Aizvien biežāk gados jauni cilvēki izvēlas produktus ne tikai pēc cenas vai modes dēļ, bet arī pēc to ietekmes uz vidi un ražošanas ētiskajiem standartiem. Saskaņā ar tirgus tendenču uzņēmuma Exploding Topics 2024. gada datiem gandrīz katrs otrais Z paaudzes pārstāvis (dzimuši 1996–2012) iepērkoties ņem vērā produkta ekopēdu. Tas attiecas ne tikai uz ikdienas precēm, bet arī uz digitālajām tehnoloģijām un personīgo transportu.
Respektējot to, ka jaunajiem planēta rūp vairāk nekā vecajiem, autoražotāji arvien biežāk apņemas ievērot ilgtspējīgas prakses principus. Tas nozīmē pārtraukt iekšdedzes dzinēju izstrādi, saudzēt resursus, pievienoties okeānu attīrīšanas iniciatīvām, izmantot pārstrādātus materiālus, pilnveidot digitalizāciju un optimizēt ražošanas procesus.
Vai cilvēki reāli apzinās vides problēmas?
Domājams, daļai cilvēku patiesi rūp ilgtspēja, bet citi vienkārši seko modei. Tomēr pat līdz galam neizprastas rūpes par planētu ir labas, jo jebkura kustība pretī atbildībai ir solis pareizajā virzienā.
«Z paaudze lielu uzmanību pievērš produkta ietekmei uz vidi. Tas var būt tāpēc, ka jaunajiem cilvēkiem patiesi rūp daba. Bet var būt arī tāpēc, ka viņi vēlas izskatīties pareizi un gūt atzinību sabiedrībā. Lai kā arī būtu, tendence rūpēties par ekoloģiju, visticamāk, tikai pastiprināsies,» domā Agris, Latvijas vadošā auto vēstures servisa AutoDNA vadītājs.
Tomēr šajā plūsmā mēdz ielavīties arī liekulības elements. «Daži Z paaudzes pārstāvji var dedzīgi protestēt pret strādnieku ekspluatāciju, bet tajā pašā laikā bez sirdsapziņas pārmetumiem izmantot Ķīnā ražotus telefonus un neredzēt to, ka šīs abas lietas neiet kopā. Viņi var piedalīties mītiņos pret klimata pārmaiņām, bet tūlīt pēc tam aiziet un nopirkt lētus pēdējā brīža lidojumus trīs dienu atvaļinājumam ārzemēs. Un atkal – sajūta, ka te ir pretruna, viņos nerodas,» Agris norāda.
Tomēr viņš nedomā, ka šādus cilvēkus vajadzētu nosodīt, jo uzskata, ka vispareizāk ir tad, kad ilgtspējas dēļ necieš personīgā labklājība. «Vienkārši ir jāapzinās, ka šī tēma ir visai duāla.»
Sarežģīta spēle, kurā uzņēmumiem jāatrod gudrs risinājums
Diskusija par ilgtspēju sabiedrībā vēršas aizvien plašāk, un tas rada spiedienu uz uzņēmumiem, liekot kaut ko darīt lietas labā. Rezultātā termins ilgtspēja kļūst arvien nozīmīgāks gan zīmolu stratēģijā, gan jo īpaši komunikācijā.
«Protams, ilgtspēja var būtiski palielināt ražošanas izmaksas, kas padara dārgāku gala produktu, kas savukārt mazina tā pievilcību cilvēku acīs. Tāpēc uzņēmumi šai ziņā spēlē tādu kā šahu ar apstākļiem, kurā viņiem ir jāveic ļoti gudri gājieni,» Agris skaidro.
Apzinoties ilgtspējas nozīmi, zīmoli arvien vairāk orientējas uz gados jauniem cilvēkiem.
Piemēram, Hyundai Motor Europe savā komunikācijā uzsver, ka ir vērsts uz Z paaudzi – pirmo pilnībā digitālo paaudzi, kurai nāksies dzīvot jau reāli citādā klimatā. Arī citas kompānijas, piemēram, Tesla, BMW, Audi, Volvo un Ford, savos paziņojumos par prioritāti izvirza jauno paaudzi, uzsverot elektrifikāciju, tehnoloģijas, individualitāti un dizainu – elementus, kas dziļi rezonē tieši Z paaudzē.
Dažādas iniciatīvas
Jo tālāk, jo biežāk mēs dzirdam par dažādām iepriekš neiedomājamām iniciatīvām. Piemēram, Hyundai partnerība ar organizāciju Healthy Seas, kas cīnās pret okeānu piesārņojumu – tā aizsargā ekosistēmas un izglīto jauniešus par vides saglabāšanu. Pateicoties šai partnerībai, tiek īstenoti ūdens attīrīšanas projekti, lai no okeāna izceltu pamestus zvejas tīklus un citus atkritumus.
Savāktie tīkli tiek pārstrādāti jaunā materiālā – Econyl jeb neilona diegā, ko vēlāk izmanto automašīnu polsterējumā.
Plastmasas pudeles un citi atkritumi pārtop par salona detaļām, piemēram, par bagāžnieka apdari un rokturiem – un tā kaitīgi atkritumi pārvēršas par skaistām un noderīgām lietām.
Līdzīgu partnerību ir izveidojuši arī vairāki citi Z paaudzes iecienīti zīmoli.
Piemēram, Adidas sadarbojas ar Parley for the Oceans, kā rezultātā tiek radīti sporta apavi un apģērbs no pārstrādātas okeānu plastmasas. Dažādas iniciatīvas, tostarp projektus, kas vērsti pret okeānu piesārņojumu, atbalsta arī The North Face.
Apple, rūpīgi sekojot līdzi Z paaudzes vērtībām un prioritātēm, ar savām stratēģijām piesaista un notur klientus, kuriem ir svarīgas inovācijas, ilgtspēja, autentiskums un sociālā atbildība. Uzņēmums ir apņēmies līdz 2030. gadam kļūt oglekļa neitrāls, vienlaikus saglabājot sev raksturīgo dizainu, zīmolu un tehnoloģiskos sasniegumus – to visu, kas ir īpaši nozīmīgi jaunajiem cilvēkiem.
Koplietošanas platformu uzplaukums
Runājot par automašīnām, Agris Dulevičs nepiekrīt, ka nākotnē noteikti dominēs elektromodeļi, viņš drīzāk paredz auto koplietošanas ziedu laikus. Z paaudzi mazāk saista ideja pašam iegādāties automobili, turklāt šī sabiedrības daļa ņem vērā ne tikai cenu, bet arī tēla un ilgtspējas aspektu. Tāpēc iznāk, ka personīgais transports nav pats labākais variants.
Šķiet, arī autoražotāji uzskata, ka šis scenārijs ir neizbēgams, un reaģē uz šīm pārmaiņām – jau izstrādā savas koplietošanas platformas. Top arī partnerības līgumi ar esošajiem koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem, lai nodrošinātu, ka cilvēki viegli var izmantot visdažādākos auto atbilstoši gan savām vajadzībām, gan vēlmēm.