Tiesa lēma, ka 2014. gada 24. marta ārvalsts šķīrējtiesas spriedums Ryanair strīdā ar VAS Starptautiskā lidosta Rīga ir atzīstams un izpildāms Latvijā. Šis apelācijas instances tiesas lēmums nav pārsūdzams un ir stājies likumīgā spēkā.
Tas nozīmē, ka lidostai Rīga jāmaksā Ryanair piespriestā zaudējumu kompensācija 802 000 eiro apmērā, jāsedz tiesvedību izdevumi Latvijā un ārvalsts šķīrējtiesā, kā arī jāsedz ar lietas vešanu saistītie izdevumi advokāta palīdzībai.
Rīgas apgabaltiesas Civillietu tiesas kolēģija savā lēmumā ir atzinusi, ka minētais ārvalsts šķīrējtiesas spriedums neskar pieteicēja pasažieru tiesības, jo tie nav konkrētā šķīrējtiesas līguma dalībnieki.
Papildus tiesa norāda, ka Starptautiskā lidosta Rīga nav izmantojusi iespēju pārsūdzēt Londonā bāzētās šķīrējtiesas spriedumu, kā arī nav spējusi panākt vienošanos ar Īrijas lidsabiedrību, kaut arī ir bijusi tāda iespēja.
Tā kā pēc šķīrējtiesas sprieduma taisīšanas puses nespēja vienoties par to, kādā apmērā atbildētāja apmaksās pieteicējam šķīrējtiesas procesa izdevumus, pieteicējs panāca, ka prasītājai ir tiesības uz šķīrējtiesas tiesvedības procesa izdevumu kompensāciju, kas atbilst 838 452,54 eiro.
Tādējādi lidostai Rīga kā zaudējumu un tiesvedības izdevumu kompensācija būs jāmaksā 1 640 452,54 eiro.
Lidostas pārstāve Laura Kulakova aģentūrai LETA pavēstīja, ka lidosta veiks sprieduma izpildi Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. Lidostas budžetā bija paredzētas attiecīga apjoma līdzekļu rezerves nelabvēlīga tiesas lēmuma gadījumam.
Latvijā tiesvedība bija apturēta, kamēr tika gaidīts Eiropas Komisijas (EK) lēmums lietā par iespējamu nelikumīgu Latvijas valsts atbalstu Īrijas komersantam. 2019. gada 4. jūlija EK lēmums apstiprina faktu, ka šķīrējtiesas spriedumā pamatoti secināts, ka ar līgumu pieteicējam netika sniegts valsts atbalsts.
Jau ziņots, ka Ryanair ekskluzīvais līgums ar lidostu Rīga desmit gadus tai nodrošināja labvēlīgākus nosacījumus nekā citām aviokompānijām, bet, kad šāda labvēlība tika pārtraukta, balstoties uz līgumu, Ryanair uzvarēja lidostu starptautiskā šķīrējtiesā.
2004. gada 23. jūlija līgums Ryanair garantēja zemas apkalpošanas maksas – par katru pasažieri lidostai tā maksāja četrus ar pusi eiro, bet par katras Ryanair lidmašīnas virszemes apkalpošanu lidosta 500 eiro vietā drīkstēja iekasēt vienu eiro.
Šis ekskluzīvais līgums bija spēkā arī 2012. gadā, kad lidosta ieviesa jaunu drošības nodevu pasažieriem. Ryanair jauno nodevu atteicās maksāt un uzskatīja, ka tas ir agrāk noslēgtā līguma pārkāpums, tāpēc lidsabiedrība vērsās pret lidostu šķīrējtiesā Londonā un uzvarēja.
Šāda vienošanās ar Ryanair tika noslēgta pēc toreizējā satiksmes ministra Aināra Šlesera rīkojuma. Tiesvedības materiālos minēts, ka lidostas vadība pretojusies vairākiem līguma nosacījumiem, taču Šlesers politiski iejaucies. Viņš personīgi Ryanair pārstāvjiem apsolījis, ka valsts apmaksās lielu daļu pakalpojumu, ja vien pārvadāto pasažierus skaits daudzkārt kāps.