Labākie pasaulē
1884. gadā Frederiks Henrijs Roiss kopā ar savu draugu Ernestu Kleremontu Mančesterā nodibināja ģeneratoru, dinamomašīnu un elektrovinču ražošanas firmu. 20. gs. sākumā Roiss kļuva finansiāli neatkarīgs un varēja pievērsties sapņa īstenošanai – automobiļu ražošanai. 1903. gadā viņš iegādājās vieglo franču pašgājēju ekipāžu Decauville. Tās iedvesmots, 1904. gadā ar nosaukumu Royce viņš trijos eksemplāros izgatavoja modeli 10HP ar divu cilindru dzinēju. Šī spēkrata augstā kvalitāte piesaistīja britu automobilizācijas un aviācijas pioniera Čārlza Stjuarta Rolsa uzmanību, kurš tolaik Londonā vadīja tirdzniecības aģentūru tādiem pazīstamiem Eiropas modeļiem kā Mors, Panhard un Minerva.
Rolss bija ieinteresēts vairāk tirgot augstas kvalitātes pašmāju izstrādājumus. Šajā sakarā viņš griezās ar priekšlikumu pie Roisa izveidot kopēju autobūves firmu. 1904. gadā tika reģistrēts uzņēmums Rolls-Royce, kurš jau tā paša gada rudenī Parīzes autosalonā demonstrēja četrus jaunus šīs markas modeļus: 10HP, 15HP, 20HP un 30HP. Uzņēmuma vadmotīvs bija ražot pašus labākos automobiļus pasaulē, kas faktiski ilgus gadus tā arī bija. Popularitāti un atpazīstamību uzņēmums ieguva ar 1906. gadā demonstrēto modeli 40/50HP, kura nosaukums bija Silver Ghost.
1908. gadā tā ražošana tika pārcelta uz jaunuzbūvētās rūpnīcas cehiem Derbijā, kur to ražošana turpinājās nākamos 30 gadus. Sākotnēji radiatora maska bija tāda kā no modes izgājušajam Decauville, bet nedaudz vēlāk tā tika nomainīta pret vēl mūsdienās labi pazīstamo masīvo, stūraino radiatora resti, kuru kopš 1911. gada rotā Ekstāzes gara figūra. 1910. gadā Čarlzs Rolss gāja bojā aviokatastrofā, un par uzņēmuma vadītāju tika uzaicināts Klods Džonsons, savukārt Frederiks Roiss turpināja projektēt automobiļus līdz pat savai nāvei 1933. gadā. Pēc firmas vadītāju zaudēšanas emblēmas sarkanā krāsa tika nomainīta pret melno.
No 1910. līdz 1940. gadam firma paplašinājās. Tajā iekļāvās Royce Ltd., kura līdz 1933. gadam turpināja ražot elektrotehniskos izstrādājumus, uzsāka ražot aviācijas dzinējus un neveiksmīgi mēģināja atvērt automobiļu ražotni ASV. 1931. gadā tika iegādāta nobankrotējusī britu autobūves firma Bentley, kura vēlākajos gados atstāja lielu iespaidu jauno modeļu izstrādē. Vēl jāatzīmē, ka līdz Otrajam pasaules karam Rolls-Royce nenodarbojās ar virsbūvju izgatavošanu. Virsbūves pēc individuāliem pasūtījumiem gatavoja slavenākajās Lielbritānijas karosēriju būves fabrikās Park Ward, Hooper, H.J. Mulliner un Freestone and Webb, izmantoja augstvērtīgus materiālus un kvalificētu roku darbu.
Otrā pasaules kara laikā uzņēmums pamatā ražoja augstvērtīgus aviācijas dzinējus, piemēram, populāro Merlin V12.
Pēc kara automobiļu ražošanu pārcēla uz jaunuzbūvētajiem korpusiem Krevā. Pirmie pēckara modeļi Silver Wraith, kura ražošana sākās 1947. gadā, un Silver Dawn – no 1949. gada –, jau bija ar pašu rūpnīcā izgatavotajām virsbūvēm. 1955. gadā pasaules sabiedrībai tika demonstrēts tolaik jaunais premium klases modelis Silver Cloud ar modernāku, pašā Rolls-Royce firmā izgatavotu virsbūvi. Dzinējs gan palika iepriekšējais no Silver Dawn, R6 ar darba tilpumu 4887 cm3. Kopš 1956. gada Silver Cloud jau aprīkoja ar stūres pastiprinātāju un gaisa kondicionētāju.
