Noteikumus kūrortpilsētā lemts mainīt, lai mazinātu ik gadu pieaugošo satiksmes intensitāti un stimulētu braucējus izmantot videi draudzīgākus transporta veidus, skaidro pašvaldībā.
Jūrmalas domes priekšsēdētāja Rita Sproģe (ZZS) vienreizējās caurlaides cenas pieaugumu pamato ar apsvērumu, ka divi eiro nav pietiekams stimuls izvēlēties Jūrmalas apvedceļu vai videi draudzīgāku transportu.
Caurlaižu režīms Jūrmalā ir kopš 1996.gada, bet kopš 2013.gada tas atcelts ziemas sezonā.
Deklarēto jūrmalnieku īpašumā vai turējumā esošiem transportlīdzekļiem caurlaides, tāpat kā līdz šim, būs bez maksas.
Nemainīga paliks arī ilgāka termiņa iebraukšanas caurlaižu maksa. Nedēļas caurlaide septiņām dienām maksās 10 eiro, mēnesim jeb 30 dienām – 31 eiro, trīs mēnešiem jeb 90 dienām – 55 eiro. Caurlaide visam gadam jeb 365 dienām maksās 180 eiro, kas ir 0,49 eiro dienā, pusgadam jeb 180 dienām – 107 eiro, bet 270 dienām – 150 eiro.
Ilgtermiņa caurlaides varēs sākt noformēt no 2.janvāra.
Jūrmalniekiem pilsētā ieviesta bezmaksas autobusu satiksme, un dome iecerējusi tuvākajā laikā nodrošināt arī bezmaksas braukšanu vilcienos.
Monitorējot transporta plūsmu 2021. un 2022.gadā, secināts, ka martā un oktobrī, kad nodeva netiek piemērota, iebraucošo transportlīdzekļu skaits ir lielāks nekā aprīlī un septembrī, proti, salīdzināmos mēnešos, kad par iebraukšanu Jūrmalā ir jāmaksā.
Jūrmalas pašvaldība apgalvo, ka iebraukšanas nodevas apmērs, salīdzinot ar maksu par auto novietošanu stāvvietās, ko iekasē citās pilsētās un piejūras administratīvajās teritorijās, ir būtiski zemāks. Tā gan nav taisnība.
Piemēram, Jūrmalas pašvaldība norāda, ka Rīgā maksa par auto novietošanu stāvvietās ir līdz pieciem eiro stundā, taču tāda cena ir tikai par automašīnas novietošanu Vecrīgā, bet citur stāvvietas ir ievērojami lētākas – sākot no viena eiro stundā. Turklāt automašīnu var novietot arī uz īsāku laiku, maksājot no 30 centiem.
Teritorijās pie Rīgas pludmalēm – gan Vecāķos, gan Buļļusalā – stāvvietu maksā viens eiro par pirmo stundu un 1,5 eiro par katru nākamo, bet maksimālā maksa diennaktī nevar pārsniegt piecus eiro. Minimālā maksa arī šeit ir 30 centi.
Par iebraukšanas snodevu iekasētos līdzekļus ieskaita Jūrmalas pamatbudžetā un izlieto tūrismam un kūrorta attīstībai labvēlīgas vides radīšanai, vides aizsardzībai, kultūras pieminekļu aizsardzībai, kā arī sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanai. Ieņēmumi no iebraukšanas nodevas 2023.gadā ir 2,87 miljoni eiro.
Kā LETA jau ziņoja, lēmumu par iebraukšanas maksas palielināšanu un caurlaižu režīma noteikšanu visa gada garumā Jūrmalas dome pieņēma jau 2021.gada 30.septembrī, taču vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs izdeva rīkojumu par šo grozījumu darbības apturēšanu. Jūrmalas pašvaldība šo rīkojumu apstrīdēja Satversmes tiesā.
Pirmdien Satversmes tiesa atzina, ka noteikumi ir apturēti nepamatoti. Tiesa secināja, ka apstrīdētajā ministra rīkojumā ietvertie argumenti par to, ka grozījumi pieņemti, pārkāpjot pašvaldībai doto pilnvarojumu, nav pamatoti. Pašvaldība bija tiesīga, pirmkārt, noteikt īpaša režīma zonu ar mērķi aizsargāt labvēlīgu vidi un, otrkārt, noteikt nodevu par transportlīdzekļu iebraukšanu šādā zonā. Pašvaldības nodevai par iebraukšanu īpaša režīma zonā piemīt ekonomiski regulatīvs raksturs – tā ietekmē cilvēku izvēli un tādējādi veicina īpaša režīma zonas aizsardzību.