917–001 restaurācija tā sākotnējā 1969. gada stāvoklī

    Vairāk nekā gadu muzeja mehāniķi, bijušie tehniķi un inženieri no Cufenhauzenes un Veisahas, kā arī vēstures arhīvi un partneruzņēmumi strādāja pie šī oriģinālā 917 restaurācijas. Jau no paša sākuma projekts bija sevišķi sarežģīts daudzo pārveidojumu dēļ, kas auto tika veikti laikā, kad tas bija izmēģinājumu un reprezentācijas automobilis. Galvenais uzdevums bija automobiļa oriģinālo materiālu saglabāšana un atkārtota izmantošana, kur vien tas bija iespējams un tehniski īstenojams.

    It sevišķi restauratori vadījās pēc pārbaudēm, kurās, izmantojot materiālu analīzi un salīdzinot ar vēsturiskajiem rasējumiem un fotogrāfijām, varēja noteikt, kuri virsbūves materiāli ir oriģināli un lietojami atkārtoti. Izmantojot šo pieeju, virsbūves priekšdaļas un pakaļdaļas detaļas tika rūpīgi atjaunotas ar vismodernāko 3D tehnoloģiju un saskaņā ar oriģinālās konstrukcijas rasējumiem. Ar oriģinālo dokumentu palīdzību tika atjaunota arī alumīnija karkasa pakaļdaļa. Tieši pēc 50 gadiem 917–001 tiks izstādīts Porsche muzejā, atjaunots tā sākotnējā stāvoklī, kāds tas bija 1969. gadā.

    Nepārspējams pārākums motorsportā un turbotehnoloģijas etalona noteicējs

    917 panākumi ir leģendāri. Jau pašā pirmajā sacensību gadā automobilim izdevās gūt uzvaru kopvērtējumā tūkstoš kilometru sacīkstēs Celtvēgā, Austrijā, 1969. gadā. 1970. gadā Hanss Hermanis un Ričards Atvuds guva kāroto uzvaru Lemānas kopvērtējumā, kas bija lielākais panākums motorsportā, kādu Porsche līdz tam bija sasniedzis, un ko Dr. Helmuts Marko un Gijss van Lenneps atkārtoja 1971. gadā.

    Pēc 917 tālākas pilnveides par turboversijām 917/10 un 917/30 ar vairāk nekā tūkstoš zirgspēku jaudu Džordžs Folmers un Marks Donohjū spēja izvirzīties priekšgalā Ziemeļamerikas CanAm sacīkšu sērijās attiecīgi 1972. un 1973. gadā. Šie Porsche modeļi izrādījās nepārspējami arī šo sacīkšu Eiropas analogā Interserie. Šīs turbotehnoloģijas pārveidota versija tika atkal izmantota mazliet vēlāk Porsche sērijveida automobilī, kad 1974. gadā tika izstrādāts 911 Turbo.

    Speciālā izstāde Porsche muzejā

    No 2019. gada 14. maija līdz 15. septembrim Porsche muzejs godinās 917 piecdesmito gadadienu ar plašu speciālo izstādi, kam dots nosaukums „Ātruma krāsas — 50 gadu 917”. Kopumā tiks demonstrēti 14 eksponāti, tostarp desmit 917 modeļi ar kopējo jaudu 7795 ZS. Par godu pirmajai uzvarai Lemānā 1970. gadā Porsche muzejs pirmo reizi parādīs publikai 917 konceptauto.

    Sarkanbalto izstādes automobili izstrādāja maza konstruktoru un inženieru grupa, taču ar Porsche iekļūšanu FIA Pasaules izturības čempionāta (WEC) LMP1 kategorijā šis modelis palika tīrs konceptauto. Īpašo izstādi, kas ietver šāda veida sarīkojumā lielāko zirgspēku kopsummu, vainagos sacīkšu plakātu un nelielu tehnisko eksponātu izlase. Atzīmējot jubileju, arī muzeja veikals piedāvās iegādei 917 preču klāstu, tostarp rozā barbekjū priekšautu, ko iedvesmojis oriģinālais 1971. gada 917/20 ar iesauku Rozā cūka. Turklāt, lai atzīmētu 917 jubileju, uzņēmuma izdevējs Porsche muzeja redakcija izlaidīs grāmatu.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē