Disku mode
Sekojot modes tendencēm, praktiskie apsvērumi paliek otrajā plānā. To tieši var attiecināt uz mūsdienu vienu no šo laiku populārākajiem tūninga virzieniem – strečotajām (no angļu val. – stretched) jeb izstieptajām riepām. Šīs tendences aizsākumi meklējami Beļģijā un Vācijā, kur, līdzīgi kā Latvijā, likums nosaka, ka riepa nedrīkst izvirzīties ārpus riteņu arkām. Lai varētu braukt ar lielizmēra diskiem un riepas iekļautos arkā, uz platajiem diskiem tika uzstiepta šaura riepa.
Ja izvērtējam estētisko pusi, tad videorullīšos un fotogrāfijās izstieptā gumija izskatās visai interesanti, tomēr ne visi apzinās, ka šādi eksperimenti būtiski ietekmē ne vien auto gaitu un vadāmību, bet arī drošību. Šīs riepas nespēj izturēt tik lielu slodzi kā standarta risinājumi. Tas attiecas ne vien uz automašīnas un pasažieru svaru, bet arī uz bremzēšanu, ceļa bedrēm un līkumiem u. c. spēka ietekmēm.
Ieguvumi
Galvenais ieguvums nenoliedzami ir izskats, kas vismaz paša vadītāja acīs auto padara vizuāli baudāmāku un pievilcīgāku. Lai arī pastāv uzskats, ka platākas riepas būtiski uzlabos auto vadāmību, jo saķeres laukums ir lielāks nekā mazāka diametra riepām, šis apgalvojums ir tikai daļēji patiess. Atšķirībā no ziemas perioda, kad šaura riepa nodrošina labāku saķeri dziļā sniegā un rada mazāku akvaplanēšanas risku, vasarā platās riepas ir iecienītākas.
Tiem, kuri plāno doties bezceļos un nevar izšķirties starp platu un šauru riepu, svarīgākais būs paša diska diametrs – jo lielāks, jo vairāk šķēršļiem tiksiet pāri. Šauras riepas labāk izspiedīs ārā zemes mīksto virskārtu, nodrošinot saķeri ar noturīgo slāni, bet platās riepas palīdzēs tad, ja zeme ir mīksta, tādējādi radot mazāku spiedienu uz segumu.
Praktiskā puse – daudz trūkumu
Auto industrijā bieži vien lielāks nozīmē dārgāks – riepas un vieglmetāla diski nav izņēmumi. 15 vai 16 collu diski kombinācijā ar riepām vairumam vieglo auto tiek uzskatīti par piemērotāko ziemas komplektu, taču vasarā 17 collu diametru mēdz pat saukt par mazu. Cenšoties iestutēt maksimāli lielāko riepu arkā, mēs uzreiz neaprēķinām, ka, piemēram, R18 riepa var maksāt pat uz pusi dārgāk nekā tā paša modeļa R16. Tas nozīmē, ka četrkārtīgi varat pārmaksāt tikai par riepām vien, it īpaši, ja savam auto vēlaties runflat riepas.
Papildus lielās riepas var būt ne vien skaļākas, bet tās radīs papildu slodzi dzinējam, kas var palielināt degvielas patēriņu par 10%, bet 0–100 km/h ieskrējienu par 4%.
Vienkāršiem vārdiem sakot – auto izskatīsies sportiskāks, bet kļūs lēnāks! Braukšana ar neatbilstošām riepām būs gan īsts pārbaudījums jūsu mugurai, gan balstiekārtai. Atsakoties no biezāka profila gumijas, ceļa nelīdzenumus riepa vairs nespēs amortizēt, tāpēc balstiekārtas elementi uzņems lielu daļu triecienus. Nedrīkst aizmirst arī stūres sistēmu, kas lielāko riteņu griešanai tiks pakļauta papildu slodzei. Lielākai riepai būs nepieciešams arī lielāks bremzēšanas spēks, lai auto apturētu. Tas, kā noprotams, samazinās bremžu sistēmas resursus.
Arī rokām būs jāpasvīst, jo uz Latvijas ceļiem bieži sastopamajās risēs, ko gadu gaitā radījuši pārkrautie baļķvedēji, mašīnai būs tendence lēkāt no vienas puses uz otru. Aizmugures piedziņas automašīnām īpaši aktuāla būs akvaplanēšanas problēma. Jāņem vērā, ka, uzstādot neatbilstoša izmēra riepas, spidometra rādījums var atšķirties no faktiskā braukšanas ātruma.
Ikdienā tas varētu nešķist liels mīnuss, taču var gadīties skaidroties ar Ceļu policiju vai maksāt fotoradaru sodu. Nestandarta riepu izmēru negatīvi uztvers auto elektronika – sākot ar ABS sensoriem līdz kruīza kontrolei, kas nereti nestrādās, jo tiks uztverta kļūda par riepu neatbilstību ražotāja norādījumiem.
Izvēloties lielākus diskus, palielinās arī riepu izmērs, taču līdz ar to samazinās arī riepas borts. Izstiepjot nelielo bortu vēl vairāk, lielākā ātrumā iebraucot bedrē, šāds solis var izraisīt gumijas materiāla deformāciju, kas potenciāli liek zaudēt kontroli pār auto. Izvēloties nepareizu diametru kombināciju, asākos līkumos vai dziļās ieplakās riepa atspiedīsies pret auto spārniem, bojājot gan gumiju, gan auto virsbūvi. Ja laikus problēma netiks novērsta, tad riepa var pārrīvēties un atdalīties no diska.
Ja izvēlamies izmainīt riteņu ģeometriju, koriģējot to sagāzumu, būs jārēķinās ar palielinātu riepu nodilumu.Iekļūstot ceļu satiksmes negadījumā, citi iesaistītie auto var vērsties pret jums ar prasību par neatbilstoša izmēra riepām. Tas attiecīgi var ietekmēt arī apdrošinātāju lēmumu, izmaksāt atlīdzību vai ne, kā tas līdzīgi notiek, ja nav sezonai atbilstošas riepas vai nav pietiekams protektora dziļums. Iekrist uz vairākiem tūkstošiem eiro zaudējumiem tikai izskata dēļ – tas nebūtu prāta darbs.
Ko darīt, ja nav pārliecības par nepieciešamo izmēru? Internetā pieejams neskaitāms daudzums kalkulatoru, kuros var izrēķināt riepu izmēru un diska diametra saderību un nonākt līdz maksimāli labākajam rezultātam.
Rezumējums
Labāk tomēr ievērot ražotāja ieteiktos riepu un disku izmērus, pēc iespējas pietuvinoties zelta vidusceļam. Svarīgi neaizmirst arī par atbilstošu riepu spiedienu.