Leitnera un Ērenpreisa velosipēdi
Latvija ir nozīmīgs punkts velosipēdu ražošanas kartē – te tapis pirmais velosipēds visā cariskajā Krievijā. Tas radīts Kuldīgā dzimušā vācbaltieša Aleksandra Leitnera darbnīcā Rīgā 1886. gadā. Aleksandrs bija apķērīgs puisis, paguva pamācīties precīzo instrumentu fabrikā Ženēvā, pēc tam Lionā un Koventrijā, tad atgriezās Rīgā un atvēra savu darbnīcu Ģertrūdes ielā. Pirmie tapa velosipēdi ar lielu priekšējo un mazu aizmugurējo riteni, pēc tam jau tapa modernāki – visi ar firmas zīmi Rossija. Velosipēdi bija populāri un starptautiski novērtēti. Taču sākās karš, un Leitnera fabriku evakuēja uz Harkovu. Leitnera velosipēdu fabrikā tapa arī pirmais motocikls cariskajā Krievijā, un te sāka ražot arī nelielus automobiļus.
Pēc tam tapa citas ražotnes, taču vispopulārākā kļuva Gustava Ērenpreisa velosipēdu fabrika – Brīvības ielā pie Gaisa tilta tapa sieviešu un vīriešu divriteņi un divriteņi armijas vajadzībām. 1940. gadā Ērenpreisa ražotne bija kļuvusi par lielāko velosipēdu ražotni Baltijā. Pēc okupācijas ražotni denacionalizēja un pārdēvēja par Sarkano zvaigzni. Gustavs Ērenpreiss 1944. gadā devās bēgļu gaitās un apmetās Vācijā, kur sāka ražot taupības krāsniņas.
Citi lasa
Informācijas avoti – lb.lv, laima.lv, laikmetazimes.lv, erenpreiss.com.