Toyota vēsture
1897. gadā japāņu uzņēmējs Sakiti Tojoda izgatavoja savas pirmās aužamās stelles. 20. gs. 20. gadu otrajā pusē viņa dibinātā vieglās rūpniecības iekārtu ražošanas firma Toyoda Automatic Loom Works uzsāka meklēt jaunu darbības lauciņu, kurš bija orientēts uz iekšdedzes motoru izgatavošanu. 1931. gadā firmā tika radīts pirmais iekšdedzes motors, bet jau 1933. gadā izveidoja automobiļu ražošanas nodaļu.
Jāatzīmē gan, ka uzreiz auto ražošanu neuzsāka, bet turpināja pilnveidot motorus, tāpēc 1934. gadā tika radīts jau daudz modernāks motors, kuru apzīmēja ar burtu A. Tad varēja pievērsties autobūvei. Pirmais eksperimentālais vieglā automobiļa paraugs A1 dienasgaismu ieraudzīja 1935. gada maijā, bet augustā tika izgatavots arī pirmais kravas auto prototips G1. Šajā laikā no dzīves šķīrās uzņēmuma dibinātājs, kompāniju pārņēma viņa dēls Keihīro Tojoda.
1936. gada aprīlī aizsākās vieglo automobiļu Toyoda AA sērijveida ražošana, tas ārēji ļoti atgādināja aizokeāna avangardisko Chrysler Airflow.
1937. gadā auto nodaļu pārveidoja par autobūves uzņēmumu Toyota Motor. Uzņēmuma dibinātāja Toyoda vārds, lai to vieglāk varētu uzrakstīt ar hieroglifiem, tika aizstāts ar vārdu Toyota. Iesākumā jaundibinātais uzņēmums darbojās, pateicoties kara resora pasūtījumiem. Turklāt jāpiebilst, ka jau pašā sākumā uzņēmumā tika dibinātas dažādas konstruktoru un izmēģinājumu apakšnodaļas.
Īsts bezceļu SUV
Pirmais Toyota bezceļnieks tika izgatavots 1951. gada janvārī. Tas bija pēc licences izgatavots amerikāņu Willys, kurus 50. gadu sākumā toijotai pasūtīja ASV bruņotie spēki. Tomēr savam džipam japāņi uzstādīja vēl 30. gados radīto savu R6 cilindru 3,4 l motoru. Tā kā tas bija daudz lielāks gabarītos un jaudīgāks, izmainījās arī automobiļa priekšdaļas konstrukcija, tāpēc bija jāatsakās no demultiplikatora.
Šī automobiļa sērijveida izlaide sākās 1953. gadā, un tā modeli apzīmēja ar BJ. Pēc gada modeļu rindas apzīmējums ieguva nosaukumu Land Cruiser ar domu, lai konkurētu ar britu bezceļniekiem Land Rover.
Armijas modeļu panākumu iedvesmoti, Toyota inženieri ķērās pie auto modernizācijas, kura galvenokārt tika vērsta uz civilo sektoru.
Tā 1955. gadā tika demonstrēts jaunais bezceļnieks – 20. sērijas Toyota Land Cruiser. Tolaik tā spēka agregāts praktiski netika izmainīts, palika iepriekš veiksmīgi sevi apliecinošais R6 cil. 3,9 l 105 ZS benzīnmotors ar 4 MT. Šim automobilim 3. un 4. pārnesums ieguva sinhronizatorus. Vēlākajos gados 20. sērijas modeļi tika pilnveidoti, tāpēc tie ieguva daudz dažādu izpildījuma variantu – trīs atšķirīgas riteņu bāzes, pilnpiedziņu vai tikai aizmugures riteņu piedziņu, vaļēju vai slēgtu pilnmetāla virsbūvi.
Pirmais piecdurvju Land Cruiser
retro auto skatpunkta raugoties – moderns instrumentu panelis, kas aprīkots ar dažādām palīgierīcēm" src="https://cdn.santa.lv/files/auto-bild/Motormuzeja_retro_auto_Toyota_Land_Cruiser_(J70)_jaunlaiku_klasikis_3.jpg" style="width: 2438px; height: 1625px;">
1959. gadā parādījās pirmais četrdurvju Land Cruiser uz garākas riteņu bāzes šasijas ar trim sēdekļu rindām. Komforta līmenis nemitīgi tika paaugstināts. Bezceļnieka modernizāciju japāņu autobūvētāji nemitīgi turpināja, un 1960. gadā prezentēja jauno 40. sērijas Land Cruiser. Šim automobilim motora jauda sasniedza jau 125 ZS, bet būtiskākā atšķirība no priekštečiem – beidzot transmisijā uzstādīts pazeminošo pārnesumu bloks.
1972. gadā bez benzīna motoriem Land Cruiser sāka aprīkot arī ar R6 cilindru 3,6 l 90 ZS atmosfēras dīzeļmotoriem. 1974. gadā tiem uzsāka montēt daudz ekonomiskāko R4 cilindru 3,0 l 85 ZS dīzeļmotoru.