No 1957. gada Silver Cloud modeļus izgatavoja arī ar pagarināto riteņu bāzi (asu starpcentru attālumu:3124 mm palielinātu līdz 3230 mm). Līdz 1959. gadam saražoja 2238 parastos modeļus un 121 ar pagarināto riteņu bāzi.1959. gadā Silver Cloud ieguva jaunu no alumīnija izgatavotu augšējo vārstu V8 cilindru 6,2 litru dzinēju ar īsu virzuļu gājienu un hidrauliskajiem vārstu spraugu kompensatoriem. Jāatzīmē, ka šis dzinējs, nedaudz modificēts Bentley markas automobiļos, tika uzstādīts līdz pat 2004. gadam.
Alumīnija mākonis
Šoreiz stāsts būs par šo otrās paaudzes premium klases auto. No alumīnija tika izgatavots gan motora pārsegs, gan arī bagāžnieka vāks. Tomēr virsbūves, tāpat kā 1930. gados, montēja uz pamatīgas konstrukcijas rāmjiem, kas stingrības ziņā uzlaboja auto izturību, bet ievērojami palielināja tā svaru, kas savukārt atsaucās uz dinamiku un degvielas patēriņu. Automobilim ir ļoti droša hidrauliskā visu riteņu trumuļu bremžu sistēma, tomēr ar diviem bremžu cilindriem katram ritenim un mehānisko pastiprinātāju. Aizmugures balstiekārta – atkarīga ar garenlokšņu atsperēm, bet papildināta ar reaktīvo atsaiti un pēc cietības regulējamiem aizmugures amortizatoriem.
Pēc General Motors licences Rolls-Royce izstrādātā četrpakāpju automātiskā pārnesumu kārba pretstatā tā laika dominējošajām trīspakāpju bija ievērojams sasniegums pasaules autobūvē. Lai gan bija konservatīva, nedaudz vecmodīga konstrukcija, automobilim bija labs noiets. Šī masīvā automobiļa vadība sagādāja baudu. Silver Cloud bija kļuvis lielāks, līdz ar to ietilpīgāks un prestižāks salīdzinājumā ar iepriekšējiem modeļiem, lai gan firmas flagmani Phantom tas neaizsniedza. Savulaik britu populārā žurnāla Autocar žurnālisti, auto izmēģinātāji, par Silver Cloud rakstīja, ka pats labākais pasaules auto ar katru gadu kļūst arvien pilnīgāks.
1960. gadu sākumā brits par 5100 sterliņu mārciņām varēja iegādāties vai nu vienpadsmit Austin-Mini, vai vienu Silver Cloud.
Būtiskas ārējā izskata izmaiņas modelis piedzīvoja 1962. gadā, kad tam nomainījās priekšējo paneļu dizains, kuros tika iebūvēta četru lukturu apgaismes sistēma. Tad pat ievērojamas izmaiņas skāra arī auto interjeru. 1955.–1965. gadam izgatavoja 7248 Silver Cloud, kas mūsdienās ir iecienīts spēkrats seno spēkratu kolekcionāru aprindās.
Pāri un atpakaļ
Šis auto pēc izgatavošanas palika Lielbritānijā, un pirmā reģistrācija veikta 1960. gada maijā. Foto vēl redzama tā pirmās reģistrācijas numura zīmes, kuras saglabājušās līdz mūsdienām. Vēlāk tas aizceļoja uz ASV, bet 2013. gada nogalē atgriezās Lielbritānijā.
2014. gada augustā automobili tā mītnes zemē iegādājās seno spēkratu entuziasts un kolekcionārs no Latvijas Antīko automobiļu kluba. Tas ir labi saglabājies, faktiski pilnīgi oriģināls un pat komplektā ar tā laika nedaudzajiem šofera instrumentiem. Vienīgi ekspluatācijas laikā veikts neliels kosmētiskais remonts un daļēji atjaunots virsbūves krāsojums.
Tehniskie dati
- Ražotājs: Rolls-Royce Ltd., Kreva, Češīra, Lielbritānija
- Gads: 1960. gads
- Motors: V8 cil., OHV, ar karburatoru, 6230 cm3
- Jauda: netiek uzrādīta, jo pastāv uzskats, ka tā ir vienmēr pietiekama
- Pārnesumu kārba: četrpakāpju automātiskā
- Maks./ātrums: 185 km/h
- Pašmasa: 1981 kg
- Degvielas patēriņš:15–23 l/100 km
Rezumējums
Silver Cloud daudzējādā ziņā bija pēdējais dinozaurs, kuru izlaida Rolls-Royce, bet tomēr tas bija savai klasei ļoti atbilstošs automobilis. Augstvērtīgs un kvalitatīvs izstrādājums, kura radīšanā tika izmantoti ļoti augstvērtīgi materiāli, kā arī kvalificēts roku darbs.