Rolls-Royce (RR) ir viens no pēdējiem autoindustrijas zīmoliem, kas beidzot ar vienu kāju pielaikojis bezizmešu auto kurpes, taču šāda vilcināšanās ir loģiski izskaidrojama. Ražotājs pazīstams ar to, ka izstrādā modeļus tik ilgi, līdz tie ir absolūti labākie.
Vispirms Rolls-Royce un tikai tad elektroauto. Spectre modelī identitātes saglabāšana britu zīmola lojālajai auditorijai bija īpaši svarīgs aspekts, un jaunajai kupejai tas ir izdevies. Tas ir ļoti tradicionāls jaunās ēras RR.
Masīvs un elegants divdurvju auto, kas ietērpts monolītā konstrukcijā, kurā sīkumu nav. Pat ikoniskais Spirit of Ecstasy motora pārsega rotājums ir nedaudz pārveidots, padarot auto par aerodinamiskāko Rolls- Royce, kāds jebkad radīts. No pirmā acu uzmetiena uzreiz redzams kompānijas DNS – no izteiksmīgā radiatora režģa līdz disku centriņiem, kuros RR logotips vienmēr saglabā pareizo pozīciju.
Citu ražotāju automašīnu platformas tiek sauktas grūti izprotamās abreviatūrās, piemēram, MQB, CLAR un CMF-B, taču Rolls-Royce šo platformu nodēvējis par Architecture of Luxury. Modeļa nosaukums atsauc atmiņā draudīgo organizāciju no Džeimsa Bonda filmām.
Kad pirms diviem gadiem man bija iespēja no Varšavas uz Rīgu atgādāt Rolls-Royce Ghost, jau toreiz sapratu, ka aiz biezajiem sānu logiem salonā valda pavisam cita pasaule. Neteiksim, ka tas mums ļautu ieņemt Koriolāna Snova pozīciju Kapitolijā, taču pie stūres sēdošais tiek uzlūkots citādi. Lai arī Spectre neizdveš ne skaņu, apkārtējie jau no tāluma sāk vērst acu skatienus pa ielu slīdošās jahtas virzienā.
Ar visām maņām izbaudot V12 benzīna dzinēja dūkoņu un nosvērtību Ghost, Cullinan un Phantom modeļos, sākotnēji valdīja liela neziņa par to, kā tik majestātisks automobilis sadzīvos ar elektromotoru. Nospiežot bremžu pedāli, durvis automātiski aizveras. Viss, esam pilnībā izolēti. Uzsākot braucienu pa Jūrmalas šoseju, uzreiz kļūst skaidrs, ka elektriskā piedziņa Rolls-Royce der kā uzlieta.
Līdz šīs dekādes beigām visi ražotāja modeļi būs elektriski. Turklāt tā nav tikai sekošana Eiropas direktīvām. Spectre pilda Rolls-Royce līdzdibinātāja Čārlza Rolsa vēlmi, kurš jau 1900. gadā uzskatīja, ka elektromobilis ir vislabākais automobiļa piedziņas veids, sakot: «Tas ir pilnīgi bez trokšņa un tīrs. Nav ne smakas, ne vibrācijas.» Un te mēs esam 124 gadus vēlāk.
700 kg akumulatoru komplekts ir kā gravitācijas spēks, kas pievelk kupeju pie zemes, tomēr teju 3000 kg pašmasa neliedz Spectre paātrināties ļoti dinamiski. Četras sekundes klusuma, un 5,45 metrus garā kupeja ir sasniegusi 100 km/h. Pat ar masīvajiem 23 collu riteņu diskiem tā balstiekārta bez lielas drāmas samierinās ar šogad tik aktīvo ceļa remontu šuvēm. Gudri noregulētais akseleratora pedālis slāpē elektromotoru tūlītējo 900 Nm griezes momentu, nezaudējot plūdenumu.
Spectre ir neticami kluss, radot sajūtu, ka uzvilktas troksni slāpējošas austiņas. Ar apkārtējām skaņām daļēji palīdz tikt galā arī grīdā iebūvētie akumulatori, taču jau rāmā V12 laikos RR vienmēr lika uzdot jautājumu, vai dzinējs patiešām ir ieslēgts. Oficiālie dati rāda, ka britu kupeja ar vienu uzlādi spēj nobraukt 520 km. Spēj šis auto to vai ne, Spectre īpašniekus nudien neuztrauc.
Vidēji Rolls-Royce īpašnieks savā garāžā glabā vismaz sešus automobiļus. Tas nozīmē, ka ar katru no tiem viņš mēro nelielu distanci. RR gadījumā tie esot aptuveni 5000 km gadā. Rupji rēķinot, gada laikā tās būtu 10 uzlādes.
Šis ir pietiekami praktisks auto – salonā vieta četriem pieaugušajiem, bet bagāžniekā telpa vairākām golfa nūjām. Salonā viss ir pa īstam. Ventilācijas lūkas no īsta alumīnija, āda ir āda un koks ir koks. Pat vilnas paklājs kājām ir tik pufīgs un biezs, ka gribētos to ievilkt savā guļamistabā. Pie stūres statņa esošās sviras apvilktas ar ādu, bet šuves pieskaņotas interjera krāsai. Jā, salona apdarē izmantotās krāsas šķietami ir nesaderīgas, taču te vērts atcerēties, ka šo auto pērk cilvēki, kuri piepilda savus sapņus.
Pelēku auduma salonu tikai retais asociēs ar vārdu sapnis. Nu, un kur tad bez lietussarga durvīs. Mums tas ir vienkāršs aksesuārs, bet Lielbritānijas klimatā tā noderība ir pavisam citā līmenī. Jauninājums interjerā – izgaismotā durvju apdare Starlight Doors ar 4796 gaismas diodēm un uzrakstu Spectre priekšējā panelī, kas izgaismots ar 5500 diodēm.
Varētu teikt, ka šim auto nav konkurentu un to pastiprina arī paša zīmola pārliecība, pozicionējot šo kā īpaši greznu elektrisko superkupeju.
Spectre ir lielisks piemērs, kā pārejā uz elektrifikāciju spēt saglabāt savu identintāti un ģimenes mantojuma vērtības, ko iecienījuši līdzšinējie markas īpašnieki. Šeit daudziem inovatīvajiem zīmoliem ir, ko pamācīties.
Tas kalpo kā statusa apliecinājums, investīcija un dāvana sev par labi padarītu darbu. Es šādu greznību savā dzīvē varētu vēlēties, taču ir viegli samierināties ar faktu, ka sapņošana ar vaļējām acīm mūs nepietuvina rezultātam. Grūtāk ir tiem, kuri Spectre var atļauties, taču rindā uz šo modeli jāgaida vismaz divi gadi. Atšķirībā no lidostas mantu kontroles, te nav iespējams nekāds fast line, jo vairāksolītāju netrūkst. Un uz šīs ironiskās nots…
Rolls-Royce Spectre
- Elektromotoru jauda: 585 ZS
- Griezes moments: 900 Nm
- Akumulatora ietilpība: 102 kWh
- Sniedzamība kombinētajā režīmā: 530 km
- Kombinētais patēriņš (WLTP): 23,6–22,2 kWh/100 km
- Ieskrējiens 0–100 km/h: 4,5 s
- Maksimālais ātrums: 250 km/h
- Cena: 550 000 €