Nedaudz mazāk pazīstami Land Cruiser modeļu attīstības vēsturē ir ar ASV auto tirgu saistīte 50. un 60. sērijas elitārie spēkrati. 1960. gadu otrajā pusē, kad ASV milzīgu popularitāti ieguva pilnpiedziņas automobiļi ar paaugstinātu ietilpību un arī augstu komforta līmeni, piemēram, kā Jeep Wagoneer, par atbildi šiem modeļiem Toyota izlaida 50. sērijas Land Cruiser ar komfortablu piecdurvju universāļa virsbūvi uz pagarinātās riteņu bāzes (no 2650 līdz 2710 mm) un ar modernizētu priekšējo riteņu balstiekārtu.
Šos spēkratus komplektēja tikai ar benzīna motoriem. 1980. gadā šo versiju nomainīja vēl modernāks auto – 60. sērija. Šī modeļa aprīkojumā par papildu samaksu tika iekļauts kondicionētājs, aizmugurējo sēdekļu apsilde, jumta lūkas un aizmugures skata spoguļu elektropiedziņa. Turklāt 1984. gadā tos sāka aprīkot ar 4AT.
Jāatzīmē, ka 40. sērijas modeļu izlaidi Japānā pārtrauca tikai 1984. gadā, kad to nomainīja leģendārais 70. sērijas darba zirdziņš. Tā izstrādātājiem bija grūts uzdevums – pilnībā saglabāt augstos caurgājamības parametrus un to universālumu, kā arī iepriekšējo modeļu leģendāro atpazīstamību un tajā pašā laikā to radīt maksimāli komfortablu.
80. gadu vidū aizsākās Land Cruiser modeļu attīstība divos galvenajos virzienos. Pirmais bija kravas pasažieru modeļi ar divdurvju virsbūvēm uz divu veidu riteņu bāzes šasijām, un otrs virziens – atvieglotie pasažieru versiju modeļi, kuri 1990. gadu sākumā veidoja jaunu bezceļnieku evolūcijas zaru Land Cruiser Prado.
Youngtimer
Tomēr sīkāk pakavēsimies pie šī stāsta varoņa – 70. sērijas kompaktklases džipa ar starpasu attālumu 2310 mm, tā galvenais trumpis – relatīvi vienkāršā uzbūve, ekspluatācijā tas ir ļoti uzticams savas apbrīnojamās izturības dēļ.
Automobiļa konstrukcijas pamatā ir samērā masīvs lonžeronu tipa rāmis. Grieze uz riteņiem tiek pārvadīta caur cietajiem tiltiem. Balstiekārtā montētas spirālatsperes. Uz rāmja stiprināta trīs durvju universāļa tipa piecvietīga metāla virsbūve. Automobilis aprīkots ar 5MT un demultiplikatoru. Motors: augšējo vārstu rindas 4 cilindru karburatora ar augšējo sadales vārpstu. Vēl 1985. gadā tam uzstādīta 12 V maiņstrāvas elektroiekārta, bet jau no 1986. gada lietoja 24 V.
Šis automobilis kā ikdienas transportlīdzeklis Latvijā ievests 1995. gadā. Taču noteikti jāpiebilst, ka šim eksemplāram visumā paveicās. To nenodzina līdz galam kā vairumu šo spēkratu daļu. Automobili ar ievērojamiem defektiem Jūrmalā atrada Ivars Siliņš no Rīgas, kuram šis modelis bija iegūlis dziļi sirdī.
Nonācis gādīga īpašnieka rokās, auto atguva pilnībā savu agrāko spozmi un tā restaurācijas kvalitāte un spēkrata oriģinalitāti atzinīgi novērtēja CSDD Rīgas Motormuzeja vēsturisko spēkratu ekspertu komisija. Līdz ar to šobrīd Latvijā ir vēl viens interesants un jau samērā reti sastopams spēkrats, kas labi iekļaujas youngtimer kustībā.
Tehniskie parametri
Toyota Land Cruiser J70
- Ražotājs: Toyota Motor Co. Ltd., Toyota Shi, Aichi-ken
- Gads: 1985.
- Motors: R4 cil., OHC, 2366 cm3
- Jauda: 105 ZS (77 kW) pie 4800 apgr./min
- Pārnesumu kārba: 5MT
- Maks. ātrums: 145 km/h
- Pašmasa: 1600 kg
- Degvielas patēriņš: 10–14 l/100 km
Rezumējums
Ļoti labs spēkrats ikdienai – ērti var aizbraukt uz mežu vai ezeru. Mūsdienu komfortu mīlošajiem braucējiem varbūt nav tas piemērotākais braucamais tāliem gabaliem. Tie tiek ekspluatēti līdz galam, līdz ar to ir maz labu eksemplāru.