Viens no biežākajiem iemesliem uzņēmumu pārejai uz elektroauto ir mērķis samazināt CO2 emisijas, tādējādi cenšoties uzlabot savus ilgtspējas rādītājus.
«Ejot kopsolī ar globālo tendenci par ekoloģiskākiem mobilitātes risinājumiem, aptuveni četru gadu laikā transporta ekspluatācijā esam panākuši CO2 emisiju samazinājumu par 70 %, kas panākts izmantojot gan elektroauto, kas sastāda 10 % no autoparka klāsta, gan plug-in elektro hibrīdauto,» ar rezultātiem dalās Baiba Brigmane, ALTUM Administratīvā departamenta vadītāja.
Pie elektriska autoparka priekšrocībām vērts uzskaitīt arī izmaksu samazinājumu. Piemēram, iekšdedzes dzinēju auto degvielas patēriņš pilsētvidēs palielinās, bet elektroauto – samazinās. Ja tiek pavadīta aptuveni stunda braucot cauri Rīgas ielām, tad ar iekšdedzes automašīnu patēriņš būs aptuveni 6,5 litri uz 100 km, kas ir pielīdzināms 10,12 eiro par degvielu, bet ar elektroauto tas būs aptuveni 12 kWh jeb 4,20 eiro, lādējoties uzlādes tīklā, vai 1,80 eiro, veicot uzlādi mājās.
Turklāt, elektroauto šoferiem ir iespēja pārvietoties pa sabiedrisko transportu joslām, kā arī iespēja bez maksas izmantot Rīgas un Liepājas pašvaldības stāvvietas, kas būtiski samazina ceļā veltīto laiku un tēriņus.
Vajadzībām atbilstoši risinājumi
Pirms tiek veikta izvēle par labu kādam no elektriskajiem spēkratiem, ALTUM norāda, ka vispirms būtiska ir nobraukuma un cenas attiecības izvērtēšana, bet jāpatur prātā arī auto izmantošanas nolūks, kā arī ikdienā nepieciešamā jauda un ekspluatācijas izmaksas.
Uzlādes tīkla «Eleport Latvija» vadītājs Kārlis Mendziņš norāda, ka: «Biroja darbinieki visbiežāk izvēlās mazākus elektroauto dažādu apsvērumu dēļ – tiem ir zemākas iegādes, ekspluatācijas un apdrošināšanas izmaksas, tos ir ērtāk novietot stāvēšanai un patērēs mazāk elektrību, pateicoties aerodinamikas īpašībām. Savukārt lielākiem elektroauto nereti ir arī lielākas baterijas, kas ļauj nobraukt tālus maršrutus ar vienu uzlādi, kā arī tie mēdz būt ērtāki, kas lieti noderēs garākos braucienos.»
Lemjot par elektroauto iegādi, neizpaliek jautājums par uzlādes staciju iespējām – izvēlēties uzlādi no pieejamās kontaktligzdas, uzstādīt jaunu uzlādes staciju privātajā teritorijā vai izmantot publiski pieejamo uzlādes infrastruktūru. Domājot par darbinieku ērtībām, uzlādes stacijas darba vietās ir ērts risinājums, lai uzlādes nebūtu jāieplāno veicamajos maršrutos.
Arī ALTUM atzīst, ka lielākoties uzlādes veic slēgtā teritorijā no vienfāzu elektrotīkla, kā arī ir aktualizējuši jautājumu par ātro uzlādes staciju izvietošanu savā teritorijā.
Dažādu atbalsta programmu un risinājumu meklēšana
Pieņemot lēmumu par elektroauto iegādi, ir vērts apzināt arī valsts vai citu uzņēmumu piedāvātās atbalsta programmas. Kā, piemēram, valsts atbalsts spēkratu iegādei no Eiropas Savienības Atveseļošanās fonda, atbalstot energoefektivitāti, atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju ieviešanu un elektroauto iegādi.
Savukārt «Eleport» piedāvā gan uzstādīt, gan nosegt uzstādīšanas izmaksas tiem uzņēmumiem, kas ir izdevīgā vietā un saredz potenciālu piesaistīt plašāku elektroauto vadītāju auditoriju. Tādā veidā uzņēmumiem ir vairāki pieejamo atbalstu veidi – sākot ar finansējumu elektroauto iegādei, beidzot ar uzlādes staciju ierīkošanu.
Arī mazi soļi ir nozīmīgi
Autoparka elektrificēšana ir gan videi draudzīgs risinājums, gan padara darbinieku ikdienu ērtāku, jo šoferi var izmantot sabiedriskā transporta joslas, Rīgas Satiksmes stāvvietas, kā arī izbaudīt klusākus braucienus, kas lieti noder, lai samazinātu ārējos stresa faktorus.
«Kā pirms katra lielā ieguldījuma, galvenais nestrēbt karstu, jo pārejas process var ilgt vairākus gadus. Arī daļēja autoparka elektrificēšana sniegs būtisku pienesumu klimata problēmu risināšanā, kā arī atvieglos darbinieku pārvietošanās procesu, lai citiem darba pienākumiem varētu veltīt vairāk laiku,» iesaka «Eleport» pārstāvis.