Elektroauto ražošana ir mazāk sarežģīta un mazāk darbietilpīga nekā spēkrata ar iekšdedzes dzinēju, jo tiek izmantots daudz mazāks sastāvdaļu skaits. Proti, iekšdedzes dzinējam vien vidēji ir vairāk nekā 1000 detaļu, savukārt elektrodzinējam desmit reižu mazāk – ap simts. Elektriskajām automašīnām arī nav nepieciešami daudzi mehānismi, kas ir atrodami ar benzīnu darbināmos spēkratos. Savukārt elektroauto ir daudz vairāk elektronikas iekārtu, tāpēc tos mēdz saukt par «datoriem uz riteņiem».
«Pāreja uz elektriskajiem transportlīdzekļiem radīs milzīgas pārmaiņas automobiļu rūpniecībā, tādējādi pārkvalificēšanas programmām būs nepieciešams papildu Eiropas Savienības atbalsts, lai palīdzētu rūpnīcu darbiniekiem sagatavoties nākotnei ar nulles emisijām. Autoražotāji ir aicinājuši Eiropas Komisiju palīdzēt mazināt ietekmi, ko pāreja uz elektrību atstās uz ražošanas darbiniekiem,» saka Norvelis.
«Boston Consulting Group» ziņojumā norādīts, ka līdz 2030. gadam autobūves uzņēmumos, kas galvenokārt piedāvā iekšdedzes dzinēju auto, kā arī to piegādātāju uzņēmumos darba vietu skaits samazināsies attiecīgi par 20% un par 42%. Kopumā šīs izmaiņas varētu skart aptuveni 500 000 darbinieku. Vienlaikus pētījuma autori skaidro, ka nodarbinātība uzņēmumos, kas koncentrējas uz nulles izmešu tehnoloģijām jeb elektroauto ražošanu, pieaugs par 300 000 darba vietām.
«Tomēr elektriskās mobilitātes ietekme uz darba tirgu ir daudz plašāka nekā tikai transportlīdzekļu ražošana, un tiek prognozēts, ka tā kopumā būs pozitīva. Būs jomas, kur darba vietu skaits mazināsies, taču vienlaikus tiks radītas pilnīgi jaunas specialitātes dažādās nozarēs, kas ir būtiskas ekonomikā,» skaidro SIA «Baltijas Sporta auto» vadītājs.
Elektromobilitātes tirgus un jo īpaši akumulatoru ražošanas nozares dinamiskā attīstība arī nozīmē jaunas darba vietas. Piemēram, Vācijas eMobilitātes asociācija lēš, ka valsts mēroga uzlādes infrastruktūras izveidei gan publiskajā, gan privātajā sektorā nākamajos desmit gados būs nepieciešami 255 000 kvalificētu darbinieku.
Saskaņā ar Eiropas Komisijas aplēsēm akumulatoru tirgus attīstība līdz 2025. gadam radīs aptuveni četrus miljonus jaunu darba vietu Eiropas Savienībā.
Pieaugot elektroauto īpatsvaram kopējā pārdoto automašīnu apjomā, spēkratu tirgotājiem arvien vairāk jāorientējas jaunos tehniskos datos, proti, jāpārzina nevis degvielas, bet elektrības patēriņš, degvielas tvertnes ietilpības vietā jābūt zinošiem baterijas kapacitātes parametros, kā arī citos ar automašīnas elektroniku saistītos jautājumos. Viņiem ir jābūt ekspertiem arī elektroinstalāciju jomā, lai spētu klientiem ieteikt labāko lādēšanas ierīci mājai vai darba vietai – ir jāorientējas, kas ir kilovati, volti, ampēri, ar ko, piemēram, atšķiras maiņstrāva no līdzstrāvas un citi svarīgi faktori.
«Šobrīd redzam, ka šīs zināšanas tirgū nav pietiekamas. Tāpat arī mainās nepieciešamās zināšanas par konkurentiem, respektīvi, ir jāorientējas ne tikai tradicionālo konkurentu, bet arī jauno tirgus spēlētāju piedāvājumā, kas lielākoties nāk no Ķīnas,» norāda Norvelis.
Pēc Pasaules elektrisko transportlīdzekļu pārdošanas datu bāzes «EV-Volumes» datiem, Eiropā 2022. gadā kopumā klientiem tika piegādāti 10,5 miljoni jaunu elektroauto, kas ir par 55% vairāk nekā 2021. gadā.
