«Es nevēlos izklausīties iedomīgs vai izlepis, bet šis nav ēdams!» tviterī žēlojas pacients Armands. Viņš publiskojis attēlu ar tur saņemtajām pusdienām – rīsu putra ar burkāniem un sīpoliem - kuras nebūt neizskatās kā restorānā.
Vīrietis apgalvo, ka arī citās ēdienreizēs saņēmis līdzīgu ēdienu, piemēram, brokastīs pasniegta prosas putra, kas šķitusi cieta.
Daudzi gan oponē Armanda teiktajam, atgādinot, ka slimnīcas nav restorāns un te tiek pasniegtas veselīgas budžeta klases maltītes, tomēr pacients uzskata, ka arī par nelielu naudu varot pagatavot gardu un vizuāli pievilcīgu ēdienu. «Noliekot savu pilno šķīvi aiz durvīm, manīju, ka arī blakus palāta tādu pašu pilnu ir izlikuši ārā. Mēs bezjēdzīgi tērējam resursus,» saka Armands.
Slimnīca atvainojas par nepatīkamo pieredzi
«Esam informēti par sociālo tīklu platformā (X)Twitter publiski pausto sūdzību par neatbilstošu ēdiena kvalitāti. Vēlamies uzsvērt, ka neatkarīgi no tā, kāds ir sūdzības iesniegšanas veids — mutiski pausta informācija nodaļas personālam (nodaļas virsmāsai, māsai vai māsu palīgam), oficiāls parakstīts iesniegums uz slimnīcas e-pastu: [email protected], pacienta atsauksme mājaslapā vai pacientu pieredzes anketas aizpildīšana pēc izrakstīšanās no slimnīcas – varam apliecināt, ka visas atsauksmes un sūdzības tiek izskatītas, izvērtētas, izdarīti secinājumi un balstoties uz tiem tiek pieņemti lēmumi, kādi uzlabojumi būtu nepieciešami, lai novērstu nepilnības, kļūdas, riskus un uzlabotu pakalpojumu kvalitāti un līdz ar to arī pacientu pieredzi.
Tādēļ vēlamies pateikties pacientam, kas vērsa uzmanību būtiskai pacientu pieredzes sastāvdaļai – ēdināšanas pakalpojumam.
No Austrumu slimnīcas puses atvainojamies par nepatīkamo pieredzi un veiksim apstākļu noskaidrošanu un veiksim pārrunas ar ēdināšanas ārpakalpojuma sniedzēju,» situāciju komentē Rīgas Austrumu slimnīcas pārstāve Ilga Namniece.
Namniece skaidro, ka, lai arī atsauksmes par slimnīcas ēdiena kvalitāti ir dažādas un dažkārt pretējas Armanda aprakstītajam, ēdināšanas pakalpojuma jautājums bieži ir Austrumu slimnīcas valdes, ārstniecības un aprūpes atbildīgo amatpersonu dienaskārtībā.
«Ņemot vērā pašreizējo Austrumu slimnīcas stacionāru noslodzi,
vidēji dienā Austrumu slimnīcas pacientiem tiek izdalīti ap 4000 ēdiena porciju.
No slimnīcas puses ir veikti būtiski ēdiena kvalitātes uzlabojumi, piemēram, Uztura un dietoloģijas centra speciālisti ir izstrādājuši diētas attiecīgo slimību pacientiem, kuras pacientiem tiek nodrošinātas, ārstējoties kādā no Austrumu slimnīcas stacionāriem. Nosauktās diētas ir publicētas arī slimnīcas mājaslapā. Tāpat arī Austrumu slimnīcas kvalitātes vadības un pacientu pieredzes speciālisti ne tikai apkopo sūdzības, atsauksmes un veic skrupulozu visu pacientu aptaujās pausto datu analīzi, bet arī ir izveidoti ēdināšanas pakalpojuma kvalitātes kontroles procesi,» pauž slimnīcas pārstāve.
Viņa min, ka ik dienas pacientu ēdiena kontroles apskati veic Uztura un dietoloģijas centra uztura māsas, tiek rūpīgi pārbaudīts, vai pacientam tiek nodrošināts ēdiens atbilstoši paredzētajai slimības ārstēšanas diētai, vai tas ir silts, vai ēdiena sastāvdaļas ir kvalitatīvas. Ilga Namniece apstiprina, ka slimnīcai patiesi ir grūti izsekot līdzi tam, kā ēdinātājs noformē maltītes un, vai tās ir vizuāli glītas.
Ēdiena kvalitāte tiek kontrolēta
«Kvalitātes kontroles vai uzraudzība no Austrumu slimnīcas puses tiek veikta katru dienu un par katru konstatēto pārkāpumu tiek ziņots, tiek informēts ārpakalpojuma sniedzējs un notiek pārrunas, lai nekavējoties notiktu ēdināšanas pakalpojuma kvalitātes uzlabošana. No Austrumu slimnīcas puses, veicot pacientu ēdināšanas kvalitātes kontroli, jāatzīst, ka ir bijuši gadījumi, kad bijām spiesti atbilstoši ēdināšanas pakalpojuma līgumā paredzētajam piemērot sodu par pārkāpumiem ēdiena piegādes procesā. Taču sodu uzlikšana nekad nav bijis brīnumlīdzeklis, jo mērķis tomēr ir panākt to, ka pacienti ir apmierināti ar ēdiena kvalitāti,» saka slimnīcas pārstāve.
«Protams, tas ir sarežģīti un izaicinoši ne tikai tādēļ, ka katram cilvēkam/pacientam ir savs individuālais redzējums un spriedums par to. Jāņem vērā arī apstāklis, ka bieži vien ārstnieciskā diēta var paredzēt īpašus ēdiena pagatavošanas nosacījumus, piemēram, ēdiena pagatavošana bez sāls vai kad ēdiena sastāvdaļas tiek īpaši smalki sasmalcinātas. Iespējams, ka tāds ēdiens negaršos, jo pacients savā ikdienā dod priekšroku citā veidā pagatavotam ēdienam. Arī porciju lielums ir strīdu ābols,» atzīst Namniece.
Slimnīcas pārstāve min, ka Austrumu slimnīcā pacientiem ik dienas tiek nodrošinātas četras ēdienreizes un atkarībā no diētas, piemēram, Pamatdiētas ēdināšanas pakalpojums tiek nodrošināts par 9,25 eiro bez PVN, Veģetārās diētas ēdināšanas pakalpojums tiek nodrošināts par 7,61 eiro bez PVN (mērķim atvēlētais finansējums). Lieki piebilst, ka nodrošināt ēdināšanas pakalpojumu, ņemot vērā pārtikas produktu cenu kāpumu, energoresursu izmaksas un loģistiku, ir izaicinoši un neizbēgami cieš kvalitāte.
«Austrumu slimnīcai ir svarīgs ēdināšanas kvalitātes jautājums un tas būs dienaskārtībā arī nākotnē. Piemēram, raugoties stratēģiski un uzklausot Ukrainas slimnīcas vadītāju pieredzi par ēdināšanas nodrošināšanu kara apstākļos, ir svarīgi nodrošināt gan autonomu ūdens apgādi, gan pašiem savu autonomu ēdināšanu, kas nav atkarīga no ārpakalpojuma sniedzējiem, bet ko patlaban nepieļauj normatīvais regulējums,» saka Austrumu slimnīcas pārstāve.
Austrumu slimnīcā ēdināšanas pakalpojumus nodrošina Personu apvienība «Aleks un V Concord Service Group CNC». Līguma termiņš no 28.12.2022. līdz 27.12.2027, atbilstoši zemākās cenas principam.