Kas ir klusie palīgi?
Ceļa zīmju atpazīšana, joslas saglabāšana, pretkalna starta palīgs – un tā ir tikai neliela daļa no progresīvajām sistēmām. Guntars Pulss, žurnāla «Profi Latvija» redaktors un «Latvijas Gada auto» žūrijas tiesnesis, tās dēvē par dežurantēm. «Šīs dežurantes nepārtraukti uzrauga apkārtni, lai jebkurā brīdī būtu gatavas iejaukties un aizsargāt mašīnu. Patiesībā pat grūti aptvert, kā tas notiek – nepārtraukti skenēt visu apkārt notiekošo, sākot no dzinēja iedarbināšanas brīža, beidzot ar tā izslēgšanu,» smaida Guntars.
Viņa vārdiem piekrīt arī žurnāla KLUBS auto apskatnieks, «Latvijas Gada auto» tiesnesis Toms Timoško. «Piemēram, viena no svarīgākajām ir frontālās sadursmes novēršanas sistēma. Pašbremzēšana ir būtisks solis negadījumu prevencijā. Pat visuzmanīgākie un profesionālākie autovadītāji var pieļaut kļūdu, nepareizā brīdī un nepareizā vietā novēršoties no ceļa. Bet kameras nekad nemirkšķina acis un nenovērš skatienu,» uzsver žurnālists.
Dažos jaunajos auto tās darbojas tik nevainojami, ka šoferis pat neapjauš, ka kāds viņam palīdz kontrolēt procesu.
«Ir gadījumi, kad cilvēki ir ļoti pārsteigti un pat apjukuši, kad pilnīgi jauns auto vienā jaukā brīdī pats uz savu galvu sabremzējas, lai izvairītos no sadursmes,» stāsta Guntars Pulss.
To, cik būtiski šie asistenti patiesībā veicina drošību un ļauj braukt pārliecinošāk, var saprast tikai tad, kad visas sistēmas ir izslēgtas.
Vienisprātis par ieguvumiem
Ekspertu vidū strīdu par galvenajām šo tehnoloģiju priekšrocībām nav.
«Pirmajā vietā, protams, ir drošība. Būtiska loma ir arī ekoloģijai domātajām sistēmām, to skaitā «AdBlue», dažādiem filtriem u.tml. Kāds par nemanāmu, iespējams, nosauktu pat vieglo hibrīdu jeb MHEV, bet drošība, manuprāt, tomēr ir vissvarīgākā,» pārliecināti saka Guntars.
Līdzīgi domā arī Toms, taču viņš saskata vēl vienu priekšrocību.
«Drošība un komforts! Patiesībā tās ir savstarpēji saistītas lietas. Piemēram, adaptīvā kruīza kontrole. Tā ļauj vadītājam atslābināties un atpūsties braukšanas laikā, jo mašīna pati uztur ātrumu un vienlaikus saglabā arī drošu distanci. Tādējādi šoferis var justies komfortablāk, jo daļu darba viņa vietā veic mašīna. Arī aktīvās drošības sistēmas, piemēram, pašbremzēšana, glābj ne tikai vadītāju un pasažierus, bet arī īpaši neaizsargātos satiksmes dalībniekus – gājējus un velosipēdistus,» skaidro Toms.
Tomēr abi eksperti neskaitāmos testos ir saskārušies arī ar nepareizi funkcionējošām tehnoloģijām, tāpēc uzsver, ka ir ļoti svarīgi, lai jebkurš asistents būtu noderīgs, nevis kaitējošs. Tomam Timoško ir nācies testēt mašīnas, kurās aktīvā joslas ieturēšanas sistēma vairāk ir traucējusi nekā palīdzējusi – tās auto mētājušas no vienas joslas malas uz otru. Tas bijis patiesi kaitinoši, un labuma nekāda.
Tāpēc dabiski rodas jautājums – kuru ražotāju sistēmas darbojas nevainojami?
Līderi
Viens no tirgus līderiem ar lieliski strādājošām un modernām sistēmām ir «Mercedes-Benz». Šis ražotājs, neapšaubāmi, atrodas tehnoloģiju avangardā. Tomēr, ja apskata ne tikai premium segmentu, tad ir arī citi spēcīgi spēlētāji.
«Vidējā klasē kā pozitīvu piemēru var minēt, teiksim, «Hyundai», kura asistenti darbojas patiešām labi. Es gan šīs tēmas sakarā gribu akcentēt vienu lietu – palīgsistēmu par labi funkcionējošu var saukt tad, ja tā darbojas nemanāmi,» uzsver Guntars.
«Hyundai» šajā ziņā pēdējos gados ir ievērojami progresējis un tagad mašīnās uzstāda jau pilnīgi jaunas vadības sistēmas. Viena no tām neļauj pasažieriem izkāpt, ja garām brauc cits transportlīdzeklis. Citā tiek izmantoti ultraskaņas sensori, kas ziņo par kustību salona aizmugurē, lai netiktu aizmirsti dzīvnieki un guļošie pasažieri. Viens no pēdējiem jauninājumiem «Hyundai Tucson» modelī ir gaisa spilvens starp vadītāju un pasažieri. Tā mērķis ir nepieļaut, ka avārijas gadījumā priekšā sēdošie cilvēki traumē viens otru.
Tāpat pārliecinošs ir arī Hyundai jaunais aklās zonas indikators.
«Tā ir ārkārtīgi ērta un noderīga sistēma – kad ieslēdz pagrieziena rādītāju, panelī parādās video no sānu spoguļa kameras. Kā saprast, ka asistents ir noderīgs? Nobrauciet vienu nedēļas nogali ar šādu mašīnu un tad atgriezieties pie auto, kam nav tādas sistēmas…» saka Guntars Pulss.
Toms Timoško savukārt norāda, ka labi asistenti ir daudziem ražotājiem gan Eiropā, gan Āzijas valstīs, gan ASV, to skaitā, piemēram, «Cadillac». Tomēr, runājot tieši par aklās zonas brīdinājumu, arī viņš «Hyundai» risinājumu izceļ kā īpaši veiksmīgu.
«Pirmā priekšrocība ir tāda, ka vadītājs redz reālo situāciju, nevis tikai indikatoru spogulī vai signālu instrumentu panelī. Otra – veicot pagriezienu vai koncentrējot skatienu uz ārējo spoguli, ir vieglāk saprast, ka šķērslis patiešām ir un kāds tas ir. Treškārt, lai ieraudzītu attēlu, jāieslēdz pagrieziena rādītājs. Tas sekmē pozitīvus paradumus.»
Pārbaudiet, kā tas darbojas
Modernās tehnoloģijas palīdz ne tikai braukt ērtāk, bet arī gādā, ka arvien vairāk cilvēku galamērķi sasniedz droši. Galu galā nekad nevar zināt – varbūt jūsu pēdējais brauciens izrādījās veiksmīgs tāpēc, ka kādas blakus mašīnas asistenti nevainojami paveica savu darbu.
Šoferiem bieži vien ir grūti novērtēt to, ko nevar redzēt, taču jaunajām tehnoloģijām ir vērts uzticēties. Programmatūras kods, kas darbina šīs sistēmas, nav cilvēcisks: tas nešaubās un nedomā, tas vienkārši darbojas.
Bet, lai būtu vieglāk uzticēties jaunajam automobilim, pirms iegādes ir vērts iedziļināties, kādi asistenti tajā ir, salīdzināt ar citām iespējām un noteikti pārbaudīt, kā viss strādā.