«Porsche» pirmā pilnībā elektriskā sporta automobiļa «Taycan» piegādes pasaulē 2023. gada pirmajos deviņos mēnešos, salīdzinājumā ar to pašu periodu 2022. gadā, pieaugušas par 11% jeb līdz 27 885 automobiļiem. Pirms tā laišanas tirgū 2019. gadā “Porsche” prognozēja, ka gadā tiks pārdoti 20 000 šo automobiļu.
Lai sāktu «Taycan» modeļa ražošanu, jau 2019. gadā «Porsche» galvenajā rūpnīcā Vācijā, Cufenhauzenē, tika izveidotas 2000 jaunas darba vietas. Savukārt pirms teju astoņiem gadiem, kad tika sākts darbs pie “Porsche” pirmā elektriskā modeļa, uzņēmumam bija grūtības atrast kvalificētus darbiniekus, tāpēc tika izstrādātas īpašas apmācību programmas, lai pārkvalificētu ap 600 toreizējo darbinieku, kuri strādāja pie iekšdedzes dzinēju auto ražošanas. Kopš 2019. gada februāra visi «Taycan» ražošanas darbinieki tika apmācīti veikt savus jaunos darba pienākumus pagaidu telpās gan pašā rūpnīcā, gan citos īpaši izbūvētos apmācību centros.
Šim nolūkam tika izveidoti 45 dažādi treniņu plāni ar apmācību ilgumu no viena līdz sešiem mēnešiem. «Porsche» mācību platforma ar 380 stundu mācību plānu ir pieejama arī pārējiem uzņēmuma darbiniekiem, lai arī viņiem būtu iespēja sagatavoties e-mobilitātes ērai. Jau nākamgad «Taycan» pievienosies pilnībā elektriskais “"Macan", 2026. gadā – arī pilnībā elektriskais «Cayenne» modelis.
Auto industrijā aug nepieciešamība pēc pilnīgi jauniem amatiem, kādi iepriekš tradicionālajiem auto tirgotājiem nav bijuši, jo ražotāji ievieš jaunus elektroauto modeļus un vienlaikus arī ar iekšdedzes dzinēju aprīkotie spēkrati kļūst arvien modernāki.
Ņemot vērā, ka visas jaunās automašīnas paredz savienojamību ar viedtālruņiem un to lietotnēm, ir radusies nepieciešamība pēc digitāliem ekspertiem, kas klientiem palīdz orientēties gan lietotnēs, gan viedtālruņa specifikācijās, gan arī to savienojumos ar auto. «Porsche» ir lietotne «Porsche Connect», kura ļauj ne tikai redzēt automašīnas tehnisko stāvokli un atrašanās vietu, bet ar viedtālruņa palīdzību plānot braucienus, uzlādes punktus un daudz ko citu.
«Mūsdienu autobūves jaunākie modeļi tiek aprīkoti ar dažādu pakāpju autonomās braukšanas sistēmām, kā rezultātā uz autoservisiem gulstas liela atbildība par šo iekārtu labošanu. Nepareizi saremontēta vai līdz galam nenoregulēta autonomās vadības sistēma var izraisīt ceļu satiksmes negadījumus, tāpēc nākotnē autonomās vadības sistēmas remonta speciālisti būs ļoti pieprasīti,» prognozē Norvelis.
«Porsche» elektroauto tiek izmantota 800V arhitektūra, un līdz ar modeļu klāsta paplašināšanos arvien vairāk būs nepieciešami elektroauto remonta servisa speciālisti, kas apmācīti darbam ar augstspriegumu jeb HVT (High Voltage Technician) un HVE (High Voltage Expert), nevis mehāniķi, kuri prot nomainīt tikai automašīnas eļļu un sveces.
««Porsche» lepojas ar savu 75 gadus garo vēsturi, bet arī nemitīgi tiecas pēc inovācijām un jaunām tehnoloģijām. Tādēļ resursi tiek ieguldīti ne tikai jaunu modeļu izstrādē un esošo modeļu pilnveidē, bet arī darbinieku apmācībā un nepieciešamības gadījumā arī pārkvalifikācijā, lai nodrošinātu zīmola pastāvēšanu arī turpmāk, kad pa ielām vairs nebrauks jauni spēkrati ar iekšdedzes dzinējiem,» norāda «Baltijas Sporta auto» vadītājs.